As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Talita Kelly Santos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65686
Resumo: This work aims to investigate and understand Freinet Pedagogy and its possible contribution to the teaching of writing, seeking to relate Freinet's pedagogical ideas with the study of literacies and the teaching of writing through textual genres. In order to achieve our objective, the works of Célestin Freinet and his commentators were used as theoretical support. These works were chosen and selected as follows: first, the works of Célestin Freinet, as they are the main theoretical basis, and then, the works of the commentators in order to carry out a better reflection on the theme. In order to analyze the texts, we seek at each reading to make a file and a review, always observing the sequence of the specific questions and objectives of the work. The data, after being analyzed, showed that Freinet's ideas contribute to the teaching of writing, making it more meaningful for students since, even without any knowledge of these aspects at the time, the author's propositions are allied with the current perspective of teaching literacies and learning to write through textual genres. In this sense, the teaching of writing based on Freinet's pedagogical ideas stimulates autonomy, cooperation and free expression, leading us to conclude that didactic situations based on Freinet Pedagogy contribute to forming more critical and reflective subjects in their written productions.
id UFC-7_9c9c059f0a663a95ab9f68b6800eec62
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/65686
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escritaFreinetLetramentosGênerosLiteraciesThis work aims to investigate and understand Freinet Pedagogy and its possible contribution to the teaching of writing, seeking to relate Freinet's pedagogical ideas with the study of literacies and the teaching of writing through textual genres. In order to achieve our objective, the works of Célestin Freinet and his commentators were used as theoretical support. These works were chosen and selected as follows: first, the works of Célestin Freinet, as they are the main theoretical basis, and then, the works of the commentators in order to carry out a better reflection on the theme. In order to analyze the texts, we seek at each reading to make a file and a review, always observing the sequence of the specific questions and objectives of the work. The data, after being analyzed, showed that Freinet's ideas contribute to the teaching of writing, making it more meaningful for students since, even without any knowledge of these aspects at the time, the author's propositions are allied with the current perspective of teaching literacies and learning to write through textual genres. In this sense, the teaching of writing based on Freinet's pedagogical ideas stimulates autonomy, cooperation and free expression, leading us to conclude that didactic situations based on Freinet Pedagogy contribute to forming more critical and reflective subjects in their written productions.O presente trabalho tem como objetivo investigar e compreender a Pedagogia Freinet e sua possível contribuição ao ensino da escrita, buscando relacionar as ideias pedagógicas de Freinet com o estudo dos letramentos e o ensino da escrita por meio de gêneros textuais. Para o alcance de nosso objetivo, foram utilizados como apoio teórico os trabalhos de Célestin Freinet e seus comentadores. Essas obras foram escolhidas e selecionadas da seguinte forma: primeiro, as obras de Célestin Freinet, por se tratarem da principal base teórica, e, em seguida, as obras dos comentadores com a finalidade de realizar uma melhor reflexão acerca da temática. Para analisar os textos, buscamos a cada leitura realizar um fichamento e uma resenha, observando sempre a sequência das questões e objetivos específicos do trabalho. Os dados, após serem analisados, mostraram que as ideias de Freinet contribuem para o ensino da escrita, tornando-a mais significativa para os estudantes uma vez que, mesmo sem nenhum conhecimento desses aspectos em sua época, as proposições do autor estão aliadas com a atual perspectiva de ensino dos letramentos e de aprendizagem da escrita por meio de gêneros textuais. Nesse sentido, o ensino da escrita baseado nas ideias pedagógicas de Freinet estimula a autonomia, a cooperação e a livre expressão, levando-nos a concluir que situações didáticas embasadas na Pedagogia Freinet contribuem para formar sujeitos mais críticos e reflexivos em suas produções escritas.Dieb, Messias HolandaBezerra, Talita Kelly Santos2022-05-10T12:25:42Z2022-05-10T12:25:42Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBEZERRA, Talita Kelly Santos. As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita. Orientador: Messias Holanda Dieb. 2021. 44 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65686porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-10T12:25:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65686Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:34:55.968682Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita
title As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita
spellingShingle As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita
Bezerra, Talita Kelly Santos
Freinet
Letramentos
Gêneros
Literacies
title_short As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita
title_full As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita
title_fullStr As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita
title_full_unstemmed As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita
title_sort As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita
author Bezerra, Talita Kelly Santos
author_facet Bezerra, Talita Kelly Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Dieb, Messias Holanda
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Talita Kelly Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Freinet
Letramentos
Gêneros
Literacies
topic Freinet
Letramentos
Gêneros
Literacies
description This work aims to investigate and understand Freinet Pedagogy and its possible contribution to the teaching of writing, seeking to relate Freinet's pedagogical ideas with the study of literacies and the teaching of writing through textual genres. In order to achieve our objective, the works of Célestin Freinet and his commentators were used as theoretical support. These works were chosen and selected as follows: first, the works of Célestin Freinet, as they are the main theoretical basis, and then, the works of the commentators in order to carry out a better reflection on the theme. In order to analyze the texts, we seek at each reading to make a file and a review, always observing the sequence of the specific questions and objectives of the work. The data, after being analyzed, showed that Freinet's ideas contribute to the teaching of writing, making it more meaningful for students since, even without any knowledge of these aspects at the time, the author's propositions are allied with the current perspective of teaching literacies and learning to write through textual genres. In this sense, the teaching of writing based on Freinet's pedagogical ideas stimulates autonomy, cooperation and free expression, leading us to conclude that didactic situations based on Freinet Pedagogy contribute to forming more critical and reflective subjects in their written productions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-05-10T12:25:42Z
2022-05-10T12:25:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BEZERRA, Talita Kelly Santos. As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita. Orientador: Messias Holanda Dieb. 2021. 44 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65686
identifier_str_mv BEZERRA, Talita Kelly Santos. As contribuições de Célestin Freinet no ensino da escrita. Orientador: Messias Holanda Dieb. 2021. 44 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65686
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028863765118976