Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sampaio, Fernando Álisson Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nunes, Tiago Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/0013000022h4t
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65172
Resumo: The University for everybody’s Project (Universidade para Todos Project - UPT) was an initiative of the Bahia Department of Education in partnership with state universities (UNEB, UEFS, UESB, UESC), which objective was to strengthen a policy aimed at inserting students from state public school into higher education. In this context, this study aims to analyze the literacy events in which UPT students are immersed, in order to know and understand which text genres are the most accessible and what relationships they have with these communicative events. The study has a diagnostic character and has as instrument for corpus generation the mixed questionnaire, which was applied to 31 students from this project in two public schools in the city of Salvador (BA). We are theoretically anchored in the concepts of literacy and literacy events (ROJO, 2009; KLEIMAN, 2014; STREET; CASTANHEIRA, 2014; STREET, 2000; BAPTISTA, 2010). After analyzing the data, it was noted that the diverse nature of the students makes access to literacy events also varied. Moreover, the relationship that remains with the texts also depends on the access and diversity of communicative events, thus influencing the learning of the Portuguese language with a view to the purpose that the UPT proposes.
id UFC-7_7513dbba79caab15694c946174dcbb77
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/65172
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativaLiteracy events of students from Universidade Para Todos Project: a qualitative analysisLetramentoEventos de letramentoUniversidade para TodosLiteracy eventsUniversity for everybodyThe University for everybody’s Project (Universidade para Todos Project - UPT) was an initiative of the Bahia Department of Education in partnership with state universities (UNEB, UEFS, UESB, UESC), which objective was to strengthen a policy aimed at inserting students from state public school into higher education. In this context, this study aims to analyze the literacy events in which UPT students are immersed, in order to know and understand which text genres are the most accessible and what relationships they have with these communicative events. The study has a diagnostic character and has as instrument for corpus generation the mixed questionnaire, which was applied to 31 students from this project in two public schools in the city of Salvador (BA). We are theoretically anchored in the concepts of literacy and literacy events (ROJO, 2009; KLEIMAN, 2014; STREET; CASTANHEIRA, 2014; STREET, 2000; BAPTISTA, 2010). After analyzing the data, it was noted that the diverse nature of the students makes access to literacy events also varied. Moreover, the relationship that remains with the texts also depends on the access and diversity of communicative events, thus influencing the learning of the Portuguese language with a view to the purpose that the UPT proposes.O Projeto Universidade para Todos (UPT) foi uma iniciativa da Secretaria da Educação da Bahia em parceria com universidades estaduais (UNEB, UEFS, UESB, UESC), cujo objetivo é o fortalecimento de uma política voltada à inserção de estudantes da rede pública estadual no ensino superior. Nesse contexto, este estudo objetiva analisar os eventos de letramento nos quais estudantes do projeto UPT estão imersos, no intento de saber e compreender quais textos são os mais acessíveis e que relações eles mantêm com esses eventos comunicativos. De caráter diagnóstico, o estudo possui como instrumento para geração do corpus o questionário misto, que foi aplicado a 31 discentes, oriundos do referido projeto, em duas escolas públicas da cidade de Salvador (BA). Ancoramo-nos, teoricamente, nos conceitos de letramento (ROJO, 2009; KLEIMAN, 2014; BAPTISTA, 2010) e eventos de letramento (STREET; CASTANHEIRA, 2014; STREET, 2000). Após a análise dos dados, notou-se que a natureza diversa do alunado faz com que o acesso aos eventos de letramentos também seja variado. Ademais, a relação que se mantém com os textos, igualmente, depende do acesso e diversidade de eventos comunicativos, influenciando, assim, na aprendizagem de língua portuguesa com vista ao objetivo que o UPT se propõe.Revista Entrepalavras2022-04-19T14:37:03Z2022-04-19T14:37:03Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSAMPAIO, Fernando Álisson Santos; NUNES, Tiago Alves. Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. 1, p. 1-24, jan./abr. 2021.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65172ark:/83112/0013000022h4tSampaio, Fernando Álisson SantosNunes, Tiago Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:26:30Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65172Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:58:40.273278Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa
Literacy events of students from Universidade Para Todos Project: a qualitative analysis
title Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa
spellingShingle Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa
Sampaio, Fernando Álisson Santos
Letramento
Eventos de letramento
Universidade para Todos
Literacy events
University for everybody
title_short Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa
title_full Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa
title_fullStr Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa
title_full_unstemmed Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa
title_sort Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa
author Sampaio, Fernando Álisson Santos
author_facet Sampaio, Fernando Álisson Santos
Nunes, Tiago Alves
author_role author
author2 Nunes, Tiago Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sampaio, Fernando Álisson Santos
Nunes, Tiago Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Eventos de letramento
Universidade para Todos
Literacy events
University for everybody
topic Letramento
Eventos de letramento
Universidade para Todos
Literacy events
University for everybody
description The University for everybody’s Project (Universidade para Todos Project - UPT) was an initiative of the Bahia Department of Education in partnership with state universities (UNEB, UEFS, UESB, UESC), which objective was to strengthen a policy aimed at inserting students from state public school into higher education. In this context, this study aims to analyze the literacy events in which UPT students are immersed, in order to know and understand which text genres are the most accessible and what relationships they have with these communicative events. The study has a diagnostic character and has as instrument for corpus generation the mixed questionnaire, which was applied to 31 students from this project in two public schools in the city of Salvador (BA). We are theoretically anchored in the concepts of literacy and literacy events (ROJO, 2009; KLEIMAN, 2014; STREET; CASTANHEIRA, 2014; STREET, 2000; BAPTISTA, 2010). After analyzing the data, it was noted that the diverse nature of the students makes access to literacy events also varied. Moreover, the relationship that remains with the texts also depends on the access and diversity of communicative events, thus influencing the learning of the Portuguese language with a view to the purpose that the UPT proposes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-04-19T14:37:03Z
2022-04-19T14:37:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SAMPAIO, Fernando Álisson Santos; NUNES, Tiago Alves. Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. 1, p. 1-24, jan./abr. 2021.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65172
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/0013000022h4t
identifier_str_mv SAMPAIO, Fernando Álisson Santos; NUNES, Tiago Alves. Os eventos de letramento de discentes do Projeto Universidade Para Todos: uma análise qualitativa. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. 1, p. 1-24, jan./abr. 2021.
2237-6321
ark:/83112/0013000022h4t
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65172
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818374058460315648