O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54946 |
Resumo: | This work deals with a class proposal making use of digital information and communication technologies (TDICs) for the teaching of electricity in classes of 3rd grade of high school. It aims to stimulate effective learning in the teaching of electrical circuits and Ohm's first law. Due to the difficulty faced by the teacher in maintaining students' attention amid habits with frequent use of technology, scratch software will be used as a technological tool applied to the teaching of electrical circuits as an alternative teaching proposal, which is the construction of a simple circuit being worked on the first ohm law with concepts of electric current, electric voltage and resistance. The study is based on the pedagogical theory of constructivism, where the student has the possibility of actively assimilating participating in the construction of knowledge using the focus of conceptual change, taking advantage of the students' previous knowledge applied to everyday life. As it is a different application, this approach encourages the student to participate and collaborate in the classroom, favoring the work of the teacher, in addition to providing a range of applications and approaches. |
id |
UFC-7_81545cf96388cb22b6453d7f13e925a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/54946 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitualSimulador scratchMudança conceitualCircuito elétricoThis work deals with a class proposal making use of digital information and communication technologies (TDICs) for the teaching of electricity in classes of 3rd grade of high school. It aims to stimulate effective learning in the teaching of electrical circuits and Ohm's first law. Due to the difficulty faced by the teacher in maintaining students' attention amid habits with frequent use of technology, scratch software will be used as a technological tool applied to the teaching of electrical circuits as an alternative teaching proposal, which is the construction of a simple circuit being worked on the first ohm law with concepts of electric current, electric voltage and resistance. The study is based on the pedagogical theory of constructivism, where the student has the possibility of actively assimilating participating in the construction of knowledge using the focus of conceptual change, taking advantage of the students' previous knowledge applied to everyday life. As it is a different application, this approach encourages the student to participate and collaborate in the classroom, favoring the work of the teacher, in addition to providing a range of applications and approaches.Este trabalho trata de uma proposta de aula fazendo uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs) para o ensino de eletricidade em turmas de 3ª série do ensino médio. Tem por objetivo estimular a efetiva aprendizagem no ensino de primeira lei de Ohm e circuitos elétricos. Devido à dificuldade enfrentada pelo professor em atrair a atenção dos alunos em meio aos hábitos do uso frequente da tecnologia; será utilizado o software scratch como ferramenta tecnológica aplicada ao ensino de circuitos elétricos como proposta alternativa de ensino, que se trata da construção de um circuito simples sendo trabalhada a primeira lei de ohm com conceitos de corrente elétrica, tensão elétrica e resistência. O estudo se fundamenta na teoria pedagógica do construtivismo, onde o aluno tem a possibilidade de assimilação de forma ativa participando na construção do conhecimento usando o enfoque da mudança conceitual, aproveitando os saberes prévios dos estudantes aplicados ao cotidiano. Por ser uma aplicação diferenciada, essa abordagem instiga o aluno na participação e colaboração na aula favorecendo o trabalho do professor, além de fornecer uma gama de aplicações e abordagens.Silva, Marcos Antônio AraújoOliveira, Bruno Miranda de2020-10-30T18:18:10Z2020-10-30T18:18:10Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, B. M. O uso do software scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual. 2020. 44 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54946porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-30T18:18:10Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54946Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:51:20.555258Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual |
title |
O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual |
spellingShingle |
O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual Oliveira, Bruno Miranda de Simulador scratch Mudança conceitual Circuito elétrico |
title_short |
O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual |
title_full |
O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual |
title_fullStr |
O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual |
title_full_unstemmed |
O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual |
title_sort |
O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual |
author |
Oliveira, Bruno Miranda de |
author_facet |
Oliveira, Bruno Miranda de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Marcos Antônio Araújo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Bruno Miranda de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Simulador scratch Mudança conceitual Circuito elétrico |
topic |
Simulador scratch Mudança conceitual Circuito elétrico |
description |
This work deals with a class proposal making use of digital information and communication technologies (TDICs) for the teaching of electricity in classes of 3rd grade of high school. It aims to stimulate effective learning in the teaching of electrical circuits and Ohm's first law. Due to the difficulty faced by the teacher in maintaining students' attention amid habits with frequent use of technology, scratch software will be used as a technological tool applied to the teaching of electrical circuits as an alternative teaching proposal, which is the construction of a simple circuit being worked on the first ohm law with concepts of electric current, electric voltage and resistance. The study is based on the pedagogical theory of constructivism, where the student has the possibility of actively assimilating participating in the construction of knowledge using the focus of conceptual change, taking advantage of the students' previous knowledge applied to everyday life. As it is a different application, this approach encourages the student to participate and collaborate in the classroom, favoring the work of the teacher, in addition to providing a range of applications and approaches. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30T18:18:10Z 2020-10-30T18:18:10Z 2020 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, B. M. O uso do software scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual. 2020. 44 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54946 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, B. M. O uso do software scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual. 2020. 44 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54946 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028972098748416 |