Aplicação de Business Intelligence para avaliação e otimização da disciplina de Proteção de Sistemas Elétricos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60562 |
Resumo: | The electrical sector has been undergoing major structural and technological changes in recent years, which have contributed to the reformulation of political-pedagogical projects of undergraduate courses in engineering and motivated teachers to rethink their teaching methodology to ensure the training of students with a professional profile in scientific developments and changes in the labor market. In this context, the objective of this article is to present the methodology of evaluation applied to improve the learning process of the discipline of Protection of Electric Power Systems from the students' opinion. To evaluate the protection discipline, a questionnaire was made available to students in Google Forms, and Power BI software was used to analyze the data collected. Based on the Net Promoter Score (NPS), all evaluated aspects were included in the Improvement Zone. |
id |
UFC-7_7f0825182e516b66430cce85514f8ac9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/60562 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aplicação de Business Intelligence para avaliação e otimização da disciplina de Proteção de Sistemas ElétricosApplication of Business Intelligence for the evaluation and optimization of the discipline of Power System ProtectionProteção de sistemas elétricosEnsino de engenharia elétricaAvaliaçãoDidáticaNet Promoter ScoreThe electrical sector has been undergoing major structural and technological changes in recent years, which have contributed to the reformulation of political-pedagogical projects of undergraduate courses in engineering and motivated teachers to rethink their teaching methodology to ensure the training of students with a professional profile in scientific developments and changes in the labor market. In this context, the objective of this article is to present the methodology of evaluation applied to improve the learning process of the discipline of Protection of Electric Power Systems from the students' opinion. To evaluate the protection discipline, a questionnaire was made available to students in Google Forms, and Power BI software was used to analyze the data collected. Based on the Net Promoter Score (NPS), all evaluated aspects were included in the Improvement Zone.O setor elétrico vem passando por grandes transformações estruturais e tecnológicas nos últimos anos, que têm contribuído para reformulações de projetos político-pedagógicos dos cursos de graduação em engenharia e motivado professores a repensar sua metodologia de ensino para garantir a formação de alunos com perfil profissional em consonância com as evoluções científicas e as mudanças no mercado de trabalho. Nesse contexto, o objetivo desse artigo é apresentar a metodologia de avaliação aplicada para melhoria do processo de ensino aprendizado da disciplina de Proteção de Sistemas Elétricos de Potência a partir da opinião dos alunos. Para avaliação da disciplina de proteção foi disponibilizado aos alunos um questionário no Google Forms, e utilizou-se o software Power BI para análise dos dados coletados. Tomando-se como base o Net Promoter Score (NPS), todos os aspectos avaliados se enquadraram na Zona de Aperfeiçoamento.http://www.abenge.org.br2021-09-21T17:26:53Z2021-09-21T17:26:53Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60562Carneiro, José Airton BorgesFaustino, Bruno LuizFernandes, Nathanael VasconcelosLima, Marcelo CostaSampaio, Raimundo FurtadoLeão, Ruth Pastôra SaraivaBarroso, Giovanni CordeiroPrata, Igor Pinheiroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-10T12:41:53Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60562Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2022-05-10T12:41:53Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicação de Business Intelligence para avaliação e otimização da disciplina de Proteção de Sistemas Elétricos Application of Business Intelligence for the evaluation and optimization of the discipline of Power System Protection |
title |
Aplicação de Business Intelligence para avaliação e otimização da disciplina de Proteção de Sistemas Elétricos |
spellingShingle |
Aplicação de Business Intelligence para avaliação e otimização da disciplina de Proteção de Sistemas Elétricos Carneiro, José Airton Borges Proteção de sistemas elétricos Ensino de engenharia elétrica Avaliação Didática Net Promoter Score |
title_short |
Aplicação de Business Intelligence para avaliação e otimização da disciplina de Proteção de Sistemas Elétricos |
title_full |
Aplicação de Business Intelligence para avaliação e otimização da disciplina de Proteção de Sistemas Elétricos |
title_fullStr |
Aplicação de Business Intelligence para avaliação e otimização da disciplina de Proteção de Sistemas Elétricos |
title_full_unstemmed |
Aplicação de Business Intelligence para avaliação e otimização da disciplina de Proteção de Sistemas Elétricos |
title_sort |
Aplicação de Business Intelligence para avaliação e otimização da disciplina de Proteção de Sistemas Elétricos |
author |
Carneiro, José Airton Borges |
author_facet |
Carneiro, José Airton Borges Faustino, Bruno Luiz Fernandes, Nathanael Vasconcelos Lima, Marcelo Costa Sampaio, Raimundo Furtado Leão, Ruth Pastôra Saraiva Barroso, Giovanni Cordeiro Prata, Igor Pinheiro |
author_role |
author |
author2 |
Faustino, Bruno Luiz Fernandes, Nathanael Vasconcelos Lima, Marcelo Costa Sampaio, Raimundo Furtado Leão, Ruth Pastôra Saraiva Barroso, Giovanni Cordeiro Prata, Igor Pinheiro |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, José Airton Borges Faustino, Bruno Luiz Fernandes, Nathanael Vasconcelos Lima, Marcelo Costa Sampaio, Raimundo Furtado Leão, Ruth Pastôra Saraiva Barroso, Giovanni Cordeiro Prata, Igor Pinheiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Proteção de sistemas elétricos Ensino de engenharia elétrica Avaliação Didática Net Promoter Score |
topic |
Proteção de sistemas elétricos Ensino de engenharia elétrica Avaliação Didática Net Promoter Score |
description |
The electrical sector has been undergoing major structural and technological changes in recent years, which have contributed to the reformulation of political-pedagogical projects of undergraduate courses in engineering and motivated teachers to rethink their teaching methodology to ensure the training of students with a professional profile in scientific developments and changes in the labor market. In this context, the objective of this article is to present the methodology of evaluation applied to improve the learning process of the discipline of Protection of Electric Power Systems from the students' opinion. To evaluate the protection discipline, a questionnaire was made available to students in Google Forms, and Power BI software was used to analyze the data collected. Based on the Net Promoter Score (NPS), all evaluated aspects were included in the Improvement Zone. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2021-09-21T17:26:53Z 2021-09-21T17:26:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60562 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60562 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
http://www.abenge.org.br |
publisher.none.fl_str_mv |
http://www.abenge.org.br |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1823806810690158592 |