A voz queer no documentário Paris is burning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46207 |
Resumo: | This article proposes an encounter between cinema and queer studies from the documentary Paris Is Burning (Jennie Livingston, 1990). For this purpose, an initial contextualization of the film and its plot is offered, and then a discussion about queer theory and its main elements is brought. Finally we approach the concept of voice of documentary by Bill Nichols, understanding the voice as the ethical and aesthetical result through which the documentary talks about the historical world it is in. This theoretical contribution opens several possibilities and ways of analysis. In this text, we chose to approach the intertitle based montage in Paris Is Burning in order to manifest the theoretical encounter that guides us to the investigation of queer voice within the film |
id |
UFC-7_9fc86b412627f053d426463685aa8d17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/46207 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A voz queer no documentário Paris is burningQueer voice in Paris is burningDocumentárioHomossexualismoTeoriaThis article proposes an encounter between cinema and queer studies from the documentary Paris Is Burning (Jennie Livingston, 1990). For this purpose, an initial contextualization of the film and its plot is offered, and then a discussion about queer theory and its main elements is brought. Finally we approach the concept of voice of documentary by Bill Nichols, understanding the voice as the ethical and aesthetical result through which the documentary talks about the historical world it is in. This theoretical contribution opens several possibilities and ways of analysis. In this text, we chose to approach the intertitle based montage in Paris Is Burning in order to manifest the theoretical encounter that guides us to the investigation of queer voice within the filmO presente artigo propõe um encontro entre o cinema e os estudos queer a partir do documentário Paris Is Burning (Jennie Livingston, 1990). Para isso, iniciamos o texto contextualizando o filme e seu enredo. Em seguida, trazemos à discussão a teoria queer e seus principais fundamentos. Finalmente, abordamos o conceito de voz no documentário a partir de Bill Nichols, entendendo a voz como o resultado ético e estético através do qual o documentário fala sobre o mundo histórico em que se insere. Esse empreendimento teórico abre diversas possibilidades e caminhos de análise. Neste texto, escolhemos abordar a montagem estruturada em intertítulos em Paris Is Burning para demonstrar o encontro teórico que nos leva à investigação da voz queer no filme.Passagens: Revista do Programa de Pós-graduação em Comunicação - UFC2019-09-27T12:33:16Z2019-09-27T12:33:16Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSALES, Nicolas Silva de; MELLO, Jamer Guterres de. A voz queer no documentário Paris is burning. Passagens: Revista do Programa de Pós-graduação em Comunicação - UFC, Fortaleza (CE), v. 8, n. 1, p. 1-18, 2017.2316 8889http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46207Sales, Nicolas Silva deMello, Jamer Guterres deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-27T12:33:16Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46207Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:44:53.591803Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A voz queer no documentário Paris is burning Queer voice in Paris is burning |
title |
A voz queer no documentário Paris is burning |
spellingShingle |
A voz queer no documentário Paris is burning Sales, Nicolas Silva de Documentário Homossexualismo Teoria |
title_short |
A voz queer no documentário Paris is burning |
title_full |
A voz queer no documentário Paris is burning |
title_fullStr |
A voz queer no documentário Paris is burning |
title_full_unstemmed |
A voz queer no documentário Paris is burning |
title_sort |
A voz queer no documentário Paris is burning |
author |
Sales, Nicolas Silva de |
author_facet |
Sales, Nicolas Silva de Mello, Jamer Guterres de |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Jamer Guterres de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sales, Nicolas Silva de Mello, Jamer Guterres de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Documentário Homossexualismo Teoria |
topic |
Documentário Homossexualismo Teoria |
description |
This article proposes an encounter between cinema and queer studies from the documentary Paris Is Burning (Jennie Livingston, 1990). For this purpose, an initial contextualization of the film and its plot is offered, and then a discussion about queer theory and its main elements is brought. Finally we approach the concept of voice of documentary by Bill Nichols, understanding the voice as the ethical and aesthetical result through which the documentary talks about the historical world it is in. This theoretical contribution opens several possibilities and ways of analysis. In this text, we chose to approach the intertitle based montage in Paris Is Burning in order to manifest the theoretical encounter that guides us to the investigation of queer voice within the film |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2019-09-27T12:33:16Z 2019-09-27T12:33:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SALES, Nicolas Silva de; MELLO, Jamer Guterres de. A voz queer no documentário Paris is burning. Passagens: Revista do Programa de Pós-graduação em Comunicação - UFC, Fortaleza (CE), v. 8, n. 1, p. 1-18, 2017. 2316 8889 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46207 |
identifier_str_mv |
SALES, Nicolas Silva de; MELLO, Jamer Guterres de. A voz queer no documentário Paris is burning. Passagens: Revista do Programa de Pós-graduação em Comunicação - UFC, Fortaleza (CE), v. 8, n. 1, p. 1-18, 2017. 2316 8889 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Passagens: Revista do Programa de Pós-graduação em Comunicação - UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Passagens: Revista do Programa de Pós-graduação em Comunicação - UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028930510127104 |