Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Larissa de Sousa
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41137
Resumo: The concepts of Quantum Mechanics and Restricted Relativity Theory have become increasingly present in society, whether through technology, the media or scientific dissemination, making their teaching in schools necessary for the objectives presented in the National Curricular Parameters can be achieved. On the other hand, in general, the teaching of Physics in High School has occurred in an excessively content and prioritized the approach of Classical Physics, which dominates the curriculum, and Modern Physics has a small participation. In this context, the present work had as its objective the elaboration and presentation of a didactic proposal using Cooperative Learning to teach Theory of Restricted Relativity in High School, besides the application of this proposal in a public high school in Fortaleza, Ceará. The methodological strategy used was based on bibliographical and documentary research and on the qualitative-quantitative analysis of the products obtained through the implementation of the pedagogical proposal in seven classes. The results indicated that the proposal can be a good method to present the subject of Restricted Relativity for students, since the spaces of discussion provided by Cooperative Learning were very important for the argumentative construction of the students and for a better understanding of them in relation to the concepts of time and space in relativistic optics.
id UFC-7_78bf8e9dac7b47cc85e1320c68668308
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/41137
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino MédioAprendizagemRelatividade especial (Física)CooperativismoFísicaEnsinoThe concepts of Quantum Mechanics and Restricted Relativity Theory have become increasingly present in society, whether through technology, the media or scientific dissemination, making their teaching in schools necessary for the objectives presented in the National Curricular Parameters can be achieved. On the other hand, in general, the teaching of Physics in High School has occurred in an excessively content and prioritized the approach of Classical Physics, which dominates the curriculum, and Modern Physics has a small participation. In this context, the present work had as its objective the elaboration and presentation of a didactic proposal using Cooperative Learning to teach Theory of Restricted Relativity in High School, besides the application of this proposal in a public high school in Fortaleza, Ceará. The methodological strategy used was based on bibliographical and documentary research and on the qualitative-quantitative analysis of the products obtained through the implementation of the pedagogical proposal in seven classes. The results indicated that the proposal can be a good method to present the subject of Restricted Relativity for students, since the spaces of discussion provided by Cooperative Learning were very important for the argumentative construction of the students and for a better understanding of them in relation to the concepts of time and space in relativistic optics.Os conceitos de Mecânica Quântica e Teoria da Relatividade Restrita têm se feito cada vez mais presentes na sociedade, seja por meio das tecnologias, da mídia ou das divulgações científicas, fazendo que seu ensino nas escolas seja necessário para que os objetivos apresentados nos Parâmetros Curriculares Nacionais possam ser alcançados. Por outro lado, em geral, o ensino de Física no Ensino Médio tem ocorrido de forma excessivamente conteudista e priorizado a abordagem da Física Clássica, que domina o currículo, cabendo à Física Moderna uma pequena participação. Nesse contexto, o presente trabalho teve como objetivo a elaboração e a apresentação de uma proposta didática utilizando Aprendizagem Cooperativa para ensinar Teoria da Relatividade Restrita no Ensino Médio, além da aplicação dessa proposta em uma escola de Ensino Médio da rede pública de ensino de Fortaleza, Ceará. A estratégia metodológica utilizada baseou-se nas pesquisas bibliográfica e documental e na análise quali-quantitativa dos produtos obtidos pela implementação, em sete aulas, da proposta pedagógica. Os resultados obtidos indicaram que a proposta pode constituir-se em um bom método para apresentar o tema da Relatividade Restrita para os estudantes, pois os espaços de discussão proporcionados pela Aprendizagem Cooperativa foram bastante importantes para a construção argumentativa dos estudantes e para melhor compreensão dos mesmos em relação aos conceitos de tempo e espaço na ótica relativística.Reis, Saulo Davi Soares eOliveira, Larissa de Sousa2019-04-26T22:17:33Z2019-04-26T22:17:33Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, L. S. Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio. 2018. 107 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41137porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-10T11:53:23Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/41137Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:40:59.832470Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio
title Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio
spellingShingle Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio
Oliveira, Larissa de Sousa
Aprendizagem
Relatividade especial (Física)
Cooperativismo
Física
Ensino
title_short Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio
title_full Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio
title_fullStr Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio
title_full_unstemmed Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio
title_sort Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio
author Oliveira, Larissa de Sousa
author_facet Oliveira, Larissa de Sousa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Reis, Saulo Davi Soares e
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Larissa de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Relatividade especial (Física)
Cooperativismo
Física
Ensino
topic Aprendizagem
Relatividade especial (Física)
Cooperativismo
Física
Ensino
description The concepts of Quantum Mechanics and Restricted Relativity Theory have become increasingly present in society, whether through technology, the media or scientific dissemination, making their teaching in schools necessary for the objectives presented in the National Curricular Parameters can be achieved. On the other hand, in general, the teaching of Physics in High School has occurred in an excessively content and prioritized the approach of Classical Physics, which dominates the curriculum, and Modern Physics has a small participation. In this context, the present work had as its objective the elaboration and presentation of a didactic proposal using Cooperative Learning to teach Theory of Restricted Relativity in High School, besides the application of this proposal in a public high school in Fortaleza, Ceará. The methodological strategy used was based on bibliographical and documentary research and on the qualitative-quantitative analysis of the products obtained through the implementation of the pedagogical proposal in seven classes. The results indicated that the proposal can be a good method to present the subject of Restricted Relativity for students, since the spaces of discussion provided by Cooperative Learning were very important for the argumentative construction of the students and for a better understanding of them in relation to the concepts of time and space in relativistic optics.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-04-26T22:17:33Z
2019-04-26T22:17:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, L. S. Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio. 2018. 107 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41137
identifier_str_mv OLIVEIRA, L. S. Jornada na cooperação: uma proposta didática para ensinar Relatividade Restrita no Ensino Médio. 2018. 107 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41137
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028904768634880