A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16040 |
Resumo: | This article presents the research project that aims to identify what the benefits brought by the actions developed in the EJA that contributed to the social inclusion of young people and adults who identify themselves as Maroons in Moju/PA and if the curriculum proposed of courses offered by IFPA attends the need of Quilombolas populations such as Moju. The specific goals of proposal is to raise the number of enrollments in the EJA,in the last years, at Moju; to collect the number of Quilombolas students in given period; to obtain ali projects and/or actions developed for the target public on study; to verify the situation of life of the subject under consideration before projects and/or actions of the EJA and identify which benefits the subject obtained after participating programs and/or actions of EJA. The proposal is theoretically based on Paulo Freire with the Pedagogy of the Oppressed that will indicate the directions that shall be taken in the development of research. The first phase will be performing with extensive bibliographic review together with the documentary research. The empirical research will be used from direct sources with people of the Quilombola territory that experienced the EJA. Questionnaires will be applied, whose preparation will be formulated clear 50 that issues are well understood by subject. The analyses will be 107 carried out on the basis of data obtained by the search. |
id |
UFC-7_98e530e129fa71ea3c134f5c2649c556 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/16040 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009)Educação de Jovens e AdultosMovimento socialQuilombolaThis article presents the research project that aims to identify what the benefits brought by the actions developed in the EJA that contributed to the social inclusion of young people and adults who identify themselves as Maroons in Moju/PA and if the curriculum proposed of courses offered by IFPA attends the need of Quilombolas populations such as Moju. The specific goals of proposal is to raise the number of enrollments in the EJA,in the last years, at Moju; to collect the number of Quilombolas students in given period; to obtain ali projects and/or actions developed for the target public on study; to verify the situation of life of the subject under consideration before projects and/or actions of the EJA and identify which benefits the subject obtained after participating programs and/or actions of EJA. The proposal is theoretically based on Paulo Freire with the Pedagogy of the Oppressed that will indicate the directions that shall be taken in the development of research. The first phase will be performing with extensive bibliographic review together with the documentary research. The empirical research will be used from direct sources with people of the Quilombola territory that experienced the EJA. Questionnaires will be applied, whose preparation will be formulated clear 50 that issues are well understood by subject. The analyses will be 107 carried out on the basis of data obtained by the search.Este artigo apresenta o projeto de pesquisa que tem como objetivo geral identificar quais os benefícios trazidos pelas ações desenvolvidas na EJA que contribuíram com a inserção social de cidadãos jovens e adultos que se identificam como quilombolas em Moju/PA e se a proposta curricular dos cursos oferecidos pelo IFPA atende a necessidade de populações quilombolas como as de Moju. A proposta tem como objetivos específicos, levantar o número de matrículas na EJA, nos últimos anos, em Moju; levantar o número de alunos quilombolas no período determinado; levantar todos os projetos e/ou ações desenvolvidos para o público alvo em estudo; verificar a situação de vida dos sujeitos em estudo antes dos projetos e/ou ações da EJA e identificar quais benefícios os sujeitos obtiveram após participarem dos programas e/ou ações da EJA. A proposta fundamenta-se teoricamente em Paulo Freire com a Pedagogia do Oprimido que indicará os direcionamentos que se deve tomar no desenvolvimento da pesquisa. A primeira fase será a execução com ampla revisão bibliográfica conjuntamente com a pesquisa documental. Será utilizada a pesquisa empírica a partir de fontes diretas com pessoas do Território Quilombola que vivenciaram a EJA. Serão aplicados questionários, em cuja elaboração serão formuladas questões claras de modo a serem bem compreendidas pelos sujeitos. As análises serão realizadas com base nos dados obtidos pela pesquisa.Revista Educação em Debate2016-04-04T20:43:30Z2016-04-04T20:43:30Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLIMA, Sandra Helena Ataíde de. A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009). Educação profissional em expansão no Pará. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 32, v.2, n. 60, p. 106-117, 2010.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16040Lima, Sandra Helena Ataíde deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:41:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/16040Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:35:02.589440Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009) |
title |
A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009) |
spellingShingle |
A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009) Lima, Sandra Helena Ataíde de Educação de Jovens e Adultos Movimento social Quilombola |
title_short |
A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009) |
title_full |
A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009) |
title_fullStr |
A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009) |
title_full_unstemmed |
A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009) |
title_sort |
A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009) |
author |
Lima, Sandra Helena Ataíde de |
author_facet |
Lima, Sandra Helena Ataíde de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Sandra Helena Ataíde de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de Jovens e Adultos Movimento social Quilombola |
topic |
Educação de Jovens e Adultos Movimento social Quilombola |
description |
This article presents the research project that aims to identify what the benefits brought by the actions developed in the EJA that contributed to the social inclusion of young people and adults who identify themselves as Maroons in Moju/PA and if the curriculum proposed of courses offered by IFPA attends the need of Quilombolas populations such as Moju. The specific goals of proposal is to raise the number of enrollments in the EJA,in the last years, at Moju; to collect the number of Quilombolas students in given period; to obtain ali projects and/or actions developed for the target public on study; to verify the situation of life of the subject under consideration before projects and/or actions of the EJA and identify which benefits the subject obtained after participating programs and/or actions of EJA. The proposal is theoretically based on Paulo Freire with the Pedagogy of the Oppressed that will indicate the directions that shall be taken in the development of research. The first phase will be performing with extensive bibliographic review together with the documentary research. The empirical research will be used from direct sources with people of the Quilombola territory that experienced the EJA. Questionnaires will be applied, whose preparation will be formulated clear 50 that issues are well understood by subject. The analyses will be 107 carried out on the basis of data obtained by the search. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2016-04-04T20:43:30Z 2016-04-04T20:43:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LIMA, Sandra Helena Ataíde de. A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009). Educação profissional em expansão no Pará. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 32, v.2, n. 60, p. 106-117, 2010. 0102-1117 (impresso) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16040 |
identifier_str_mv |
LIMA, Sandra Helena Ataíde de. A educação de jovens e adultos – EJA, no município de Moju/PA: sua história e benefícios para cidadãos quilombolas (2000-2009). Educação profissional em expansão no Pará. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 32, v.2, n. 60, p. 106-117, 2010. 0102-1117 (impresso) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16040 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028864413138944 |