Sobre a transgressão: uma análise semiótica da obra lavoura arcaica, de Raduan Nassar
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30960 |
Resumo: | This work aims to investigate the phenomenon of transgression in the novel Ancient Tillage, of the author Raduan Nassar, based on the theory of Discursive Semiotics. We start from the assumption that transgression is constructed in the discourse as a complex modal configuration founded on the opposition between a system of social values and a system of individual values, culminating in the breaking of the implicit fiduciary contract between the subject and his social environment (GREIMAS, 1975). As a consequence of the breach of the contract, the subject whose conduct is not within the expected, according to the current value system, is a transgressor subject to whom a place of marginality can be destined. It is our purpose to describe, based especially on the modalities of having-to, wanting, being-able-to and knowing, how the transgression is a result of those modal categories articulated. Therefore, it is possible to analyze the narrative of the subjects and thus to identify the controversial or contractual relations that are established between them and that appeared in the discourse as family, religious, sexual, etc. conflicts. Finally, we try to show that transgression is a global effect of meaning that goes through the text as a complex modal configuration, involving the conflictual interaction between the modal instances of having-to (a system of social norms), of wanting (dimension of desire), of being-able-to, of knowing and, ultimately, of believing. |
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Sobre a transgressão: uma análise semiótica da obra lavoura arcaica, de Raduan NassarSemiótica discursivaPaixãoModalidadeTransgressãoThis work aims to investigate the phenomenon of transgression in the novel Ancient Tillage, of the author Raduan Nassar, based on the theory of Discursive Semiotics. We start from the assumption that transgression is constructed in the discourse as a complex modal configuration founded on the opposition between a system of social values and a system of individual values, culminating in the breaking of the implicit fiduciary contract between the subject and his social environment (GREIMAS, 1975). As a consequence of the breach of the contract, the subject whose conduct is not within the expected, according to the current value system, is a transgressor subject to whom a place of marginality can be destined. It is our purpose to describe, based especially on the modalities of having-to, wanting, being-able-to and knowing, how the transgression is a result of those modal categories articulated. Therefore, it is possible to analyze the narrative of the subjects and thus to identify the controversial or contractual relations that are established between them and that appeared in the discourse as family, religious, sexual, etc. conflicts. Finally, we try to show that transgression is a global effect of meaning that goes through the text as a complex modal configuration, involving the conflictual interaction between the modal instances of having-to (a system of social norms), of wanting (dimension of desire), of being-able-to, of knowing and, ultimately, of believing.Este trabalho tem como objetivo investigar, à luz da Semiótica Discursiva, o fenômeno da transgressão na obra Lavoura Arcaica, do autor Raduan Nassar. Parte-se da suposição de que a transgressão seja construída no discurso dessa obra como uma configuração modal complexa, fundamentada na oposição entre um sistema de valores sociais e um sistema de valores individuais, que culmina na quebra do contrato fiduciário implícito entre o sujeito e seu meio social (GREIMAS, 1975). Como consequência da quebra desse contrato, aquele sujeito cuja conduta não está dentro do esperado, de acordo com o sistema de valores vigente, é um sujeito transgressor a quem pode ser destinado um lugar de marginalidade. É nosso propósito descrever, com base, especialmente, nas modalidades do dever, querer, poder e saber, a transgressão como resultado da articulação entre essas modalidades, como um arranjo modal complexo. Desse modo, é possível analisar os percursos narrativos dos sujeitos e, assim, identificar as relações polêmicas e/ou contratuais que se estabelecem entre eles e que, no nível discursivo, se tematizam em conflitos familiares, religiosos, sexuais etc. Ao final, procuramos mostrar que a transgressão é um efeito de sentido global que atravessa toda a obra, uma “paixão de papel” complexa, que envolve a interação conflituosa entre as instâncias modais do dever (um sistema de normas sociais), do querer (a dimensão do desejo), do poder, do saber e, em última instância, do crer.Leite, Ricardo LopesVieira Sobrinho, Raquel2018-04-12T11:39:27Z2018-04-12T11:39:27Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfVIEIRA SOBRINHO, Raquel. Sobre a transgressão: uma análise semiótica da obra lavoura arcaica, de Raduan Nassar. 2017. 79f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30960porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-13T15:18:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/30960Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:46:11.530127Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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