A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Maria Celina Furtado Bezerra e
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14756
Resumo: This study presents the results of a research showing how the teachers at the municipal schools in Fortaleza understand and convert into reality the act of taking care of 3 and 4 year old children, focusing their attention on the relation between care and education. It focuses on the observation of the daily practices of a teacher in a unit of the Social Assistance Coordination. This study is based on Vigotsky's Cultural and Historic Theory in matters related to the development and implications of this knowledge in a teacher's performance. The results indicate that the teacher notices the relation ship between education and care in a dissociated separates affective from cognitive feelings and gets a restricted conception about care and educcacion.
id UFC-7_9da1ab05ea3328de1233dbccf823b4b6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/14756
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de FortalezaCrechesProfessoraEducação infantilThis study presents the results of a research showing how the teachers at the municipal schools in Fortaleza understand and convert into reality the act of taking care of 3 and 4 year old children, focusing their attention on the relation between care and education. It focuses on the observation of the daily practices of a teacher in a unit of the Social Assistance Coordination. This study is based on Vigotsky's Cultural and Historic Theory in matters related to the development and implications of this knowledge in a teacher's performance. The results indicate that the teacher notices the relation ship between education and care in a dissociated separates affective from cognitive feelings and gets a restricted conception about care and educcacion.Este trabalho apresenta o resultado de uma pesquisa sobre como as professoras da rede pública municipal de Fortaleza concebem e realizam o atendimento às crianças de três a quatro anos de idade, focando a atenção na relação entre educar e cuidar. Trata-se de estudo de caso de uma turma/professora em uma unidade da Coordenadoria de Assistência Social. Fundamentei-me na teoria histórico-cultural elaborada por Vigotsky; nas questões relacionadas ao desenvolvimento e as implicações deste conhecimento na atuação do professor. Os resultados indicam que a professora percebe de forma dissociada a relação entre educação e cuidado, dissocia cuidados afetivos de cognitivos e tem uma concepção restrita sobre cuidado e educação.Revista Educação em Debate2016-01-15T12:10:22Z2016-01-15T12:10:22Z2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCOSTA, Maria Celina Furtado Bezerra e. A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 24, v. 2, n. 44, p. 09-19, 2002.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14756Costa, Maria Celina Furtado Bezerra einfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:39:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/14756Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:45:18.408823Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza
title A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza
spellingShingle A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza
Costa, Maria Celina Furtado Bezerra e
Creches
Professora
Educação infantil
title_short A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza
title_full A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza
title_fullStr A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza
title_full_unstemmed A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza
title_sort A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza
author Costa, Maria Celina Furtado Bezerra e
author_facet Costa, Maria Celina Furtado Bezerra e
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Maria Celina Furtado Bezerra e
dc.subject.por.fl_str_mv Creches
Professora
Educação infantil
topic Creches
Professora
Educação infantil
description This study presents the results of a research showing how the teachers at the municipal schools in Fortaleza understand and convert into reality the act of taking care of 3 and 4 year old children, focusing their attention on the relation between care and education. It focuses on the observation of the daily practices of a teacher in a unit of the Social Assistance Coordination. This study is based on Vigotsky's Cultural and Historic Theory in matters related to the development and implications of this knowledge in a teacher's performance. The results indicate that the teacher notices the relation ship between education and care in a dissociated separates affective from cognitive feelings and gets a restricted conception about care and educcacion.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002
2016-01-15T12:10:22Z
2016-01-15T12:10:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Maria Celina Furtado Bezerra e. A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 24, v. 2, n. 44, p. 09-19, 2002.
0102-1117 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14756
identifier_str_mv COSTA, Maria Celina Furtado Bezerra e. A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 24, v. 2, n. 44, p. 09-19, 2002.
0102-1117 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14756
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028933300387840