Xilogravura: os percursos da criação popular
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1995 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41875 |
Resumo: | A typographic recource of Brazlian newspaper in the Nineteenth century, xylography was shared in by popular northeastern publishing as cover illustrations of litterature booklets. The following text tries to makes clear how that useful style, in a certain way, has reached the status of artwork. From the sixtles on, xylographers started to carve in the piedes of umburana wood, albuns with a sharted from and a previously established subject, as means to overcome the decline of litterature booklets and in order to take place on the art trading. |
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Xilogravura: os percursos da criação popularXylograph. The trends of popular creationPopularHabilidadeInvençãoEditoração e arteA typographic recource of Brazlian newspaper in the Nineteenth century, xylography was shared in by popular northeastern publishing as cover illustrations of litterature booklets. The following text tries to makes clear how that useful style, in a certain way, has reached the status of artwork. From the sixtles on, xylographers started to carve in the piedes of umburana wood, albuns with a sharted from and a previously established subject, as means to overcome the decline of litterature booklets and in order to take place on the art trading.Recurso tipográfico dos jornais brasileiros do século XIX, a xilogravura foi incorporada pela editoração popular nordestina como ilustração das capas da literatura de folhetos. Este texto tenta dar conta de como essa manifestação, de certo modo utilitária, ganhou estatuto de obra-de-arte. A partir da década de 60, xilógrafos passaram a cortar, nos tacos de umburana, álbuns com formato padronizado e temática definida, como forma de superar o declínio da literatura de folhetos e para ganhar espaço no mercado de arte.Revista do Instituto de Estudos Brasileiros2019-05-22T13:33:19Z2019-05-22T13:33:19Z1995info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, Francisco Gilmar Cavalcante de. Xilogravura: os percursos da criação popular. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo (SP), n. 39, p. 143-158, 1995.0020-3874http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41875Carvalho, Francisco Gilmar Cavalcante deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-06T21:13:12Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/41875Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:08.697646Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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