Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Maria Vital da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Ferreira, Rebeca Costa Gadelha da Silveira Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50892
Resumo: This article objective is to analyze the financial feasibility to promote deaf people education access, investigating whether the cost of formulating an educational plan that takes into account deaf identity and culture is worth bearing. If the question turns out to have a positive answer, it is asked if such plans would influence on brazilian economic development. First, it will be explored the evolution of educational public policies for deaf people in order to verify the relationship between the implementation of this right and the financial expenditure inherent to it and whether it would contribute to social and economic brazilian development. To do so, using theoretical and bibliographical research, it is sought to demonstrate that inclusive education constitutes a instrument to achieve the right to access inclusive education for deaf people insofar deaf identity and culture are respected through, especially, the teaching of LIBRAS, and it should, therefore, have organized and planned distribution of economic resources for the development and practice of new educational plans. Finally, the implementation of an inclusive education project focused on the particularities of the deaf students would result in mutual benefits for the society and the collective community of deaf people and people without disabilities.
id UFC-7_8820e10126e8ce74d682e2c146b67d2b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/50892
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado BrasileiroInclusive educational public policies for deaf and democratic development of the Brazilian StateEducação inclusivaRecursos financeirosAlunos surdosDesenvolvimento econômicoThis article objective is to analyze the financial feasibility to promote deaf people education access, investigating whether the cost of formulating an educational plan that takes into account deaf identity and culture is worth bearing. If the question turns out to have a positive answer, it is asked if such plans would influence on brazilian economic development. First, it will be explored the evolution of educational public policies for deaf people in order to verify the relationship between the implementation of this right and the financial expenditure inherent to it and whether it would contribute to social and economic brazilian development. To do so, using theoretical and bibliographical research, it is sought to demonstrate that inclusive education constitutes a instrument to achieve the right to access inclusive education for deaf people insofar deaf identity and culture are respected through, especially, the teaching of LIBRAS, and it should, therefore, have organized and planned distribution of economic resources for the development and practice of new educational plans. Finally, the implementation of an inclusive education project focused on the particularities of the deaf students would result in mutual benefits for the society and the collective community of deaf people and people without disabilities.O presente artigo busca analisar a viabilidade financeira para o acesso à educação de pessoas surdas, investigando-se se o custo de um plano de educação que leve em consideração a identidade e a cultura surda deve ser custeado. Caso a resposta seja positiva, indaga-se se tais planos influenciariam no desenvolvimento econômico brasileiro. Primeiro, explora-se a evolução das políticas públicas educacionais para pessoas surdas para, então, verificar a relação entre a efetivação deste direito e o custo que lhe seria inerente e se este contribuiria para o desenvolvimento social e econômico da sociedade brasileira. Para tanto, utilizando-se de pesquisa teórica e bibliográfica, busca-se demonstrar que a educação inclusiva constitui o melhor instrumento para a efetivação do direito ao acesso à educação inclusiva para pessoas surdas desde que respeitadas a sua cultura e identidade por meio, notadamente, do ensino de LIBRAS, devendo haver, assim, a disponibilização e distribuição organizada e planejada dos recursos econômicos para o desenvolvimento e prática de novos planos educacionais. Conclui-se que a implementação de um projeto de educação inclusiva voltado para as particularidades do alunado surdo importaria no ganho mútuo tanto para a sociedade e o próprio coletivo de pessoas surdas e de pessoas sem deficiência.NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC2020-03-25T21:26:23Z2020-03-25T21:26:23Z2019-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfROCHA, M.V.; FERREIRA, R.C.G.S.L. Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro. NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC, Fortaleza, v. 39, n. 2, p.95-109, jul./dez. 2019.1807-3840http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50892Rocha, Maria Vital daFerreira, Rebeca Costa Gadelha da Silveira Lopesporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-03-25T21:26:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/50892Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2020-03-25T21:26:24Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro
Inclusive educational public policies for deaf and democratic development of the Brazilian State
title Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro
spellingShingle Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro
Rocha, Maria Vital da
Educação inclusiva
Recursos financeiros
Alunos surdos
Desenvolvimento econômico
title_short Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro
title_full Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro
title_fullStr Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro
title_full_unstemmed Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro
title_sort Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro
author Rocha, Maria Vital da
author_facet Rocha, Maria Vital da
Ferreira, Rebeca Costa Gadelha da Silveira Lopes
author_role author
author2 Ferreira, Rebeca Costa Gadelha da Silveira Lopes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Maria Vital da
Ferreira, Rebeca Costa Gadelha da Silveira Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação inclusiva
Recursos financeiros
Alunos surdos
Desenvolvimento econômico
topic Educação inclusiva
Recursos financeiros
Alunos surdos
Desenvolvimento econômico
description This article objective is to analyze the financial feasibility to promote deaf people education access, investigating whether the cost of formulating an educational plan that takes into account deaf identity and culture is worth bearing. If the question turns out to have a positive answer, it is asked if such plans would influence on brazilian economic development. First, it will be explored the evolution of educational public policies for deaf people in order to verify the relationship between the implementation of this right and the financial expenditure inherent to it and whether it would contribute to social and economic brazilian development. To do so, using theoretical and bibliographical research, it is sought to demonstrate that inclusive education constitutes a instrument to achieve the right to access inclusive education for deaf people insofar deaf identity and culture are respected through, especially, the teaching of LIBRAS, and it should, therefore, have organized and planned distribution of economic resources for the development and practice of new educational plans. Finally, the implementation of an inclusive education project focused on the particularities of the deaf students would result in mutual benefits for the society and the collective community of deaf people and people without disabilities.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07
2020-03-25T21:26:23Z
2020-03-25T21:26:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROCHA, M.V.; FERREIRA, R.C.G.S.L. Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro. NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC, Fortaleza, v. 39, n. 2, p.95-109, jul./dez. 2019.
1807-3840
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50892
identifier_str_mv ROCHA, M.V.; FERREIRA, R.C.G.S.L. Políticas públicas educacionais inclusivas para surdos e o desenvolvimento democrático do Estado Brasileiro. NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC, Fortaleza, v. 39, n. 2, p.95-109, jul./dez. 2019.
1807-3840
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50892
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC
publisher.none.fl_str_mv NOMOS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806609798725632