Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55079 |
Resumo: | This article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents’ perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad. |
id |
UFC-7_79ba2baf09b5ab832ba835aa004684c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/55079 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de JaneiroEscolarização de elitesClasses médiasEscolas bilínguesInternacionalização da educação.This article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents’ perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad.Este artigo visa compreender as expectativas familiares em relação à escolarização bilíngue. Mais especificamente, buscase analisar as razões e motivações que têm levado pais e mães das classes médias-altas a matricularem seus filhos em escolas que oferecem educação bilíngue. Ciências Sociais e Educação se encontram neste trabalho em duas discussões fundamentais: nos debates sobre a relação entre escolarização e classes sociais, e na perspectiva sociológica sobre o fenômeno da escolha de escola. Foi realizada uma pesquisa qualitativa baseada em 10 entrevistas em profundidade e na condução de um grupo focal com cinco mães de alunos de uma mesma escola bilíngue. Os resultados discutem as percepções dos pais sobre os seguintes temas: as próprias escolas bilíngues; o futuro e a carreira dos filhos e o ensino superior no Brasil e no exterior.Revista de Ciências Sociais2020-11-06T23:27:05Z2020-11-06T23:27:05Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVIEIRA, Alexander Rebelo; GOIA, Marisol Rodriguez. Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza (CE), v. 51, n. 3, p. 63-99, nov. 2020/fev. 2021.2318-4620http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55079Vieira, Alexander RebeloGoia, Marisol Rodriguezinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-14T19:52:33Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55079Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:26.727141Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro |
title |
Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro |
spellingShingle |
Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro Vieira, Alexander Rebelo Escolarização de elites Classes médias Escolas bilíngues Internacionalização da educação. |
title_short |
Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro |
title_full |
Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro |
title_fullStr |
Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro |
title_sort |
Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro |
author |
Vieira, Alexander Rebelo |
author_facet |
Vieira, Alexander Rebelo Goia, Marisol Rodriguez |
author_role |
author |
author2 |
Goia, Marisol Rodriguez |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Alexander Rebelo Goia, Marisol Rodriguez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escolarização de elites Classes médias Escolas bilíngues Internacionalização da educação. |
topic |
Escolarização de elites Classes médias Escolas bilíngues Internacionalização da educação. |
description |
This article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents’ perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-06T23:27:05Z 2020-11-06T23:27:05Z 2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VIEIRA, Alexander Rebelo; GOIA, Marisol Rodriguez. Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza (CE), v. 51, n. 3, p. 63-99, nov. 2020/fev. 2021. 2318-4620 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55079 |
identifier_str_mv |
VIEIRA, Alexander Rebelo; GOIA, Marisol Rodriguez. Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza (CE), v. 51, n. 3, p. 63-99, nov. 2020/fev. 2021. 2318-4620 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55079 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028740270129152 |