Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cesar, Ricardo Lenz
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/18556
Resumo: The high performance of the GPU and the increasing use of its programming mechanisms have stimulated several graphic applications of virtual reality to explore the potential of this device to achieve higher levels of realism. Studies have emerged with a focus on refining the silhouette of geometric meshes, seeking to express better the surface of three-dimensional objects being represented. The type of refining can be applied, for example, a fabric softening raw an avatar by means of an interpolation curve on their surface faces. Basic idea is to make an adaptive mesh discretization of the object and then generate a new silhouette using this discretization. Previous methods are analyzed and improvements are presented which together form the proposed method. The performance obtained is superior due to a better exploitation of parallelism of the GPU, and the proposed technique works well enough with existing mesh without the need to design new models for this.
id UFC-7_761199b55794c7d90c0dc65c48e810ec
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/18556
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPUGeneration of mesh by adaptive refinement using GPUCiência da computaçãoGPURefinamentoMalhaSilhuetaRefinementThe high performance of the GPU and the increasing use of its programming mechanisms have stimulated several graphic applications of virtual reality to explore the potential of this device to achieve higher levels of realism. Studies have emerged with a focus on refining the silhouette of geometric meshes, seeking to express better the surface of three-dimensional objects being represented. The type of refining can be applied, for example, a fabric softening raw an avatar by means of an interpolation curve on their surface faces. Basic idea is to make an adaptive mesh discretization of the object and then generate a new silhouette using this discretization. Previous methods are analyzed and improvements are presented which together form the proposed method. The performance obtained is superior due to a better exploitation of parallelism of the GPU, and the proposed technique works well enough with existing mesh without the need to design new models for this.O alto desempenho da GPU e o crescente uso dos seus mecanismos de programação têm estimulado diversas aplicações gráficas de realidade virtual a explorar melhor o potencial desse dispositivo para alcançar níveis mais altos de realismo. Trabalhos têm surgido com um enfoque no refinamento da silhueta de malhas geométricas, buscando expressar melhor a superfície dos objetos tridimensionais sendo representados. O tipo de refinamento aplicado pode ser, por exemplo, uma suavização da malha bruta de um avatar, por meio da interpolação de uma superfície curva sobre suas faces. A ideia básica é fazer uma discretização adaptativa da malha do objeto e então gerar uma nova silhueta usando essa discretização. Métodos anteriores são analisados e são apresentadas melhorias que juntas formarão o método proposto. O desempenho obtido é superior devido a uma exploração melhor do paralelismo da GPU, e a técnica proposta funciona suficientemente bem com malhas existentes sem necessidade de se projetar novos modelos para isso.Cavalcante Neto, Joaquim BentoVidal, Creto AugustoCesar, Ricardo Lenz2016-07-21T16:11:41Z2016-07-21T16:11:41Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCESAR, Ricardo Lenz. Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU. 2009. 100 f. Dissertação (Mestrado em ciência da computação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE, 2009.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/18556porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-09T15:21:14Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/18556Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:41:16.943338Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU
Generation of mesh by adaptive refinement using GPU
title Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU
spellingShingle Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU
Cesar, Ricardo Lenz
Ciência da computação
GPU
Refinamento
Malha
Silhueta
Refinement
title_short Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU
title_full Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU
title_fullStr Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU
title_full_unstemmed Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU
title_sort Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU
author Cesar, Ricardo Lenz
author_facet Cesar, Ricardo Lenz
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cavalcante Neto, Joaquim Bento
Vidal, Creto Augusto
dc.contributor.author.fl_str_mv Cesar, Ricardo Lenz
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência da computação
GPU
Refinamento
Malha
Silhueta
Refinement
topic Ciência da computação
GPU
Refinamento
Malha
Silhueta
Refinement
description The high performance of the GPU and the increasing use of its programming mechanisms have stimulated several graphic applications of virtual reality to explore the potential of this device to achieve higher levels of realism. Studies have emerged with a focus on refining the silhouette of geometric meshes, seeking to express better the surface of three-dimensional objects being represented. The type of refining can be applied, for example, a fabric softening raw an avatar by means of an interpolation curve on their surface faces. Basic idea is to make an adaptive mesh discretization of the object and then generate a new silhouette using this discretization. Previous methods are analyzed and improvements are presented which together form the proposed method. The performance obtained is superior due to a better exploitation of parallelism of the GPU, and the proposed technique works well enough with existing mesh without the need to design new models for this.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2016-07-21T16:11:41Z
2016-07-21T16:11:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CESAR, Ricardo Lenz. Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU. 2009. 100 f. Dissertação (Mestrado em ciência da computação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE, 2009.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/18556
identifier_str_mv CESAR, Ricardo Lenz. Geração de malhas por refinamento adptativo usando GPU. 2009. 100 f. Dissertação (Mestrado em ciência da computação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE, 2009.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/18556
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028906609934336