Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanello, Valeska
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12857
Resumo: This article aims to analyze the author experience in the Philosophy in School program, developed by the University of Brasília and Educational Foundation of Federal District. It proposes a point-of-view of the subjectivity processes for the comprehension of the dynamics happened from the program beginning until the inquiry communities operation ways- including teaching staff and student body-and theirs implications. The amalgam chosen as principal way in the comprehension is the idea of "sense", which comprises the cognitive and affective (manner how the subject is affected) dimensions. It searches then to point out a specific role to the psychologist in this kind of program.
id UFC-7_7aa55248d4cbd8dc9e6e7480abc63454
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/12857
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexãoFilosofia para criançasFilosofia com criançasSubjetividadeComunidade de investigaçãoSubjetividade socialThis article aims to analyze the author experience in the Philosophy in School program, developed by the University of Brasília and Educational Foundation of Federal District. It proposes a point-of-view of the subjectivity processes for the comprehension of the dynamics happened from the program beginning until the inquiry communities operation ways- including teaching staff and student body-and theirs implications. The amalgam chosen as principal way in the comprehension is the idea of "sense", which comprises the cognitive and affective (manner how the subject is affected) dimensions. It searches then to point out a specific role to the psychologist in this kind of program.O presente texto visa analisar a experiência da autora no programa Filosofia na Escola, desenvolvido pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília junto à Fundação Educacional do Distrito Federal. Propõe-se uma leitura a partir da perspectiva dos processos de subjetivação para a compreensão das dinâmicas ocorridas desde a implementação do programa até os modos de funcionamento das comunidades de investigação tanto do corpo docente quanto discente, bem como suas possíveis imbricações. O amálgama escolhido como fio condutor na compreensão é a idéia de sentido, que engloba tanto a dimensão cognitiva quanto a afetividade do sujeito, ou seja, o modo como é afetado (o seu sentir). Procura-se apontar, a partir destas reflexões, um papel específico para o psicólogo neste tipo de programa.www.revistapsicologia.ufc.br2015-06-17T14:12:17Z2015-06-17T14:12:17Z2004info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfZANELLO, Valeska. Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão. Revista de Psicologia, Fortaleza, v.22, n.1, 2004, p 38-47.2179-1740 (online)0102-1222 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12857Zanello, Valeskainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T12:28:04Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12857Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:52:56.499237Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão
title Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão
spellingShingle Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão
Zanello, Valeska
Filosofia para crianças
Filosofia com crianças
Subjetividade
Comunidade de investigação
Subjetividade social
title_short Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão
title_full Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão
title_fullStr Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão
title_full_unstemmed Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão
title_sort Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão
author Zanello, Valeska
author_facet Zanello, Valeska
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanello, Valeska
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofia para crianças
Filosofia com crianças
Subjetividade
Comunidade de investigação
Subjetividade social
topic Filosofia para crianças
Filosofia com crianças
Subjetividade
Comunidade de investigação
Subjetividade social
description This article aims to analyze the author experience in the Philosophy in School program, developed by the University of Brasília and Educational Foundation of Federal District. It proposes a point-of-view of the subjectivity processes for the comprehension of the dynamics happened from the program beginning until the inquiry communities operation ways- including teaching staff and student body-and theirs implications. The amalgam chosen as principal way in the comprehension is the idea of "sense", which comprises the cognitive and affective (manner how the subject is affected) dimensions. It searches then to point out a specific role to the psychologist in this kind of program.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004
2015-06-17T14:12:17Z
2015-06-17T14:12:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ZANELLO, Valeska. Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão. Revista de Psicologia, Fortaleza, v.22, n.1, 2004, p 38-47.
2179-1740 (online)
0102-1222 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12857
identifier_str_mv ZANELLO, Valeska. Subjetividade e filosofia com crianças: um relato de experiência e reflexão. Revista de Psicologia, Fortaleza, v.22, n.1, 2004, p 38-47.
2179-1740 (online)
0102-1222 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv www.revistapsicologia.ufc.br
publisher.none.fl_str_mv www.revistapsicologia.ufc.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028982588702720