O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Bruno Miranda de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54946
Resumo: This work deals with a class proposal making use of digital information and communication technologies (TDICs) for the teaching of electricity in classes of 3rd grade of high school. It aims to stimulate effective learning in the teaching of electrical circuits and Ohm's first law. Due to the difficulty faced by the teacher in maintaining students' attention amid habits with frequent use of technology, scratch software will be used as a technological tool applied to the teaching of electrical circuits as an alternative teaching proposal, which is the construction of a simple circuit being worked on the first ohm law with concepts of electric current, electric voltage and resistance. The study is based on the pedagogical theory of constructivism, where the student has the possibility of actively assimilating participating in the construction of knowledge using the focus of conceptual change, taking advantage of the students' previous knowledge applied to everyday life. As it is a different application, this approach encourages the student to participate and collaborate in the classroom, favoring the work of the teacher, in addition to providing a range of applications and approaches.
id UFC-7_81545cf96388cb22b6453d7f13e925a8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54946
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitualSimulador scratchMudança conceitualCircuito elétricoThis work deals with a class proposal making use of digital information and communication technologies (TDICs) for the teaching of electricity in classes of 3rd grade of high school. It aims to stimulate effective learning in the teaching of electrical circuits and Ohm's first law. Due to the difficulty faced by the teacher in maintaining students' attention amid habits with frequent use of technology, scratch software will be used as a technological tool applied to the teaching of electrical circuits as an alternative teaching proposal, which is the construction of a simple circuit being worked on the first ohm law with concepts of electric current, electric voltage and resistance. The study is based on the pedagogical theory of constructivism, where the student has the possibility of actively assimilating participating in the construction of knowledge using the focus of conceptual change, taking advantage of the students' previous knowledge applied to everyday life. As it is a different application, this approach encourages the student to participate and collaborate in the classroom, favoring the work of the teacher, in addition to providing a range of applications and approaches.Este trabalho trata de uma proposta de aula fazendo uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs) para o ensino de eletricidade em turmas de 3ª série do ensino médio. Tem por objetivo estimular a efetiva aprendizagem no ensino de primeira lei de Ohm e circuitos elétricos. Devido à dificuldade enfrentada pelo professor em atrair a atenção dos alunos em meio aos hábitos do uso frequente da tecnologia; será utilizado o software scratch como ferramenta tecnológica aplicada ao ensino de circuitos elétricos como proposta alternativa de ensino, que se trata da construção de um circuito simples sendo trabalhada a primeira lei de ohm com conceitos de corrente elétrica, tensão elétrica e resistência. O estudo se fundamenta na teoria pedagógica do construtivismo, onde o aluno tem a possibilidade de assimilação de forma ativa participando na construção do conhecimento usando o enfoque da mudança conceitual, aproveitando os saberes prévios dos estudantes aplicados ao cotidiano. Por ser uma aplicação diferenciada, essa abordagem instiga o aluno na participação e colaboração na aula favorecendo o trabalho do professor, além de fornecer uma gama de aplicações e abordagens.Silva, Marcos Antônio AraújoOliveira, Bruno Miranda de2020-10-30T18:18:10Z2020-10-30T18:18:10Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, B. M. O uso do software scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual. 2020. 44 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54946porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-30T18:18:10Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54946Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:51:20.555258Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual
title O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual
spellingShingle O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual
Oliveira, Bruno Miranda de
Simulador scratch
Mudança conceitual
Circuito elétrico
title_short O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual
title_full O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual
title_fullStr O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual
title_full_unstemmed O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual
title_sort O uso do software Scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual
author Oliveira, Bruno Miranda de
author_facet Oliveira, Bruno Miranda de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Marcos Antônio Araújo
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Bruno Miranda de
dc.subject.por.fl_str_mv Simulador scratch
Mudança conceitual
Circuito elétrico
topic Simulador scratch
Mudança conceitual
Circuito elétrico
description This work deals with a class proposal making use of digital information and communication technologies (TDICs) for the teaching of electricity in classes of 3rd grade of high school. It aims to stimulate effective learning in the teaching of electrical circuits and Ohm's first law. Due to the difficulty faced by the teacher in maintaining students' attention amid habits with frequent use of technology, scratch software will be used as a technological tool applied to the teaching of electrical circuits as an alternative teaching proposal, which is the construction of a simple circuit being worked on the first ohm law with concepts of electric current, electric voltage and resistance. The study is based on the pedagogical theory of constructivism, where the student has the possibility of actively assimilating participating in the construction of knowledge using the focus of conceptual change, taking advantage of the students' previous knowledge applied to everyday life. As it is a different application, this approach encourages the student to participate and collaborate in the classroom, favoring the work of the teacher, in addition to providing a range of applications and approaches.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30T18:18:10Z
2020-10-30T18:18:10Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, B. M. O uso do software scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual. 2020. 44 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54946
identifier_str_mv OLIVEIRA, B. M. O uso do software scratch como ferramenta pedagógica para o ensino de eletricidade com enfoque na mudança conceitual. 2020. 44 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54946
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028972098748416