A etnomatemática e o sistema de medidas dos ribeirinhos do Baixo Tocantins

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Verena Cissa Barbosa de Castro e
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barros, Osvaldo dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54648
Resumo: This study results from the proposition of studies of the Measurement System for classes of elementary school, in riverside schools of Baixo Tocantins, municipality of Cametá (PA). The objective is to structure a proposal of activities, relating the concepts of the International Metric System with the traditional measurement knowledge practiced by these riverside communities. In this sense, we take as reference the daily life and social practices of the community as a basis for the development of methodological-didactic strategies for teaching and learning school mathematics, in permanent dialogue with the values of the traditional culture of this locality. The theoretical reflections are based on the discussions of D’Ambrosio (1996, 2001, 2005) and Teresa Vergani (2000, 2007) who make important contributions in the insertion of the student’s culture and daily life in the context of teaching and learning mathematical concepts in school environments. The present study constitutes a qualitative research approach, from the perspective of ethnomathematics. It is characterized as a case study investigation. In this sense, the preliminary results point to the importance of studies in ethnomathematics as an approach that can contribute to the teaching and learning of mathematics, as well as being an important orientation to the citizen education of the students, as it values the culture, the subjects and their identity their ways of thinking and acting, typical of their socio-cultural and historical environment.
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The theoretical reflections are based on the discussions of D’Ambrosio (1996, 2001, 2005) and Teresa Vergani (2000, 2007) who make important contributions in the insertion of the student’s culture and daily life in the context of teaching and learning mathematical concepts in school environments. The present study constitutes a qualitative research approach, from the perspective of ethnomathematics. It is characterized as a case study investigation. In this sense, the preliminary results point to the importance of studies in ethnomathematics as an approach that can contribute to the teaching and learning of mathematics, as well as being an important orientation to the citizen education of the students, as it values the culture, the subjects and their identity their ways of thinking and acting, typical of their socio-cultural and historical environment.Este artigo resulta da proposição de estudos do Sistema de Medidas para turmas do ensino fundamental II em escolas ribeirinhas do Baixo Tocantins, município de Cametá (PA), tendo como objetivo estruturar propostas de atividades relacionando conceitos do Sistema Métrico Internacional com os saberes tradicionais de medição praticados nestas comunidades ribeirinhas. Nesse sentido, tomamos como referência o cotidiano e as práticas sociais dessas comunidades para o desenvolvimento de estratégias metodológico-didáticas de ensino e aprendizagem da Matemática escolar, dialogando, assim, com os valores da cultura tradicional destas localidades. As reflexões teóricas estão fundamentadas nas discussões de D’Ambrosio (1996, 2001, 2005) e Teresa Vergani (2000, 2007), que trazem importantes contribuições na inserção da cultura e do cotidiano do aluno no contexto do ensino e da aprendizagem de conceitos matemáticos nos ambientes de escolarização. O presente estudo se constitui em uma abordagem qualitativa de pesquisa, na perspectiva da etnomatemática. Caracteriza-se como uma investigação do tipo estudo de caso. Nesse sentido, os resultados apontam a importância da etnomatemática como uma abordagem que contribui para o ensino e aprendizagem da matemática, como também orienta a formação cidadã dos educandos, pois valoriza a cultura, os sujeitos e sua identidade, bem como suas formas de pensar e agir, próprias do seu meio sociocultural.Este estudio es el resultado de la propuesta de estudios del Sistema de Medición para las clases de la enseñanza fundamental II, en las escuelas ribereñas del Bajo Tocantins, municipio de Cametá (PA). El objetivo es estructurar propuestas de actividad que relacionan los conceptos del Sistema Métrico Internacional con los conocimientos tradicionales de medición practicados en estas comunidades ribereñas. En este sentido, tomamos como referencia la vida cotidiana y las prácticas sociales de estas comunidades como base para el desarrollo de estrategias didácticas y metodológicas para la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas escolares, dialogando con los valores de la cultura tradicional de estas localidades. Las reflexiones teóricas se basan en las discusiones de D’Ambrosio (1996, 2001, 2005) y Teresa Vergani (2000, 2007) que hacen contribuciones importantes en la inserción de la cultura y la vida cotidiana del estudiante en el contexto de la enseñanza y el aprendizaje de conceptos matemáticos en ambientes de escolaridad. Este estudio es un enfoque de investigación cualitativa desde la perspectiva de la etnomatemática. Se caracteriza como una investigación de estudio de caso. En este sentido, los resultados señalan la importancia de la etnomatemática como un enfoque que contribuye a la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas, además de ser una orientación importante para la educación ciudadana de los estudiantes, ya que valora la cultura, los sujetos y su identidad y sus formas de pensar y actuar, característicos de su entorno sociocultural.Revista Educação em Debate2020-10-14T17:46:40Z2020-10-14T17:46:40Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFREITAS, Verena Cissa Barbosa de Castro; BARROS, Osvaldo dos Santos. A etnomatemática e o sistema de medidas dos ribeirinhos do Baixo Tocantins. 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