Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos excepcionais no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rafante, Heulália Charalo
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Lopes, Roseli Esquerdo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51932
Resumo: This is a historical research based on documentary sources and on a biographical study on Helena Antipoff, which sought elements that would bring contributions to the history of psychology and education as to whom Helena Antipoff was and which were the theoretical and methodological assumptions upon which she based her proposals and technical actions in the field. The text provides the paths taken by her since she was in her home country, Russia, until she received the invitation to work in Brazil. In addition, the article sought to bring elements that clarify her reasons for coming to Brazil, her activities in the Brazilian education in the 1930s, and the paths that guided her actions towards the education of "exceptional children". Finally, it presents a summary of Helena Antipoff‟s actions in Brazil in the area of Special Education. From this trajectory, it was possible to delineate who Helena Antipoff was and what educational principles she endorsed, and also to provide an overview of her actions towards the education of “exceptional children” in the Brazilian context.
id UFC-7_f736f6d6cbc56c384d798e79f95de935
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51932
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos excepcionais no BrasilHelena Antipoff, her theoretical-methodological assumptions and her actions in the education of exceptional children in BrazilAntipoff, Helena, 1892-1974História da psicologiaHistória da educaçãoThis is a historical research based on documentary sources and on a biographical study on Helena Antipoff, which sought elements that would bring contributions to the history of psychology and education as to whom Helena Antipoff was and which were the theoretical and methodological assumptions upon which she based her proposals and technical actions in the field. The text provides the paths taken by her since she was in her home country, Russia, until she received the invitation to work in Brazil. In addition, the article sought to bring elements that clarify her reasons for coming to Brazil, her activities in the Brazilian education in the 1930s, and the paths that guided her actions towards the education of "exceptional children". Finally, it presents a summary of Helena Antipoff‟s actions in Brazil in the area of Special Education. From this trajectory, it was possible to delineate who Helena Antipoff was and what educational principles she endorsed, and also to provide an overview of her actions towards the education of “exceptional children” in the Brazilian context.Trata-se de uma pesquisa histórica, baseada em fontes documentais e no estudo biográfico de Helena Antipoff, em que se procurou elementos que trouxessem para a história da psicologia e da educação uma contribuição sobre quem foi Helena Antipoff e quais os pressupostos teórico-metodológicos da sua formação profissional, pressupostos sobre os quais assentará suas proposições de ações técnicas no campo. O texto traz os caminhos percorridos por ela desde seu país de origem, a Rússia até receber o convite para trabalhar no Brasil. Além disso, o artigo traz elementos que esclarecem as motivações para a sua vinda para o Brasil, as suas atividades no ensino brasileiro na década de 1930 e os caminhos que direcionaram suas ações para a educação dos “excepcionais”. Apresenta também uma síntese das ações de Helena Antipoff no Brasil na área da Educação Especial. A partir dessa trajetória, foi possível colocar em tela quem foi Helena Antipoff e quais os princípios educativos endossados por ela e, ainda, traçar um panorama de suas ações voltadas para a Educação dos “excepcionais” na realidade brasileira.Memorandum – Memória e História em Psicologia2020-05-23T01:01:09Z2020-05-23T01:01:09Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRAFANTE, Heulália Charalo; LOPES, Roseli Esquerdo. Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos “excepcionais” no Brasil. Memorandum – Memória e História em Psicologia, Belo Horizonte (MG), v. 20, p. 31-57, 2011.1676-1669http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51932Rafante, Heulália CharaloLopes, Roseli Esquerdoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-23T01:01:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51932Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2020-05-23T01:01:09Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos excepcionais no Brasil
Helena Antipoff, her theoretical-methodological assumptions and her actions in the education of exceptional children in Brazil
title Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos excepcionais no Brasil
spellingShingle Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos excepcionais no Brasil
Rafante, Heulália Charalo
Antipoff, Helena, 1892-1974
História da psicologia
História da educação
title_short Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos excepcionais no Brasil
title_full Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos excepcionais no Brasil
title_fullStr Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos excepcionais no Brasil
title_full_unstemmed Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos excepcionais no Brasil
title_sort Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos excepcionais no Brasil
author Rafante, Heulália Charalo
author_facet Rafante, Heulália Charalo
Lopes, Roseli Esquerdo
author_role author
author2 Lopes, Roseli Esquerdo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rafante, Heulália Charalo
Lopes, Roseli Esquerdo
dc.subject.por.fl_str_mv Antipoff, Helena, 1892-1974
História da psicologia
História da educação
topic Antipoff, Helena, 1892-1974
História da psicologia
História da educação
description This is a historical research based on documentary sources and on a biographical study on Helena Antipoff, which sought elements that would bring contributions to the history of psychology and education as to whom Helena Antipoff was and which were the theoretical and methodological assumptions upon which she based her proposals and technical actions in the field. The text provides the paths taken by her since she was in her home country, Russia, until she received the invitation to work in Brazil. In addition, the article sought to bring elements that clarify her reasons for coming to Brazil, her activities in the Brazilian education in the 1930s, and the paths that guided her actions towards the education of "exceptional children". Finally, it presents a summary of Helena Antipoff‟s actions in Brazil in the area of Special Education. From this trajectory, it was possible to delineate who Helena Antipoff was and what educational principles she endorsed, and also to provide an overview of her actions towards the education of “exceptional children” in the Brazilian context.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2020-05-23T01:01:09Z
2020-05-23T01:01:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RAFANTE, Heulália Charalo; LOPES, Roseli Esquerdo. Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos “excepcionais” no Brasil. Memorandum – Memória e História em Psicologia, Belo Horizonte (MG), v. 20, p. 31-57, 2011.
1676-1669
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51932
identifier_str_mv RAFANTE, Heulália Charalo; LOPES, Roseli Esquerdo. Helena Antipoff, seus pressupostos teórico-metodológicos e suas ações na educação dos “excepcionais” no Brasil. Memorandum – Memória e História em Psicologia, Belo Horizonte (MG), v. 20, p. 31-57, 2011.
1676-1669
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51932
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Memorandum – Memória e História em Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Memorandum – Memória e História em Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806640377298944