Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8849 |
Resumo: | Objective: This study aimed to apply the model of life through the life activity of breathing with adolescents at school. Methods: Thisis an action research carried out in a school located on the periphery of Fortaleza, Ceará, Brazil. There were 25 adolescentsselected who answered an interview questionnaire and participated in an educational workshop, both addressing the life activity of breathing. Results: The results showed that some adolescents use illegal drugs and/or live with people who do. After the intervention the participants recognized the dangers of these substances, but emphasized that, they are in a vulnerable situation. Conclusion: Thus, it was concluded that the use of Nursing Models in educational activities enables a more targeted and effective intervention. |
id |
UFC-7_833ab9a9e38d840e86619ff69a303e4b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/8849 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentesEducational intervention using the life activity of breathing with adolescentsAdolescenteEducação em SaúdeModelos de EnfermagemObjective: This study aimed to apply the model of life through the life activity of breathing with adolescents at school. Methods: Thisis an action research carried out in a school located on the periphery of Fortaleza, Ceará, Brazil. There were 25 adolescentsselected who answered an interview questionnaire and participated in an educational workshop, both addressing the life activity of breathing. Results: The results showed that some adolescents use illegal drugs and/or live with people who do. After the intervention the participants recognized the dangers of these substances, but emphasized that, they are in a vulnerable situation. Conclusion: Thus, it was concluded that the use of Nursing Models in educational activities enables a more targeted and effective intervention.Objetivou-se aplicar o modelo de vida por meio da atividade de vida respiração com adolescentes na escola. Métodos: Trata-se de pesquisa-ação desenvolvida em uma escola localizada na periferia de Fortaleza, Ceará. Foram selecionados 25 adolescentes que responderam a um questionário de entrevista e participaram de uma oficina educativa, ambos abordando a atividade de vida respiração. Resultados: Os resultados evidenciaram que alguns adolescentes fazem uso de drogas e/ou convivem com pessoas que fazem uso de drogas. Após a intervenção, os participantes reconheceram os malefícios destas substâncias, mas destacaram que se encontram em situação de vulnerabilidade. Conclusão: Conclui-se que o uso de Modelos de Enfermagem em atividades educativas permite uma intervenção mais direcionada e efetiva.Objetivo: El estudio tuvo como objetivo aplicar el modelo de vida a través de la actividad respiración, con adolescentes en una escuela. Métodos: Se trata de una investigación-acción, desarrollada en una escuela de Fortaleza (CE), Brasil. Participaron de la muestra 25 adolescentes que respondieron a un cuestionario y participaron de un taller educativo, abordando la actividad de vida respiración. Resultados: Los resultados señalaron que algunos adolescentes consumen drogas y/o conviven con personas usuarias de drogas. Después de la intervención, los participantes reconocieron los maleficios de estas sustancias, pero subrayaron que se encuentran en situación vulnerable. Conclusión: El uso de Modelos de Enfermería en actividades educativas permite una intervención más específica y eficaz.Escola Anna Nery revista de enfermagem2014-08-22T16:28:50Z2014-08-22T16:28:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBESERRA, E. P. ; SOUSA, L. B. ; ALVES, M. D. S. Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes. Escola Anna Nery revista de enfermagem, v. 18, n. 2, p. 209-214, 2014.1414-8145 Impressohttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8849Beserra, Eveline PinheiroSousa, Leilane Barbosa deAlves, Maria Dalva Santosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-13T18:28:55Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/8849Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:19:27.351912Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes Educational intervention using the life activity of breathing with adolescents |
title |
Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes |
spellingShingle |
Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes Beserra, Eveline Pinheiro Adolescente Educação em Saúde Modelos de Enfermagem |
title_short |
Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes |
title_full |
Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes |
title_fullStr |
Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes |
title_full_unstemmed |
Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes |
title_sort |
Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes |
author |
Beserra, Eveline Pinheiro |
author_facet |
Beserra, Eveline Pinheiro Sousa, Leilane Barbosa de Alves, Maria Dalva Santos |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Leilane Barbosa de Alves, Maria Dalva Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beserra, Eveline Pinheiro Sousa, Leilane Barbosa de Alves, Maria Dalva Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adolescente Educação em Saúde Modelos de Enfermagem |
topic |
Adolescente Educação em Saúde Modelos de Enfermagem |
description |
Objective: This study aimed to apply the model of life through the life activity of breathing with adolescents at school. Methods: Thisis an action research carried out in a school located on the periphery of Fortaleza, Ceará, Brazil. There were 25 adolescentsselected who answered an interview questionnaire and participated in an educational workshop, both addressing the life activity of breathing. Results: The results showed that some adolescents use illegal drugs and/or live with people who do. After the intervention the participants recognized the dangers of these substances, but emphasized that, they are in a vulnerable situation. Conclusion: Thus, it was concluded that the use of Nursing Models in educational activities enables a more targeted and effective intervention. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-22T16:28:50Z 2014-08-22T16:28:50Z 2014 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BESERRA, E. P. ; SOUSA, L. B. ; ALVES, M. D. S. Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes. Escola Anna Nery revista de enfermagem, v. 18, n. 2, p. 209-214, 2014. 1414-8145 Impresso http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8849 |
identifier_str_mv |
BESERRA, E. P. ; SOUSA, L. B. ; ALVES, M. D. S. Intervenção educativa utilizando a atividade de vida respiração com adolescentes. Escola Anna Nery revista de enfermagem, v. 18, n. 2, p. 209-214, 2014. 1414-8145 Impresso |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8849 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Anna Nery revista de enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Anna Nery revista de enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028755378012160 |