Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50892 |
Resumo: | This article objective is to analyze the financial feasibility to promote deaf people education access, investigating whether the cost of formulating an educational plan that takes into account deaf identity and culture is worth bearing. If the question turns out to have a positive answer, it is asked if such plans would influence on brazilian economic development. First, it will be explored the evolution of educational public policies for deaf people in order to verify the relationship between the implementation of this right and the financial expenditure inherent to it and whether it would contribute to social and economic brazilian development. To do so, using theoretical and bibliographical research, it is sought to demonstrate that inclusive education constitutes a instrument to achieve the right to access inclusive education for deaf people insofar deaf identity and culture are respected through, especially, the teaching of LIBRAS, and it should, therefore, have organized and planned distribution of economic resources for the development and practice of new educational plans. Finally, the implementation of an inclusive education project focused on the particularities of the deaf students would result in mutual benefits for the society and the collective community of deaf people and people without disabilities. |
id |
UFC-7_8820e10126e8ce74d682e2c146b67d2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/50892 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado BrasileiroInclusive educational public policies for deaf and democratic development of the Brazilian StateEducação inclusivaRecursos financeirosAlunos surdosDesenvolvimento econômicoThis article objective is to analyze the financial feasibility to promote deaf people education access, investigating whether the cost of formulating an educational plan that takes into account deaf identity and culture is worth bearing. If the question turns out to have a positive answer, it is asked if such plans would influence on brazilian economic development. First, it will be explored the evolution of educational public policies for deaf people in order to verify the relationship between the implementation of this right and the financial expenditure inherent to it and whether it would contribute to social and economic brazilian development. To do so, using theoretical and bibliographical research, it is sought to demonstrate that inclusive education constitutes a instrument to achieve the right to access inclusive education for deaf people insofar deaf identity and culture are respected through, especially, the teaching of LIBRAS, and it should, therefore, have organized and planned distribution of economic resources for the development and practice of new educational plans. Finally, the implementation of an inclusive education project focused on the particularities of the deaf students would result in mutual benefits for the society and the collective community of deaf people and people without disabilities.O presente artigo busca analisar a viabilidade financeira para o acesso à educação de pessoas surdas, investigando-se se o custo de um plano de educação que leve em consideração a identidade e a cultura surda deve ser custeado. Caso a resposta seja positiva, indaga-se se tais planos influenciariam no desenvolvimento econômico brasileiro. Primeiro, explora-se a evolução das políticas públicas educacionais para pessoas surdas para, então, verificar a relação entre a efetivação deste direito e o custo que lhe seria inerente e se este contribuiria para o desenvolvimento social e econômico da sociedade brasileira. Para tanto, utilizando-se de pesquisa teórica e bibliográfica, busca-se demonstrar que a educação inclusiva constitui o melhor instrumento para a efetivação do direito ao acesso à educação inclusiva para pessoas surdas desde que respeitadas a sua cultura e identidade por meio, notadamente, do ensino de LIBRAS, devendo haver, assim, a disponibilização e distribuição organizada e planejada dos recursos econômicos para o desenvolvimento e prática de novos planos educacionais. Conclui-se que a implementação de um projeto de educação inclusiva voltado para as particularidades do alunado surdo importaria no ganho mútuo tanto para a sociedade e o próprio coletivo de pessoas surdas e de pessoas sem deficiência.NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC2020-03-25T21:26:23Z2020-03-25T21:26:23Z2019-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfROCHA, M.V.; FERREIRA, R.C.G.S.L. Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro. NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC, Fortaleza, v. 39, n. 2, p.95-109, jul./dez. 2019.1807-3840http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50892Rocha, Maria Vital daFerreira, Rebeca Costa Gadelha da Silveira Lopesporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-03-25T21:26:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/50892Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2020-03-25T21:26:24Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro Inclusive educational public policies for deaf and democratic development of the Brazilian State |
title |
Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro |
spellingShingle |
Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro Rocha, Maria Vital da Educação inclusiva Recursos financeiros Alunos surdos Desenvolvimento econômico |
title_short |
Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro |
title_full |
Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro |
title_fullStr |
Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro |
title_full_unstemmed |
Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro |
title_sort |
Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro |
author |
Rocha, Maria Vital da |
author_facet |
Rocha, Maria Vital da Ferreira, Rebeca Costa Gadelha da Silveira Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Rebeca Costa Gadelha da Silveira Lopes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Maria Vital da Ferreira, Rebeca Costa Gadelha da Silveira Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação inclusiva Recursos financeiros Alunos surdos Desenvolvimento econômico |
topic |
Educação inclusiva Recursos financeiros Alunos surdos Desenvolvimento econômico |
description |
This article objective is to analyze the financial feasibility to promote deaf people education access, investigating whether the cost of formulating an educational plan that takes into account deaf identity and culture is worth bearing. If the question turns out to have a positive answer, it is asked if such plans would influence on brazilian economic development. First, it will be explored the evolution of educational public policies for deaf people in order to verify the relationship between the implementation of this right and the financial expenditure inherent to it and whether it would contribute to social and economic brazilian development. To do so, using theoretical and bibliographical research, it is sought to demonstrate that inclusive education constitutes a instrument to achieve the right to access inclusive education for deaf people insofar deaf identity and culture are respected through, especially, the teaching of LIBRAS, and it should, therefore, have organized and planned distribution of economic resources for the development and practice of new educational plans. Finally, the implementation of an inclusive education project focused on the particularities of the deaf students would result in mutual benefits for the society and the collective community of deaf people and people without disabilities. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07 2020-03-25T21:26:23Z 2020-03-25T21:26:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ROCHA, M.V.; FERREIRA, R.C.G.S.L. Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro. NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC, Fortaleza, v. 39, n. 2, p.95-109, jul./dez. 2019. 1807-3840 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50892 |
identifier_str_mv |
ROCHA, M.V.; FERREIRA, R.C.G.S.L. Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro. NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC, Fortaleza, v. 39, n. 2, p.95-109, jul./dez. 2019. 1807-3840 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50892 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1823806609798725632 |