Satisfação do paciente oncológico diante da assistência de enfermagem
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14770 |
Resumo: | Objective: to analyze the satisfaction of cancer patients on nursing care. Methods: descriptive quantitative research with 190 patients receiving outpatient chemotherapy in the High Complexity Centre in Oncology, through a questionnaire. Results: 185 respondents (97.4%; 95.0% CI 94.7 to 99.9) said they were always satisfied with the care provided, however, less than a third assessed that charisma (34.2%; 95.0% CI 27.4 to 39.5), respect for their decisions (31.6%; 95.0% CI 24.7 to 37.4) and clear communication (26.3%, CI 20.0 to 31.1) were decisive factors for their satisfaction. Conclusion: the study revealed an excellent level of patient satisfaction on nursing care, although some factors considered by users as decisive for the identification of this feeling have not been significantly identified. This justifies the need for critical reflection, in the professional’s view, that fosters the implementation of changes and to better meet the expectations and needs of the patient. |
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Satisfação do paciente oncológico diante da assistência de enfermagemCancer patients’ satisfaction on nursing careSatisfação do PacienteEnfermagemHumanização da AssistênciaObjective: to analyze the satisfaction of cancer patients on nursing care. Methods: descriptive quantitative research with 190 patients receiving outpatient chemotherapy in the High Complexity Centre in Oncology, through a questionnaire. Results: 185 respondents (97.4%; 95.0% CI 94.7 to 99.9) said they were always satisfied with the care provided, however, less than a third assessed that charisma (34.2%; 95.0% CI 27.4 to 39.5), respect for their decisions (31.6%; 95.0% CI 24.7 to 37.4) and clear communication (26.3%, CI 20.0 to 31.1) were decisive factors for their satisfaction. Conclusion: the study revealed an excellent level of patient satisfaction on nursing care, although some factors considered by users as decisive for the identification of this feeling have not been significantly identified. This justifies the need for critical reflection, in the professional’s view, that fosters the implementation of changes and to better meet the expectations and needs of the patient.Objetivo: analisar a satisfação do paciente oncológico diante da assistência de enfermagem. Métodos: pesquisa descritiva, quantitativa, com 190 pacientes em tratamento quimioterápico ambulatorial no Centro de Alta Complexidade em Oncologia, através de questionário. Resultados: 185 entrevistados (97,4%; IC 95,0% 94,7–99,9) disseram sempre estar satisfeitos com a assistência prestada, no entanto, menos de um terço avaliaram que carisma (34,2%; IC 95,0 % 27,4–39,5), respeito as suas decisões (31,6%; IC 95,0% 24,7–37,4) e comunicação clara (26,3%; IC 20,0–31,1) são fatores decisivos para sua satisfação. Conclusão: o estudo revelou um excelente nível de satisfação dos pacientes diante da assistência de enfermagem, embora alguns fatores considerados pelos usuários como determinantes para a identificação deste sentimento não tenham sido apontados de forma expressiva, justificando a necessidade de uma reflexão crítica, na ótica do profissional, que favoreça a implantação de mudanças e, consequentemente, melhor atendam às expectativas e necessidades do paciente.Objetivo: analizar la satisfacción del paciente oncológico en la atención de enfermería. Métodos: estudio descriptivo, cuantitativo, con 190 pacientes que reciben quimioterapia ambulatoria en el Centro de Alta Complejidad en Oncología, a través de cuestionario. Resultados: 185 encuestados (97,4%; 95,0% IC 94,7-99,9) dijeron siempre quedarse satisfechos con la atención recibida, sin embargo, menos de un tercio evaluaron que carisma (34,2%; 95 0% 27,4-39,5), respetar sus decisiones (31,6%; IC del 95,0% 24,7-37,4) y comunicación clara (26.3%, IC 20,0-31, 1) son factores decisivos para satisfacción. Conclusión: el estudio reveló excelente nivel de satisfacción de pacientes en la atención de enfermería, aunque algunos factores considerados por usuarios como decisivas para identificación de este sentimiento, no ha sido identificado de manera significativa, lo que justifica la necesidad de reflexión crítica, en la opinión del profesional, que favorezca la implementación de cambios y, consecuentemente, mejor atención a las expectativas y necesidades del paciente.Rev Rene2016-01-18T16:53:32Z2016-01-18T16:53:32Z2015-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, L. C. et al. Satisfação do paciente oncológico diante da assistência de enfermagem. Rev. Rene, Fortaleza, v. 16, n. 6, p. 856-62, nov./dez. 2015.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14770Silva, Luciana da ConceiçãoDuprat, Irena PenhaCorreia, Marinho da SilvaRamalho, Havany Thayany PereiraLima, Josemir de Almeidaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-06T14:37:02Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/14770Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:33:11.204028Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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