Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8875 |
Resumo: | Objective: This study aimed to perform an educational intervention with adolescents on violence in schools context, using the Culture Circles. Methods: Action-research, with qualitative approach conducted in October 2011. Data collection include: participative observation with daily field notes, photographic recording and filming and production of the puppet theater group. Participants were 12 adolescents from a public school in Recife-PE. The analysis was performed by triangulating data in dialogue with the literature. Results: Problematization provided by Circle of Culture allowed the teenagers reveal the many manifestation facets of violence through situations of physical and verbal aggression among school members, threats against teachers and violence against property, even those symbolic practices involving forms of Bullying. Conclusion: The health education intervention has opened possibilities for nurse inclusion in the school setting in order to strengthen networking for the work to prevent violence. |
id |
UFC-7_b8a93b1fb0408c7c404b24ada45ff2a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/8875 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolarEducational intervention on violence with adolescents : possibility for nursing in school contextEducação em SaúdeAdolescenteObjective: This study aimed to perform an educational intervention with adolescents on violence in schools context, using the Culture Circles. Methods: Action-research, with qualitative approach conducted in October 2011. Data collection include: participative observation with daily field notes, photographic recording and filming and production of the puppet theater group. Participants were 12 adolescents from a public school in Recife-PE. The analysis was performed by triangulating data in dialogue with the literature. Results: Problematization provided by Circle of Culture allowed the teenagers reveal the many manifestation facets of violence through situations of physical and verbal aggression among school members, threats against teachers and violence against property, even those symbolic practices involving forms of Bullying. Conclusion: The health education intervention has opened possibilities for nurse inclusion in the school setting in order to strengthen networking for the work to prevent violence.Este estudo objetivou realizar uma intervenção educativa com adolescentes sobre a violência no contexto escolar, utilizando a metodologia de Círculos de Cultura. Métodos: Pesquisa-ação, de abordagem qualitativa, realizada em outubro de 2011. A coleta de dados incluiu: observação participante com diário de campo, registro fotográfico e filmagem, e, como produção do grupo, teatro de fantoches. Participaram 12 adolescentes de uma escola pública do Recife-PE. Para análise, recorreu-se à triangulação de dados em diálogo com a literatura. Resultados: A problematização proporcionada pelo Círculo de Cultura permitiu aos adolescentes desvelar as diversas faces de manifestação da violência, mediante situações de agressão física e verbal entre os membros escolares, ameaças contra o professor e violência contra o patrimônio, até aquelas formas simbólicas envolvendo práticas de constrangimento. Conclusão: A intervenção de educação em saúde abriu possibilidades para inserção da(o) enfermeira(o) no cenário escolar a fim de fortalecer articulações em rede para o trabalho de prevenção à violência.Objetivo: Realizar una intervención educativa con adolescentes sobre la violencia en la escuela, utilizando la metodología de Círculos de Cultura. Métodos: Investigación-acción, de abordaje cualitativo, realizada en octubre de 2011. La recolección de datos incluyó: observación participante con diario de campo, registro fotográfico y filmación, y como producción del grupo, teatro de títeres. Participaron 12 adolescentes de una escuela pública de Recife-PE. Para el análisis, se utilizó la triangulación de datos en diálogo con la literatura. Resultados: La problematización proporcionada por el Círculo de Cultura permitió a los adolescentes revelar las diversas formas de manifestación de la violencia, mediante situaciones de agresión física y verbal entre los miembros escolares, amenazas contra el profesor y violencia contra el patrimonio, además de prácticas de Bullying. Conclusión: La intervención de la Educación en Salud propició la inserción del enfermero en el escenario escolar para fortalecer articulaciones en red para la prevención de la violencia.Escola Anna Nery2014-08-25T16:23:27Z2014-08-25T16:23:27Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRANDÃO NETO, W. et al. Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar. Escola Anna Nery, v. 18, n. 2, p. 159-201, 2014.2177-9465 On-line1414-8145 Impressohttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8875Brandão Neto, WaldemarSilva, Andrea Rosane SousaAlmeida Filho, Antonio José deLima, Luciane Soares deAquino, Jael Maria deMonteiro, Estela Maria Leite Meirellesporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-13T18:24:29Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/8875Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:44:27.183944Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar Educational intervention on violence with adolescents : possibility for nursing in school context |
title |
Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar |
spellingShingle |
Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar Brandão Neto, Waldemar Educação em Saúde Adolescente |
title_short |
Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar |
title_full |
Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar |
title_fullStr |
Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar |
title_full_unstemmed |
Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar |
title_sort |
Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar |
author |
Brandão Neto, Waldemar |
author_facet |
Brandão Neto, Waldemar Silva, Andrea Rosane Sousa Almeida Filho, Antonio José de Lima, Luciane Soares de Aquino, Jael Maria de Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Andrea Rosane Sousa Almeida Filho, Antonio José de Lima, Luciane Soares de Aquino, Jael Maria de Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandão Neto, Waldemar Silva, Andrea Rosane Sousa Almeida Filho, Antonio José de Lima, Luciane Soares de Aquino, Jael Maria de Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Saúde Adolescente |
topic |
Educação em Saúde Adolescente |
description |
Objective: This study aimed to perform an educational intervention with adolescents on violence in schools context, using the Culture Circles. Methods: Action-research, with qualitative approach conducted in October 2011. Data collection include: participative observation with daily field notes, photographic recording and filming and production of the puppet theater group. Participants were 12 adolescents from a public school in Recife-PE. The analysis was performed by triangulating data in dialogue with the literature. Results: Problematization provided by Circle of Culture allowed the teenagers reveal the many manifestation facets of violence through situations of physical and verbal aggression among school members, threats against teachers and violence against property, even those symbolic practices involving forms of Bullying. Conclusion: The health education intervention has opened possibilities for nurse inclusion in the school setting in order to strengthen networking for the work to prevent violence. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-25T16:23:27Z 2014-08-25T16:23:27Z 2014 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BRANDÃO NETO, W. et al. Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar. Escola Anna Nery, v. 18, n. 2, p. 159-201, 2014. 2177-9465 On-line 1414-8145 Impresso http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8875 |
identifier_str_mv |
BRANDÃO NETO, W. et al. Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar. Escola Anna Nery, v. 18, n. 2, p. 159-201, 2014. 2177-9465 On-line 1414-8145 Impresso |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8875 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Anna Nery |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Anna Nery |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028927502811136 |