Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Maria da Graça dos Santos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Araújo, Keila de Jesus Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51710
Resumo: This study aims to analyze how referentiation processes help to construct the social and discursive identities of women in Brazilian advertising texts. In this instance we investigate the relationship between referentiation and Identity in a publicity text circulated by Natura. In order to do this, we will use the contributions of Hall (2006) and Silva (2000) on Identity; the studies of Cavalcante (2011), Capistrano Júnior (2017) and Ciula (2008) in the area of Textual Linguistics, focused on referentiation and Sandmann's (2007) text related to advertising. The analysis will be based on a Natura advertisement from October 2016 and published on the Internet in which we highlight the referential processes - anaphoric and deictic, which help in the construction of reference and identity.
id UFC-7_6a7842c30e19d7b6f8192784238e13c3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51710
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da NaturaReferentiation and construction of female identity in Natura's advertisement textLinguística TextualReferenciaçãoIdentidadeGênero publicitárioPublicidadeThis study aims to analyze how referentiation processes help to construct the social and discursive identities of women in Brazilian advertising texts. In this instance we investigate the relationship between referentiation and Identity in a publicity text circulated by Natura. In order to do this, we will use the contributions of Hall (2006) and Silva (2000) on Identity; the studies of Cavalcante (2011), Capistrano Júnior (2017) and Ciula (2008) in the area of Textual Linguistics, focused on referentiation and Sandmann's (2007) text related to advertising. The analysis will be based on a Natura advertisement from October 2016 and published on the Internet in which we highlight the referential processes - anaphoric and deictic, which help in the construction of reference and identity.Esse trabalho tem como objetivo analisar como os processos de referenciação ajudam a construir as identidades social e discursiva da mulher em textos da publicidade brasileira. Neste caso, investigaremos a relação entre Referenciação e Identidade em um texto publicitário veiculado pela Natura. Para tal, utilizaremos as contribuições de Hall (2006) e Silva (2000) sobre Identidade; os estudos de Cavalcante (2011, 2014), Capistrano Júnior (2017) e Ciula (2008) da área da Linguística Textual, voltados para a Referenciação, e o texto de Sandmann (2007) para a caracterização do gênero publicitário. Esta análise será realizada a partir de uma propaganda da Natura, de outubro de 2016 e divulgada na Internet, em que destacaremos os processos referenciais – introdução referencial, anáforas e dêiticos que auxiliam na construção dos referentes e da identidade.Revista Organon2020-05-14T09:23:01Z2020-05-14T09:23:01Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFARIA, Maria da Graça dos Santos; ARAÚJO, Keila de Jesus Ribeiro. Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura. Revista Organon, Porto Alegre (RS), v. 33, n. 64, 2018.2238-8915http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51710Faria, Maria da Graça dos SantosAraújo, Keila de Jesus Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:25:47Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51710Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:33:13.045165Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura
Referentiation and construction of female identity in Natura's advertisement text
title Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura
spellingShingle Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura
Faria, Maria da Graça dos Santos
Linguística Textual
Referenciação
Identidade
Gênero publicitário
Publicidade
title_short Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura
title_full Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura
title_fullStr Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura
title_full_unstemmed Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura
title_sort Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura
author Faria, Maria da Graça dos Santos
author_facet Faria, Maria da Graça dos Santos
Araújo, Keila de Jesus Ribeiro
author_role author
author2 Araújo, Keila de Jesus Ribeiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Maria da Graça dos Santos
Araújo, Keila de Jesus Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística Textual
Referenciação
Identidade
Gênero publicitário
Publicidade
topic Linguística Textual
Referenciação
Identidade
Gênero publicitário
Publicidade
description This study aims to analyze how referentiation processes help to construct the social and discursive identities of women in Brazilian advertising texts. In this instance we investigate the relationship between referentiation and Identity in a publicity text circulated by Natura. In order to do this, we will use the contributions of Hall (2006) and Silva (2000) on Identity; the studies of Cavalcante (2011), Capistrano Júnior (2017) and Ciula (2008) in the area of Textual Linguistics, focused on referentiation and Sandmann's (2007) text related to advertising. The analysis will be based on a Natura advertisement from October 2016 and published on the Internet in which we highlight the referential processes - anaphoric and deictic, which help in the construction of reference and identity.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2020-05-14T09:23:01Z
2020-05-14T09:23:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FARIA, Maria da Graça dos Santos; ARAÚJO, Keila de Jesus Ribeiro. Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura. Revista Organon, Porto Alegre (RS), v. 33, n. 64, 2018.
2238-8915
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51710
identifier_str_mv FARIA, Maria da Graça dos Santos; ARAÚJO, Keila de Jesus Ribeiro. Referenciação e construção de identidade feminina no texto publicitário da Natura. Revista Organon, Porto Alegre (RS), v. 33, n. 64, 2018.
2238-8915
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51710
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Organon
publisher.none.fl_str_mv Revista Organon
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028851839664128