Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61827 |
Resumo: | This article presents the reflections resulting from the research carried out during the Supervised Internship in Elementary School - Early Years. This internship was performed in a supplementary way, as a result of the social isolation decreed due to the Covid -19 pandemic, in 2020. The objective was to follow the work of a teacher in the Early Years of Elementary Education, to critically analyze the pedagogical practices developed in the context of emergency remote education. For this, the research was guided including a semi-structured interview and the observation/monitoring of the activities of that teacher. We conclude that the advent of the pandemic not only paralyzed society's services, once it also affected individuals with feelings, thoughts, and, sometimes, diseases that threatened life and relationships, which significantly impacted the teaching and learning processes of children. |
id |
UFC-7_958af73a1329adc091781ede97ce11d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/61827 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamentalThe teaching challenges in 'remote education': experiences of internship in fundamental educationEnsino FundamentalPráticas docentesEnsino remoto emergencialCovid-19Teaching practicesEmergency remote educationThis article presents the reflections resulting from the research carried out during the Supervised Internship in Elementary School - Early Years. This internship was performed in a supplementary way, as a result of the social isolation decreed due to the Covid -19 pandemic, in 2020. The objective was to follow the work of a teacher in the Early Years of Elementary Education, to critically analyze the pedagogical practices developed in the context of emergency remote education. For this, the research was guided including a semi-structured interview and the observation/monitoring of the activities of that teacher. We conclude that the advent of the pandemic not only paralyzed society's services, once it also affected individuals with feelings, thoughts, and, sometimes, diseases that threatened life and relationships, which significantly impacted the teaching and learning processes of children.O presente artigo apresenta as reflexões resultantes da pesquisa realizada durante o Estágio Supervisionado no Ensino Fundamental – Anos Iniciais. O referido estágio foi realizado de modo suplementar, em decorrência da situação de isolamento social decretada em virtude da pandemia de Covid-19, no ano de 2020. O objetivo foi acompanhar o trabalho de uma docente nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, a fim de analisar criticamente as práticas pedagógicas desenvolvidas no contexto do ensino remoto emergencial. Para isso, foi realizada uma pesquisa participante que contou com uma entrevista semiestruturada e a observação/acompanhamento das atividades da referida professora. Concluímos que o advento da pandemia não somente paralisou os serviços da sociedade, uma vez que também acometeu os indivíduos de sentimentos, pensamentos e, por vezes, doenças que ameaçaram a vida e as relações, o que impactou significativamente nos processos de ensino e de aprendizagem das crianças.Revista Arma da Crítica2021-11-05T20:01:45Z2021-11-05T20:01:45Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRODRIGUES, Gleice Alcântara; GONZAGA, Suelena Bernardo; FREITAS, ana Célia Sousa. Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 256-266, dez. 2020.1984-4735http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61827Rodrigues, Gleice de AlcântaraGonzaga, Suelena BernardoFreitas, Ana Célia SousaSilva, Camilla Rocha dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:46:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61827Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:39:28.998458Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental The teaching challenges in 'remote education': experiences of internship in fundamental education |
title |
Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental |
spellingShingle |
Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental Rodrigues, Gleice de Alcântara Ensino Fundamental Práticas docentes Ensino remoto emergencial Covid-19 Teaching practices Emergency remote education |
title_short |
Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental |
title_full |
Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental |
title_fullStr |
Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental |
title_sort |
Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental |
author |
Rodrigues, Gleice de Alcântara |
author_facet |
Rodrigues, Gleice de Alcântara Gonzaga, Suelena Bernardo Freitas, Ana Célia Sousa Silva, Camilla Rocha da |
author_role |
author |
author2 |
Gonzaga, Suelena Bernardo Freitas, Ana Célia Sousa Silva, Camilla Rocha da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Gleice de Alcântara Gonzaga, Suelena Bernardo Freitas, Ana Célia Sousa Silva, Camilla Rocha da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Fundamental Práticas docentes Ensino remoto emergencial Covid-19 Teaching practices Emergency remote education |
topic |
Ensino Fundamental Práticas docentes Ensino remoto emergencial Covid-19 Teaching practices Emergency remote education |
description |
This article presents the reflections resulting from the research carried out during the Supervised Internship in Elementary School - Early Years. This internship was performed in a supplementary way, as a result of the social isolation decreed due to the Covid -19 pandemic, in 2020. The objective was to follow the work of a teacher in the Early Years of Elementary Education, to critically analyze the pedagogical practices developed in the context of emergency remote education. For this, the research was guided including a semi-structured interview and the observation/monitoring of the activities of that teacher. We conclude that the advent of the pandemic not only paralyzed society's services, once it also affected individuals with feelings, thoughts, and, sometimes, diseases that threatened life and relationships, which significantly impacted the teaching and learning processes of children. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-11-05T20:01:45Z 2021-11-05T20:01:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RODRIGUES, Gleice Alcântara; GONZAGA, Suelena Bernardo; FREITAS, ana Célia Sousa. Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 256-266, dez. 2020. 1984-4735 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61827 |
identifier_str_mv |
RODRIGUES, Gleice Alcântara; GONZAGA, Suelena Bernardo; FREITAS, ana Célia Sousa. Os desafios docentes no ‘ensino remoto’: experiências de estágio no ensino fundamental. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 256-266, dez. 2020. 1984-4735 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61827 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Arma da Crítica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Arma da Crítica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028894806114304 |