A percepção do cliente hospitalar em relação ao marketing de relacionamento da indústria farmacêutica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26963 |
Resumo: | The present study aimed to evaluate the perception of relationship marketing in the hospital segment of the pharmaceutical industry , the practices developed by pharmaceutical companies in the pursuit of loyalty medical professionals and the performance of these actions of relationship marketing . The methodology was performed an quantitative study using interviews with structured questionnaire closed , involving professionals from three medical specialties ( anesthesiology , infectious disease specialists and intensivists ) , which the playing field is predominantly hospital . Three aspects of relationship marketing were addressed in the questionnaire , such as the influence of empathy 's representative on prescription drugs, the degree of dependence in relation to the medical and pharmaceutical laboratory compromised with the same doctor . The results showed that confidence in the pharmaceutical laboratory is crucial in choosing the drug that the scientific information provided to physicians contribute to their training and lastly , as to the commitment of respondents is due more to the relationship with the figure of the representative and his longevity in now that the receipt of gifts , sponsorships and free samples . The research thus provides a contribution to outline the purpose of relationship marketing in the hospital following the pharmaceutical industry . |
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A percepção do cliente hospitalar em relação ao marketing de relacionamento da indústria farmacêuticaMarketing de relacionamentoMédicosIndústria FarmacêuticaThe present study aimed to evaluate the perception of relationship marketing in the hospital segment of the pharmaceutical industry , the practices developed by pharmaceutical companies in the pursuit of loyalty medical professionals and the performance of these actions of relationship marketing . The methodology was performed an quantitative study using interviews with structured questionnaire closed , involving professionals from three medical specialties ( anesthesiology , infectious disease specialists and intensivists ) , which the playing field is predominantly hospital . Three aspects of relationship marketing were addressed in the questionnaire , such as the influence of empathy 's representative on prescription drugs, the degree of dependence in relation to the medical and pharmaceutical laboratory compromised with the same doctor . The results showed that confidence in the pharmaceutical laboratory is crucial in choosing the drug that the scientific information provided to physicians contribute to their training and lastly , as to the commitment of respondents is due more to the relationship with the figure of the representative and his longevity in now that the receipt of gifts , sponsorships and free samples . The research thus provides a contribution to outline the purpose of relationship marketing in the hospital following the pharmaceutical industry .O presente estudo teve o propósito de avaliar a percepção do marketing de relacionamento no segmento hospitalar da indústria farmacêutica, as práticas desenvolvidas pelas empresas farmacêuticas na busca da fidelização dos profissionais médicos e o desempenho dessas ações de marketing de relacionamento. A metodologia realizada foi uma pesquisa de abordagem quantitativa por meio de entrevistas com questionários estruturado fechado, envolvendo profissionais de três especialidades médicas (anestesiologistas, infectologistas e intensivistas), as quais o campo de atuação é predominantemente hospitalar. Três aspectos do marketing de relacionamento foram abordados no questionário, como a influencia da empatia do representante na prescrição médica, o grau de dependência do médico em relação ao laboratório farmacêutico e o comprometimento do médico com o mesmo. Os resultados mostraram que a confiança no laboratório farmacêutico é determinante na escolha do medicamento, que as informações científicas fornecidas aos médicos contribuem para sua formação e por último, quanto ao comprometimento dos entrevistados se deve mais ao relacionamento com a figura do representante e sua longevidade na empresa que o recebimento de brindes, patrocínios e amostras grátis. A pesquisa, desse modo, fornece uma contribuição para traçar a finalidade do marketing de relacionamento no seguimento hospitalar da indústria farmacêutica.Silva, Áurio Lúcio Leocádio daPacheco, Eduardo Fontenelle2017-10-30T16:42:17Z2017-10-30T16:42:17Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPACHECO, Eduardo Fontenelle. A percepção do cliente hospitalar em relação ao marketing de relacionamento da indústria farmacêutica. 2014. 56 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza/CE, 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26963porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-25T13:54:11Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/26963Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:10.697893Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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