Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Camila Brasil
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Mendes, Igor Cordeiro, Bernardo, Elizian Braga Rodrigues, Bezerra, Karine de Castro, Magalhães, Natália Assunção Leite, Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12455
Resumo: The objective of this study is to describe the use of educational technologies by conducing health education activities based on the theoretical and methodological reference of Paulo Freire. It is a cross-sectional study of an experience report with qualitative approach, carried out in a Referral Institute in Cancer Treatment for children and adolescents, in May 2011, as an activity of internship of the obligatory discipline “Nursing in the Process of Taking Care of Adolescents”, offered on the 5th semester of the Nursing Under Graduation course of UFC. The reports were described in the chronological order of implementation of the educational strategies, addressing respectively the following themes: personal hygiene, self-esteem and concept of health. In the group of adolescents, it was observed a greater appreciation and interest in the issues addressed when presented in a playful and dynamic way, the issues were addressed in an interactive and informative way.
id UFC-7_6d951b37bf4c50a65d3cd6703124af95
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/12455
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem FreireanaUse of educational technology with oncological teens : a freirean approachEducação em SaúdeNeoplasiasAdolescenteEnfermagemThe objective of this study is to describe the use of educational technologies by conducing health education activities based on the theoretical and methodological reference of Paulo Freire. It is a cross-sectional study of an experience report with qualitative approach, carried out in a Referral Institute in Cancer Treatment for children and adolescents, in May 2011, as an activity of internship of the obligatory discipline “Nursing in the Process of Taking Care of Adolescents”, offered on the 5th semester of the Nursing Under Graduation course of UFC. The reports were described in the chronological order of implementation of the educational strategies, addressing respectively the following themes: personal hygiene, self-esteem and concept of health. In the group of adolescents, it was observed a greater appreciation and interest in the issues addressed when presented in a playful and dynamic way, the issues were addressed in an interactive and informative way.O objetivo do estudo consiste em descrever a utilização de tecnologias educativas através da realização de atividades de educação em saúde baseada no referencial teórico-metodológico de Paulo Freire. Trata-se de um estudo transversal, do tipo relato de experiência com abordagem qualitativa, realizado em um Instituto de Referência em Tratamento Oncológico para crianças e adolescente, em maio de 2011, como atividade do estágio da disciplina obrigatória Enfermagem no Processo de Cuidar do Adolescente, ofertada no quinto semestre do curso de Enfermagem da Universidade Federal do Ceará. Os relatos foram descritos na ordem cronológica de realização das estratégias educativas, abordando-se as seguintes temáticas: higiene pessoal; autoestima; conceito de saúde. No grupo de adolescentes, observou-se uma maior valorização e interesse nos assuntos apresentados de forma lúdica e dinâmica, sendo trabalhadas as temáticas de forma interativa e informativa.El objetivo fue describir el uso de tecnologias educativas a través de la realización de actividades de educación en salud basada en el referencial teórico-metodológico de Paulo Freire. Estudio transversal, cualitativo que decribe experiência realizada en Instituto de Referencia en Tratamiento del Cáncer de niños y adolescentes, en mayo de 2011, como actividad de prácticas de la disciplina Enfermería en el Proceso de Cuidar de Adolescentes, ofrecida en el quinto semestre de Enfermería de la Universidad Federal del CearáUFC. Los relatos fueron descriptos en orden cronológica de las actividades, donde se abordaron los temas: higiene personal, autoimagen y concepto de salud. En el grupo de adolescentes, se observó mayor valorización e interés en los temas cuando presentados de manera lúdica y dinámica, trabajados interactiva e informativamente.Rev Rene2015-05-27T14:01:19Z2015-05-27T14:01:19Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMOREIRA, C. B. et al. Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 463-9, 2012.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12455Moreira, Camila BrasilMendes, Igor CordeiroBernardo, Elizian Braga RodriguesBezerra, Karine de CastroMagalhães, Natália Assunção LeitePinheiro, Patrícia Neyva da Costaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-08T11:20:55Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12455Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:50.656344Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana
Use of educational technology with oncological teens : a freirean approach
title Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana
spellingShingle Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana
Moreira, Camila Brasil
Educação em Saúde
Neoplasias
Adolescente
Enfermagem
title_short Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana
title_full Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana
title_fullStr Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana
title_full_unstemmed Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana
title_sort Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana
author Moreira, Camila Brasil
author_facet Moreira, Camila Brasil
Mendes, Igor Cordeiro
Bernardo, Elizian Braga Rodrigues
Bezerra, Karine de Castro
Magalhães, Natália Assunção Leite
Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa
author_role author
author2 Mendes, Igor Cordeiro
Bernardo, Elizian Braga Rodrigues
Bezerra, Karine de Castro
Magalhães, Natália Assunção Leite
Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Camila Brasil
Mendes, Igor Cordeiro
Bernardo, Elizian Braga Rodrigues
Bezerra, Karine de Castro
Magalhães, Natália Assunção Leite
Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Saúde
Neoplasias
Adolescente
Enfermagem
topic Educação em Saúde
Neoplasias
Adolescente
Enfermagem
description The objective of this study is to describe the use of educational technologies by conducing health education activities based on the theoretical and methodological reference of Paulo Freire. It is a cross-sectional study of an experience report with qualitative approach, carried out in a Referral Institute in Cancer Treatment for children and adolescents, in May 2011, as an activity of internship of the obligatory discipline “Nursing in the Process of Taking Care of Adolescents”, offered on the 5th semester of the Nursing Under Graduation course of UFC. The reports were described in the chronological order of implementation of the educational strategies, addressing respectively the following themes: personal hygiene, self-esteem and concept of health. In the group of adolescents, it was observed a greater appreciation and interest in the issues addressed when presented in a playful and dynamic way, the issues were addressed in an interactive and informative way.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-05-27T14:01:19Z
2015-05-27T14:01:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MOREIRA, C. B. et al. Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 463-9, 2012.
2175-6783 online
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12455
identifier_str_mv MOREIRA, C. B. et al. Utilização de tecnologias educativas com adolescentes oncológicos : uma abordagem Freireana. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 463-9, 2012.
2175-6783 online
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12455
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028735938461696