Helena Antipoff e a educação dos excepcionais: uma análise do trabalho como princípio educativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rafante, Heulália Charalo
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Lopes, Roseli Esquerdo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51953
Resumo: This article is about a historical research, based on documental sources, that follows the initial years of the Russian educator Helena Antipoff in Brazil, focusing on her activities in the educational system of the State of Minas Gerais, specially on the institutions that she built to attend children that were considered “exceptional”: the Sociedade Pestalozzi (1932), the Pavilhão de Natal (1934), the Instituto Pestalozzi (1935) and the Fazenda do Rosário (1940). It was investigated the selection mechanism of those children, characterized their profile and their history’s lives and finally analyzed the educational principle implemented in those institutions. It was used the concept of institutionalization understood as an instrument of dominant sections of society to conserve the current order, with the purpose to detect the different and isolate it, in a structure of social organization that produces contradiction. Once institutionalized, the formation of the children had for objective making them able for the labor market and the conducting wire of the activities was the work itself that replaced the studies and the play. This education aimed at to the production of the adaptation of the internees to an already-shaped social reality, being, therefore, the education only a path, indeed, to protect and conserve the social order.
id UFC-7_735f2831289039fadc75169a657d98f7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51953
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Helena Antipoff e a educação dos excepcionais: uma análise do trabalho como princípio educativoHelena Antipoff and education of the exceptional ones: an analysis of the work as educational principleAntipoff, Helena, 1892-1974Educação e pessoas com deficiênciaEducação e trabalhoEducação EspecialHistória da EducaçãoThis article is about a historical research, based on documental sources, that follows the initial years of the Russian educator Helena Antipoff in Brazil, focusing on her activities in the educational system of the State of Minas Gerais, specially on the institutions that she built to attend children that were considered “exceptional”: the Sociedade Pestalozzi (1932), the Pavilhão de Natal (1934), the Instituto Pestalozzi (1935) and the Fazenda do Rosário (1940). It was investigated the selection mechanism of those children, characterized their profile and their history’s lives and finally analyzed the educational principle implemented in those institutions. It was used the concept of institutionalization understood as an instrument of dominant sections of society to conserve the current order, with the purpose to detect the different and isolate it, in a structure of social organization that produces contradiction. Once institutionalized, the formation of the children had for objective making them able for the labor market and the conducting wire of the activities was the work itself that replaced the studies and the play. This education aimed at to the production of the adaptation of the internees to an already-shaped social reality, being, therefore, the education only a path, indeed, to protect and conserve the social order.Trata-se de uma pesquisa histórica, baseada em fontes documentais, cuja análise acompanhou os primeiros anos da trajetória da educadora russa Helena Antipoff no Brasil, focando suas atividades no sistema de ensino mineiro, especialmente, nas instituições criadas por ela para atender a crianças consideradas “excepcionais”: a Sociedade Pestalozzi (1932), o Pavilhão de Natal (1934), o Instituto Pestalozzi (1935) e a Fazenda do Rosário (1940). Investigamos os mecanismos de seleção daqueles atendidos nessas instituições e caracterizamos o perfil e a trajetória dos internos; analisamos os princípios educativos colocados em práticas nessas instituições. Partimos do conceito de institucionalização, entendido como um instrumento dos setores dominantes da sociedade para conservar a ordem vigente, no sentido de detectar o diferente e isolá-lo, numa estrutura de organização social que produz a contradição. Uma vez institucionalizados, a formação dos internos visava prepará-los para o trabalho e este era o fio condutor das atividades, substituindo os estudos e as brincadeiras. Essa educação visava à produção da adaptação dos internos a uma realidade social pré-estabelecia, sendo, portanto, a educação ‘apenas’ um meio para, de fato, proteger e conservar o ordenamento social.Revista HISTEDBR On-line2020-05-25T21:04:09Z2020-05-25T21:04:09Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRAFANTE, Heulália Charalo; LOPES, Roseli Esquerdo. Helena Antipoff e a educação dos “excepcionais”: uma análise do trabalho como princípio educativo. Revista HISTEDBR On-line, Campinas (SP), v. 33, p. 228-252, mar. 2009.1676-2584http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51953Rafante, Heulália CharaloLopes, Roseli Esquerdoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-20T18:48:17Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51953Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:48:41.612112Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Helena Antipoff e a educação dos excepcionais: uma análise do trabalho como princípio educativo
Helena Antipoff and education of the exceptional ones: an analysis of the work as educational principle
title Helena Antipoff e a educação dos excepcionais: uma análise do trabalho como princípio educativo
spellingShingle Helena Antipoff e a educação dos excepcionais: uma análise do trabalho como princípio educativo
Rafante, Heulália Charalo
Antipoff, Helena, 1892-1974
Educação e pessoas com deficiência
Educação e trabalho
Educação Especial
História da Educação
title_short Helena Antipoff e a educação dos excepcionais: uma análise do trabalho como princípio educativo
title_full Helena Antipoff e a educação dos excepcionais: uma análise do trabalho como princípio educativo
title_fullStr Helena Antipoff e a educação dos excepcionais: uma análise do trabalho como princípio educativo
title_full_unstemmed Helena Antipoff e a educação dos excepcionais: uma análise do trabalho como princípio educativo
title_sort Helena Antipoff e a educação dos excepcionais: uma análise do trabalho como princípio educativo
author Rafante, Heulália Charalo
author_facet Rafante, Heulália Charalo
Lopes, Roseli Esquerdo
author_role author
author2 Lopes, Roseli Esquerdo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rafante, Heulália Charalo
Lopes, Roseli Esquerdo
dc.subject.por.fl_str_mv Antipoff, Helena, 1892-1974
Educação e pessoas com deficiência
Educação e trabalho
Educação Especial
História da Educação
topic Antipoff, Helena, 1892-1974
Educação e pessoas com deficiência
Educação e trabalho
Educação Especial
História da Educação
description This article is about a historical research, based on documental sources, that follows the initial years of the Russian educator Helena Antipoff in Brazil, focusing on her activities in the educational system of the State of Minas Gerais, specially on the institutions that she built to attend children that were considered “exceptional”: the Sociedade Pestalozzi (1932), the Pavilhão de Natal (1934), the Instituto Pestalozzi (1935) and the Fazenda do Rosário (1940). It was investigated the selection mechanism of those children, characterized their profile and their history’s lives and finally analyzed the educational principle implemented in those institutions. It was used the concept of institutionalization understood as an instrument of dominant sections of society to conserve the current order, with the purpose to detect the different and isolate it, in a structure of social organization that produces contradiction. Once institutionalized, the formation of the children had for objective making them able for the labor market and the conducting wire of the activities was the work itself that replaced the studies and the play. This education aimed at to the production of the adaptation of the internees to an already-shaped social reality, being, therefore, the education only a path, indeed, to protect and conserve the social order.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2020-05-25T21:04:09Z
2020-05-25T21:04:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RAFANTE, Heulália Charalo; LOPES, Roseli Esquerdo. Helena Antipoff e a educação dos “excepcionais”: uma análise do trabalho como princípio educativo. Revista HISTEDBR On-line, Campinas (SP), v. 33, p. 228-252, mar. 2009.
1676-2584
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51953
identifier_str_mv RAFANTE, Heulália Charalo; LOPES, Roseli Esquerdo. Helena Antipoff e a educação dos “excepcionais”: uma análise do trabalho como princípio educativo. Revista HISTEDBR On-line, Campinas (SP), v. 33, p. 228-252, mar. 2009.
1676-2584
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51953
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista HISTEDBR On-line
publisher.none.fl_str_mv Revista HISTEDBR On-line
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028955324678144