Uma imagem vale mais que mil versos: o papel do videoclipe na significação da música a partir da análise semiótica de "Noir".
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69036 |
Resumo: | Inspired by the popular saying “a picture is worth a thousand words”, suggesting that plastic signs translate ideas more directly than linguistic ones, this paper aims to investigate the role of the music video in the meaning of a song. As a case study (LATORRE et. al, 2003), we used the clip “Noir”, by the South Korean singer Sunmi, an artist recognized for her uniqueness. Through a historical contextualization of South Korea and K-Pop diffusion; this industry and explanation of the idols' systems; definition of a music video and discussion about the relationship between sound and image, guided by the audiovisual techniques; it was made a semiotic reading of the video clip defined as the object of study, supported by the methods of Film Analysis (VANOYÉ; GOLIOT-LÉTÉ, 1992) and Image Analysis (JOLY, 1996), contemplating not only technical, but also sociocultural aspects. In this way, it’s concluded that the music video, as a visual layer, expands the song’s dimensions of meaning, providing possibilities that would be invisible without imagery support. |
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Uma imagem vale mais que mil versos: o papel do videoclipe na significação da música a partir da análise semiótica de "Noir".K-PopVideoclipeLinguagem audiovisualAnálise semióticaNoirInspired by the popular saying “a picture is worth a thousand words”, suggesting that plastic signs translate ideas more directly than linguistic ones, this paper aims to investigate the role of the music video in the meaning of a song. As a case study (LATORRE et. al, 2003), we used the clip “Noir”, by the South Korean singer Sunmi, an artist recognized for her uniqueness. Through a historical contextualization of South Korea and K-Pop diffusion; this industry and explanation of the idols' systems; definition of a music video and discussion about the relationship between sound and image, guided by the audiovisual techniques; it was made a semiotic reading of the video clip defined as the object of study, supported by the methods of Film Analysis (VANOYÉ; GOLIOT-LÉTÉ, 1992) and Image Analysis (JOLY, 1996), contemplating not only technical, but also sociocultural aspects. In this way, it’s concluded that the music video, as a visual layer, expands the song’s dimensions of meaning, providing possibilities that would be invisible without imagery support.Inspirado pelo ditado popular “uma imagem vale mais que mil palavras”, sugerindo que os signos plásticos traduzem ideias de forma mais direta que os linguísticos, esse trabalho propõe-se a investigar qual o papel do videoclipe na significação de uma música. Como estudo de caso (LATORRE et. al, 2003), foi utilizado o clipe “Noir”, da cantora sul-coreana Sunmi, uma artista reconhecida por sua singularidade no fazer artístico. Através de um recorte histórico da Coreia do Sul e difusão do K-Pop; funcionamento dessa indústria e explanação do sistemas de ídolos; definição de videoclipe e discussão acerca da relação entre tecidos sonoros e imagéticos, guiados pelos recursos da linguagem audiovisual; foi realizada uma leitura semiótica do videoclipe definido como objeto de estudo, amparada pelos métodos de Análise Fílmica (VANOYÉ; GOLIOT-LÉTÉ, 1992) e Análise de Imagem (JOLY, 1996), contemplando não só aspectos de ordem técnica, mas também socioculturais. Desse modo, a concluiu-se que o videoclipe, como camada visual, é capaz de ampliar as dimensões de significado de uma música, fornecendo interpretações que seriam invisíveis sem o apoio imagético.Cavalcante, Andrea Pinheiro PaivaSevero, Laís Sousa de Oliveira2022-10-31T15:09:02Z2022-10-31T15:09:02Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSEVERO, Laís Sousa de Oliveira. Uma imagem vale mais que mil versos : o papel do videoclipe na significação da música a partir da análise semiótica de "Noir". 2022. 101 f. Trabalho de Conclusão de Curso (\Graduação em Sistemas e Mídias Digitais) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69036porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-31T15:09:33Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/69036Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:42:51.681870Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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