A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14756 |
Resumo: | This study presents the results of a research showing how the teachers at the municipal schools in Fortaleza understand and convert into reality the act of taking care of 3 and 4 year old children, focusing their attention on the relation between care and education. It focuses on the observation of the daily practices of a teacher in a unit of the Social Assistance Coordination. This study is based on Vigotsky's Cultural and Historic Theory in matters related to the development and implications of this knowledge in a teacher's performance. The results indicate that the teacher notices the relation ship between education and care in a dissociated separates affective from cognitive feelings and gets a restricted conception about care and educcacion. |
id |
UFC-7_9da1ab05ea3328de1233dbccf823b4b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/14756 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de FortalezaCrechesProfessoraEducação infantilThis study presents the results of a research showing how the teachers at the municipal schools in Fortaleza understand and convert into reality the act of taking care of 3 and 4 year old children, focusing their attention on the relation between care and education. It focuses on the observation of the daily practices of a teacher in a unit of the Social Assistance Coordination. This study is based on Vigotsky's Cultural and Historic Theory in matters related to the development and implications of this knowledge in a teacher's performance. The results indicate that the teacher notices the relation ship between education and care in a dissociated separates affective from cognitive feelings and gets a restricted conception about care and educcacion.Este trabalho apresenta o resultado de uma pesquisa sobre como as professoras da rede pública municipal de Fortaleza concebem e realizam o atendimento às crianças de três a quatro anos de idade, focando a atenção na relação entre educar e cuidar. Trata-se de estudo de caso de uma turma/professora em uma unidade da Coordenadoria de Assistência Social. Fundamentei-me na teoria histórico-cultural elaborada por Vigotsky; nas questões relacionadas ao desenvolvimento e as implicações deste conhecimento na atuação do professor. Os resultados indicam que a professora percebe de forma dissociada a relação entre educação e cuidado, dissocia cuidados afetivos de cognitivos e tem uma concepção restrita sobre cuidado e educação.Revista Educação em Debate2016-01-15T12:10:22Z2016-01-15T12:10:22Z2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCOSTA, Maria Celina Furtado Bezerra e. A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 24, v. 2, n. 44, p. 09-19, 2002.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14756Costa, Maria Celina Furtado Bezerra einfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:39:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/14756Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:45:18.408823Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza |
title |
A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza |
spellingShingle |
A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza Costa, Maria Celina Furtado Bezerra e Creches Professora Educação infantil |
title_short |
A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza |
title_full |
A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza |
title_fullStr |
A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza |
title_full_unstemmed |
A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza |
title_sort |
A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza |
author |
Costa, Maria Celina Furtado Bezerra e |
author_facet |
Costa, Maria Celina Furtado Bezerra e |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Maria Celina Furtado Bezerra e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Creches Professora Educação infantil |
topic |
Creches Professora Educação infantil |
description |
This study presents the results of a research showing how the teachers at the municipal schools in Fortaleza understand and convert into reality the act of taking care of 3 and 4 year old children, focusing their attention on the relation between care and education. It focuses on the observation of the daily practices of a teacher in a unit of the Social Assistance Coordination. This study is based on Vigotsky's Cultural and Historic Theory in matters related to the development and implications of this knowledge in a teacher's performance. The results indicate that the teacher notices the relation ship between education and care in a dissociated separates affective from cognitive feelings and gets a restricted conception about care and educcacion. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002 2016-01-15T12:10:22Z 2016-01-15T12:10:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA, Maria Celina Furtado Bezerra e. A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 24, v. 2, n. 44, p. 09-19, 2002. 0102-1117 (impresso) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14756 |
identifier_str_mv |
COSTA, Maria Celina Furtado Bezerra e. A relação entre educação e cuidado numa pré-escola pública de Fortaleza. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 24, v. 2, n. 44, p. 09-19, 2002. 0102-1117 (impresso) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14756 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028933300387840 |