Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Holanda, Viviane Rolim de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Pinheiro, Ana Karina Bezerra, Fernandes, Ana Fátima Carvalho, Holanda, Eliane Rolim de, Souza, Maria Amelia de, Santos, Sônia Maria Josino dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8351
Resumo: The objective of this study was to seek evidence available in the national scientific literature regarding the utilization of digital teaching technologies in nurses’ education. The adopted research method was integrative literature review. The articles were selected on PubMed, LILACS, Medline, IBECS, and SciELO databases guided by the following question: what digital teaching technologies are used in nursing courses in Brazil? Eleven articles were selected. Results showed that the following were utilized: virtual learning environments, education software, interactive multimedia (CD-ROM), virtual simulations, hypertexts, digital games, websites, and virtual discussion groups (e-group/listservers). The evidence, in this study, shows that digital technologies are materials capable of optimizing knowledge acquisition complementary to traditional education, encouraging students to learning to learn.
id UFC-7_846a1ac6e44758090948b54891af3891
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/8351
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeirosAnalysis of the national scientific production on the utilization of digital technologies for nurses’ educationEducação em EnfermagemTecnologia EducacionalThe objective of this study was to seek evidence available in the national scientific literature regarding the utilization of digital teaching technologies in nurses’ education. The adopted research method was integrative literature review. The articles were selected on PubMed, LILACS, Medline, IBECS, and SciELO databases guided by the following question: what digital teaching technologies are used in nursing courses in Brazil? Eleven articles were selected. Results showed that the following were utilized: virtual learning environments, education software, interactive multimedia (CD-ROM), virtual simulations, hypertexts, digital games, websites, and virtual discussion groups (e-group/listservers). The evidence, in this study, shows that digital technologies are materials capable of optimizing knowledge acquisition complementary to traditional education, encouraging students to learning to learn.Objetivou-se buscar evidências disponíveis na literatura científica nacional acerca do uso de tecnologias digitais de ensino na formação de enfermeiros. O método de pesquisa adotado foi a revisão integrativa da literatura. Para a seleção dos artigos utilizou-se as bases de dados PubMed, LILACS, Medline, IBECS e SciELO norteadas pela questão: quais tecnologias digitais de ensino são utilizadas nos cursos de formação de enfermeiros no Brasil? Foram selecionados 11 artigos. Os resultados revelaram a utilização dos ambientes digitais de aprendizagem, os softwares educativos, as multimídias interativas (CD-ROM), as simulações virtuais, os hipertextos, os jogos digitais, o website e os grupos virtuais de discussão (e-group/listservers). As evidências, neste estudo, mostram as tecnologias digitais como materiais de ensino capazes de otimizar a aquisição de conhecimento de modo complementar à educação tradicional, estimulando o aluno para o aprender a aprender.Se objetivó buscar evidencias disponibles en la literatura científica nacional acerca del uso de tecnologías digitales en la enseñanza de formación de enfermeros. El método de investigación adoptado fue la revisión integrativa de la literatura. Para seleccionar los artículos, se utilizaron las bases de datos PubMed, LILACS, MedLine, IBECS y SciELO, orientados por la pregunta: ¿cuáles tecnologías digitales de enseñanza son utilizadas en los cursos de formación de enfermeros en Brasil? Fueron seleccionados 11 artículos. Los resultados revelaron la utilización de los ambientes digitales de aprendizaje, los softwares educativos, la multimedia interactiva (CD-ROM), las simulaciones virtuales, los hipertextos, los juegos digitales, el website y los grupos virtuales de discusión (e-group/listservers). Las evidencias en este estudio muestran a las tecnologías digitales como materiales de enseñanza capaces de optimizar la adquisición de conocimiento de modo complementario a la educación tradicional, estimulando al alumno para aprender a aprender.Revista Eletrônica de Enfermagem2014-06-30T10:58:46Z2014-06-30T10:58:46Z2013-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfHOLANDA, V. R. et al. Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 15, n. 4, p. 1068-77, out./dez. 2013.1518-1944http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8351Holanda, Viviane Rolim dePinheiro, Ana Karina BezerraFernandes, Ana Fátima CarvalhoHolanda, Eliane Rolim deSouza, Maria Amelia deSantos, Sônia Maria Josino dosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-14T12:14:54Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/8351Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-02-14T12:14:54Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros
Analysis of the national scientific production on the utilization of digital technologies for nurses’ education
title Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros
spellingShingle Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros
Holanda, Viviane Rolim de
Educação em Enfermagem
Tecnologia Educacional
title_short Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros
title_full Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros
title_fullStr Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros
title_full_unstemmed Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros
title_sort Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros
author Holanda, Viviane Rolim de
author_facet Holanda, Viviane Rolim de
Pinheiro, Ana Karina Bezerra
Fernandes, Ana Fátima Carvalho
Holanda, Eliane Rolim de
Souza, Maria Amelia de
Santos, Sônia Maria Josino dos
author_role author
author2 Pinheiro, Ana Karina Bezerra
Fernandes, Ana Fátima Carvalho
Holanda, Eliane Rolim de
Souza, Maria Amelia de
Santos, Sônia Maria Josino dos
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Holanda, Viviane Rolim de
Pinheiro, Ana Karina Bezerra
Fernandes, Ana Fátima Carvalho
Holanda, Eliane Rolim de
Souza, Maria Amelia de
Santos, Sônia Maria Josino dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Enfermagem
Tecnologia Educacional
topic Educação em Enfermagem
Tecnologia Educacional
description The objective of this study was to seek evidence available in the national scientific literature regarding the utilization of digital teaching technologies in nurses’ education. The adopted research method was integrative literature review. The articles were selected on PubMed, LILACS, Medline, IBECS, and SciELO databases guided by the following question: what digital teaching technologies are used in nursing courses in Brazil? Eleven articles were selected. Results showed that the following were utilized: virtual learning environments, education software, interactive multimedia (CD-ROM), virtual simulations, hypertexts, digital games, websites, and virtual discussion groups (e-group/listservers). The evidence, in this study, shows that digital technologies are materials capable of optimizing knowledge acquisition complementary to traditional education, encouraging students to learning to learn.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10
2014-06-30T10:58:46Z
2014-06-30T10:58:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv HOLANDA, V. R. et al. Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 15, n. 4, p. 1068-77, out./dez. 2013.
1518-1944
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8351
identifier_str_mv HOLANDA, V. R. et al. Análise da produção científica nacional sobre a utilização de tecnologias digitais na formação de enfermeiros. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 15, n. 4, p. 1068-77, out./dez. 2013.
1518-1944
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935789152272384