Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12455 |
Resumo: | The objective of this study is to describe the use of educational technologies by conducing health education activities based on the theoretical and methodological reference of Paulo Freire. It is a cross-sectional study of an experience report with qualitative approach, carried out in a Referral Institute in Cancer Treatment for children and adolescents, in May 2011, as an activity of internship of the obligatory discipline “Nursing in the Process of Taking Care of Adolescents”, offered on the 5th semester of the Nursing Under Graduation course of UFC. The reports were described in the chronological order of implementation of the educational strategies, addressing respectively the following themes: personal hygiene, self-esteem and concept of health. In the group of adolescents, it was observed a greater appreciation and interest in the issues addressed when presented in a playful and dynamic way, the issues were addressed in an interactive and informative way. |
id |
UFC-7_6d951b37bf4c50a65d3cd6703124af95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/12455 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem FreireanaUse of educational technology with oncological teens : a freirean approachEducação em SaúdeNeoplasiasAdolescenteEnfermagemThe objective of this study is to describe the use of educational technologies by conducing health education activities based on the theoretical and methodological reference of Paulo Freire. It is a cross-sectional study of an experience report with qualitative approach, carried out in a Referral Institute in Cancer Treatment for children and adolescents, in May 2011, as an activity of internship of the obligatory discipline “Nursing in the Process of Taking Care of Adolescents”, offered on the 5th semester of the Nursing Under Graduation course of UFC. The reports were described in the chronological order of implementation of the educational strategies, addressing respectively the following themes: personal hygiene, self-esteem and concept of health. In the group of adolescents, it was observed a greater appreciation and interest in the issues addressed when presented in a playful and dynamic way, the issues were addressed in an interactive and informative way.O objetivo do estudo consiste em descrever a utilização de tecnologias educativas através da realização de atividades de educação em saúde baseada no referencial teórico-metodológico de Paulo Freire. Trata-se de um estudo transversal, do tipo relato de experiência com abordagem qualitativa, realizado em um Instituto de Referência em Tratamento Oncológico para crianças e adolescente, em maio de 2011, como atividade do estágio da disciplina obrigatória Enfermagem no Processo de Cuidar do Adolescente, ofertada no quinto semestre do curso de Enfermagem da Universidade Federal do Ceará. Os relatos foram descritos na ordem cronológica de realização das estratégias educativas, abordando-se as seguintes temáticas: higiene pessoal; autoestima; conceito de saúde. No grupo de adolescentes, observou-se uma maior valorização e interesse nos assuntos apresentados de forma lúdica e dinâmica, sendo trabalhadas as temáticas de forma interativa e informativa.El objetivo fue describir el uso de tecnologias educativas a través de la realización de actividades de educación en salud basada en el referencial teórico-metodológico de Paulo Freire. Estudio transversal, cualitativo que decribe experiência realizada en Instituto de Referencia en Tratamiento del Cáncer de niños y adolescentes, en mayo de 2011, como actividad de prácticas de la disciplina Enfermería en el Proceso de Cuidar de Adolescentes, ofrecida en el quinto semestre de Enfermería de la Universidad Federal del CearáUFC. Los relatos fueron descriptos en orden cronológica de las actividades, donde se abordaron los temas: higiene personal, autoimagen y concepto de salud. En el grupo de adolescentes, se observó mayor valorización e interés en los temas cuando presentados de manera lúdica y dinámica, trabajados interactiva e informativamente.Rev Rene2015-05-27T14:01:19Z2015-05-27T14:01:19Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMOREIRA, C. B. et al. Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 463-9, 2012.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12455Moreira, Camila BrasilMendes, Igor CordeiroBernardo, Elizian Braga RodriguesBezerra, Karine de CastroMagalhães, Natália Assunção LeitePinheiro, Patrícia Neyva da Costaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-08T11:20:55Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12455Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:50.656344Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana Use of educational technology with oncological teens : a freirean approach |
title |
Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana |
spellingShingle |
Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana Moreira, Camila Brasil Educação em Saúde Neoplasias Adolescente Enfermagem |
title_short |
Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana |
title_full |
Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana |
title_fullStr |
Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana |
title_full_unstemmed |
Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana |
title_sort |
Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana |
author |
Moreira, Camila Brasil |
author_facet |
Moreira, Camila Brasil Mendes, Igor Cordeiro Bernardo, Elizian Braga Rodrigues Bezerra, Karine de Castro Magalhães, Natália Assunção Leite Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Igor Cordeiro Bernardo, Elizian Braga Rodrigues Bezerra, Karine de Castro Magalhães, Natália Assunção Leite Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Camila Brasil Mendes, Igor Cordeiro Bernardo, Elizian Braga Rodrigues Bezerra, Karine de Castro Magalhães, Natália Assunção Leite Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Saúde Neoplasias Adolescente Enfermagem |
topic |
Educação em Saúde Neoplasias Adolescente Enfermagem |
description |
The objective of this study is to describe the use of educational technologies by conducing health education activities based on the theoretical and methodological reference of Paulo Freire. It is a cross-sectional study of an experience report with qualitative approach, carried out in a Referral Institute in Cancer Treatment for children and adolescents, in May 2011, as an activity of internship of the obligatory discipline “Nursing in the Process of Taking Care of Adolescents”, offered on the 5th semester of the Nursing Under Graduation course of UFC. The reports were described in the chronological order of implementation of the educational strategies, addressing respectively the following themes: personal hygiene, self-esteem and concept of health. In the group of adolescents, it was observed a greater appreciation and interest in the issues addressed when presented in a playful and dynamic way, the issues were addressed in an interactive and informative way. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-05-27T14:01:19Z 2015-05-27T14:01:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MOREIRA, C. B. et al. Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 463-9, 2012. 2175-6783 online http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12455 |
identifier_str_mv |
MOREIRA, C. B. et al. Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 463-9, 2012. 2175-6783 online |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12455 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028735938461696 |