Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kich, Bruna Viedo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Martins, Adriana Claudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39858
Resumo: This study aims to show the relevant aspects highlighted in teachers’ narratives in initial formation, which does not involve only the writing of these class diaries and the resistance to them, but also the activity of reading them and the awareness in relation to the teaching-learning events. The research context was situated during the teachers’ formative process, therefore, in activities performed in the Supervised Teaching Practice during the Language Course, in a public university, in Rio Grande do Sul state, Brazil. Zabalza (2004), Telles (2002), Freire (1995, 1996) and Bakhtin (1992, 2010) are some of the theorists who brace this discussion. We elaborated three categories of analysis considering a social-cultural qualitative methodological approach (BAKHTIN, 2010, BOLZAN, 2006), the confrontations in the classroom livingness, the frustrations that vectored the teaching formation, and the necessity of readapting and emerging. The study reveals that the initial teachers’ formation designs itself on the relation among the paths of formation and selfformation, in personal experiences, involving the knowledge as students that were in Primary Education and the professional history. It was determined that the Language Course undergraduate student was constituting him/herself and dialoguing by writing their diaries, putting him/herself as a self-critic professional.
id UFC-7_78edc30a4b68e0652ad1889dfd496307
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39858
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicialFormative dimension of self-writing: livingness and teachers’ necessities in initial formationProcesso formativo docenteDiário de classeAprendizagem da docência.This study aims to show the relevant aspects highlighted in teachers’ narratives in initial formation, which does not involve only the writing of these class diaries and the resistance to them, but also the activity of reading them and the awareness in relation to the teaching-learning events. The research context was situated during the teachers’ formative process, therefore, in activities performed in the Supervised Teaching Practice during the Language Course, in a public university, in Rio Grande do Sul state, Brazil. Zabalza (2004), Telles (2002), Freire (1995, 1996) and Bakhtin (1992, 2010) are some of the theorists who brace this discussion. We elaborated three categories of analysis considering a social-cultural qualitative methodological approach (BAKHTIN, 2010, BOLZAN, 2006), the confrontations in the classroom livingness, the frustrations that vectored the teaching formation, and the necessity of readapting and emerging. The study reveals that the initial teachers’ formation designs itself on the relation among the paths of formation and selfformation, in personal experiences, involving the knowledge as students that were in Primary Education and the professional history. It was determined that the Language Course undergraduate student was constituting him/herself and dialoguing by writing their diaries, putting him/herself as a self-critic professional.Este estudo tem como objetivo avaliar alguns aspectos relevantes das narrativas de professores em formação inicial, os quais envolvem não somente o movimento de escritura de diários de classe e a resistência à escrita, mas também a atividade de leitura desses diários e a tomada de consciência em relação aos acontecimentos da aprendizagem da docência. O contexto da realização da pesquisa deu-se durante o processo formativo de professores nas atividades realizadas no Estágio Supervisionado em Letras, em uma universidade pública do Rio Grande do Sul. Zabalza (2004), Telles (2002), Freire (1995, 1996) e Bakhtin (1992, 2010) são alguns dos teóricos que sustentam esta discussão. Com uma abordagem metodológica qualitativa, de cunho sociocultural (BAKHTIN, 2010, BOLZAN, 2006), elaboramos três categorias de análise: os enfrentamentos da vivência em sala de aula; as frustrações que tangenciaram a formação docente e a necessidade de readaptarse e emergir. O estudo revela que a formação inicial de professores desenha-se na relação entre os percursos de formação e de autoformação, e nas experiências pessoais, que envolvem tanto os conhecimentos adquiridos quanto estudantes da Educação Básica como a trajetória profissional. Constatamos que o estudante de Letras, ao escrever seus diários e refletir sobre a própria escrita, foi-se constituindo como um profissional autocrítico.Revista Entrepalavras2019-02-22T12:17:46Z2019-02-22T12:17:46Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfKICH, Bruna Viedo; MARTINS, Adriana Claudia. Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 161-180, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39858Kich, Bruna ViedoMartins, Adriana Claudiainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:50:30Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39858Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:50:30Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial
Formative dimension of self-writing: livingness and teachers’ necessities in initial formation
title Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial
spellingShingle Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial
Kich, Bruna Viedo
Processo formativo docente
Diário de classe
Aprendizagem da docência.
title_short Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial
title_full Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial
title_fullStr Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial
title_full_unstemmed Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial
title_sort Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial
author Kich, Bruna Viedo
author_facet Kich, Bruna Viedo
Martins, Adriana Claudia
author_role author
author2 Martins, Adriana Claudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kich, Bruna Viedo
Martins, Adriana Claudia
dc.subject.por.fl_str_mv Processo formativo docente
Diário de classe
Aprendizagem da docência.
topic Processo formativo docente
Diário de classe
Aprendizagem da docência.
description This study aims to show the relevant aspects highlighted in teachers’ narratives in initial formation, which does not involve only the writing of these class diaries and the resistance to them, but also the activity of reading them and the awareness in relation to the teaching-learning events. The research context was situated during the teachers’ formative process, therefore, in activities performed in the Supervised Teaching Practice during the Language Course, in a public university, in Rio Grande do Sul state, Brazil. Zabalza (2004), Telles (2002), Freire (1995, 1996) and Bakhtin (1992, 2010) are some of the theorists who brace this discussion. We elaborated three categories of analysis considering a social-cultural qualitative methodological approach (BAKHTIN, 2010, BOLZAN, 2006), the confrontations in the classroom livingness, the frustrations that vectored the teaching formation, and the necessity of readapting and emerging. The study reveals that the initial teachers’ formation designs itself on the relation among the paths of formation and selfformation, in personal experiences, involving the knowledge as students that were in Primary Education and the professional history. It was determined that the Language Course undergraduate student was constituting him/herself and dialoguing by writing their diaries, putting him/herself as a self-critic professional.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-22T12:17:46Z
2019-02-22T12:17:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv KICH, Bruna Viedo; MARTINS, Adriana Claudia. Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 161-180, out./dez. 2018.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39858
identifier_str_mv KICH, Bruna Viedo; MARTINS, Adriana Claudia. Dimensão formativa da escrita de si: vivências e necessidades de professores em formação inicial. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 161-180, out./dez. 2018.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39858
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935795297976320