Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
dARK ID: | ark:/83112/001300001nnqk |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16053 |
Resumo: | This article aims primarily to provide a historical overview of lato sensu post-graduate course on Professional Basic Education for Youth and Adults (Educação para Jovens e Adultos - EJA)at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA). Besides the writings of specialized authors, we use as theoretical support the reports made by the coordinators at the end of each course. We describe the historical context of the implementation of the EJA National Programme for Integration of Professional Education to Basic Education (PROEJA)as well as we investigate the formation of teachers for this federal program focusing on how the process took place in the institution object of research. |
id |
UFC-7_82a74cec7b73317809bb7b6a073ed280 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/16053 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPATrajetória históricaFormação Continuada do ProfessorPROEJA/IFPAThis article aims primarily to provide a historical overview of lato sensu post-graduate course on Professional Basic Education for Youth and Adults (Educação para Jovens e Adultos - EJA)at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA). Besides the writings of specialized authors, we use as theoretical support the reports made by the coordinators at the end of each course. We describe the historical context of the implementation of the EJA National Programme for Integration of Professional Education to Basic Education (PROEJA)as well as we investigate the formation of teachers for this federal program focusing on how the process took place in the institution object of research.Este artigo visa primeiramente fornecer um apanhado histórico do Programa de Pós-Graduação Lato Sensu em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na modalidade Educação de Jovens e Adultos (EJA) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Além dos escritos de autores especializados, utilizaremos como suporte teórico os relatórios circunstanciados realizados pela coordenação ao final de cada turma. Traçaremos também um contexto histórico da implementação do Programa Nacional de Integração da Educação Profissional à Educação Básica na modalidade EJA (PROEJA), bem como contextualizaremos a formação de professores para este programa federal, focalizando como se deu o processo na instituição objeto da pesquisa.Revista Educação em Debate2016-04-04T23:16:16Z2016-04-04T23:16:16Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLIRA, Carla Andreza Amaral Lopes. Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 33, v.1, n. 61, p. 104-120, 2011.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16053ark:/83112/001300001nnqkLira, Carla Andreza Amaral Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:45:22Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/16053Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:50.250147Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA |
title |
Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA |
spellingShingle |
Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA Lira, Carla Andreza Amaral Lopes Trajetória histórica Formação Continuada do Professor PROEJA/IFPA |
title_short |
Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA |
title_full |
Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA |
title_fullStr |
Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA |
title_full_unstemmed |
Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA |
title_sort |
Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA |
author |
Lira, Carla Andreza Amaral Lopes |
author_facet |
Lira, Carla Andreza Amaral Lopes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lira, Carla Andreza Amaral Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trajetória histórica Formação Continuada do Professor PROEJA/IFPA |
topic |
Trajetória histórica Formação Continuada do Professor PROEJA/IFPA |
description |
This article aims primarily to provide a historical overview of lato sensu post-graduate course on Professional Basic Education for Youth and Adults (Educação para Jovens e Adultos - EJA)at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA). Besides the writings of specialized authors, we use as theoretical support the reports made by the coordinators at the end of each course. We describe the historical context of the implementation of the EJA National Programme for Integration of Professional Education to Basic Education (PROEJA)as well as we investigate the formation of teachers for this federal program focusing on how the process took place in the institution object of research. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-04-04T23:16:16Z 2016-04-04T23:16:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LIRA, Carla Andreza Amaral Lopes. Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 33, v.1, n. 61, p. 104-120, 2011. 0102-1117 (impresso) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16053 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/83112/001300001nnqk |
identifier_str_mv |
LIRA, Carla Andreza Amaral Lopes. Trajetória da formação continuada do PROEJA - IFPA. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 33, v.1, n. 61, p. 104-120, 2011. 0102-1117 (impresso) ark:/83112/001300001nnqk |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16053 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1818373991412269056 |