A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Suassuna, Lívia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Leitão, Alane Kerolaine Gondim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39851
Resumo: In this work, we aimed to identify and analyze the ways in which the undergraduate in a Letters-Portuguese mobilizes the disciplinary knowledge related to writing to teach writing in the curricular practicum of class regency. In order to constitute the theoretical reference, we support, on the one hand, authors who, in addition to an application view, understand the practicum as a privileged moment of articulation between theory and practice in initial teacher training, and defend that teacher knowledge is composite and heterogeneous; On the other hand, in terms of didactics of writing, we adopt the presuppositions of the socio-instructional paradigm of Portuguese language teaching, in which writing is understood as social practice and, therefore, demands knowledge of several orders and not just those of a structural nature . We performed a qualitative research whose corpus were oral reports and written reports submitted by undergraduates in a Letters-Portuguese course of UFPE at the end of the regency activities of classes from the final years of elementary school. The results showed that the undergraduates did not adequately explain the ways of writing didatization and that it is necessary that the training institutions devote more attention to this aspect during the initial training course.
id UFC-7_8fcd87e0538426d47e206a4f45896c7a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39851
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPEThe didatization of writing by undergraduates of the Letters-Portuguese course of UFPELicenciatura em LetrasEstágioEnsino da escritaIn this work, we aimed to identify and analyze the ways in which the undergraduate in a Letters-Portuguese mobilizes the disciplinary knowledge related to writing to teach writing in the curricular practicum of class regency. In order to constitute the theoretical reference, we support, on the one hand, authors who, in addition to an application view, understand the practicum as a privileged moment of articulation between theory and practice in initial teacher training, and defend that teacher knowledge is composite and heterogeneous; On the other hand, in terms of didactics of writing, we adopt the presuppositions of the socio-instructional paradigm of Portuguese language teaching, in which writing is understood as social practice and, therefore, demands knowledge of several orders and not just those of a structural nature . We performed a qualitative research whose corpus were oral reports and written reports submitted by undergraduates in a Letters-Portuguese course of UFPE at the end of the regency activities of classes from the final years of elementary school. The results showed that the undergraduates did not adequately explain the ways of writing didatization and that it is necessary that the training institutions devote more attention to this aspect during the initial training course.Neste trabalho, tivemos como objetivo identificar e analisar os modos como o licenciando de Letras-Português mobiliza os saberes disciplinares relativos à escrita para ensinar a escrever no estágio curricular de regência de turma. Para constituir o referencial teórico, apoiamo-nos, de um lado, em autores que, para além de uma visão aplicacionista, entendem o estágio como momento privilegiado de articulação entre teoria e prática na formação docente inicial, e defendem que o saber docente é compósito e heterogêneo; de outro lado, em termos da didática da escrita, adotamos pressupostos do paradigma sociointeracionista de ensino de língua portuguesa, no âmbito do qual a escrita é entendida como prática social e, por isso, demanda conhecimentos de várias ordens e não apenas aqueles de natureza estrutural. Realizamos uma pesquisa qualitativa cujo corpus foram projetos didáticos, relatos orais e relatórios escritos apresentados por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE ao final das atividades de regência de turmas dos anos finais do ensino fundamental. Os resultados mostraram que os licenciandos não explicitaram adequadamente os modos de didatização da escrita e que é necessário que as instituições formadoras dediquem maior atenção a esse aspecto ao longo do curso de formação inicial.Revista Entrepalavras2019-02-22T11:23:18Z2019-02-22T11:23:18Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSUASSUNA, Lívia; LEITÃO, Alane Kerolaine Gondim. A didatização da escrita por licenciandos do Curso de Letras-Português da UFPE. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 12-39, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39851Suassuna, LíviaLeitão, Alane Kerolaine Gondiminfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:31:03Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39851Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:01:24.484724Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE
The didatization of writing by undergraduates of the Letters-Portuguese course of UFPE
title A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE
spellingShingle A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE
Suassuna, Lívia
Licenciatura em Letras
Estágio
Ensino da escrita
title_short A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE
title_full A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE
title_fullStr A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE
title_full_unstemmed A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE
title_sort A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE
author Suassuna, Lívia
author_facet Suassuna, Lívia
Leitão, Alane Kerolaine Gondim
author_role author
author2 Leitão, Alane Kerolaine Gondim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Suassuna, Lívia
Leitão, Alane Kerolaine Gondim
dc.subject.por.fl_str_mv Licenciatura em Letras
Estágio
Ensino da escrita
topic Licenciatura em Letras
Estágio
Ensino da escrita
description In this work, we aimed to identify and analyze the ways in which the undergraduate in a Letters-Portuguese mobilizes the disciplinary knowledge related to writing to teach writing in the curricular practicum of class regency. In order to constitute the theoretical reference, we support, on the one hand, authors who, in addition to an application view, understand the practicum as a privileged moment of articulation between theory and practice in initial teacher training, and defend that teacher knowledge is composite and heterogeneous; On the other hand, in terms of didactics of writing, we adopt the presuppositions of the socio-instructional paradigm of Portuguese language teaching, in which writing is understood as social practice and, therefore, demands knowledge of several orders and not just those of a structural nature . We performed a qualitative research whose corpus were oral reports and written reports submitted by undergraduates in a Letters-Portuguese course of UFPE at the end of the regency activities of classes from the final years of elementary school. The results showed that the undergraduates did not adequately explain the ways of writing didatization and that it is necessary that the training institutions devote more attention to this aspect during the initial training course.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-22T11:23:18Z
2019-02-22T11:23:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SUASSUNA, Lívia; LEITÃO, Alane Kerolaine Gondim. A didatização da escrita por licenciandos do Curso de Letras-Português da UFPE. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 12-39, out./dez. 2018.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39851
identifier_str_mv SUASSUNA, Lívia; LEITÃO, Alane Kerolaine Gondim. A didatização da escrita por licenciandos do Curso de Letras-Português da UFPE. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 12-39, out./dez. 2018.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39851
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029036546326528