Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão Neto, Waldemar
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Andrea Rosane Sousa, Almeida Filho, Antonio José de, Lima, Luciane Soares de, Aquino, Jael Maria de, Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8875
Resumo: Objective: This study aimed to perform an educational intervention with adolescents on violence in schools context, using the Culture Circles. Methods: Action-research, with qualitative approach conducted in October 2011. Data collection include: participative observation with daily field notes, photographic recording and filming and production of the puppet theater group. Participants were 12 adolescents from a public school in Recife-PE. The analysis was performed by triangulating data in dialogue with the literature. Results: Problematization provided by Circle of Culture allowed the teenagers reveal the many manifestation facets of violence through situations of physical and verbal aggression among school members, threats against teachers and violence against property, even those symbolic practices involving forms of Bullying. Conclusion: The health education intervention has opened possibilities for nurse inclusion in the school setting in order to strengthen networking for the work to prevent violence.
id UFC-7_b8a93b1fb0408c7c404b24ada45ff2a9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/8875
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolarEducational intervention on violence with adolescents : possibility for nursing in school contextEducação em SaúdeAdolescenteObjective: This study aimed to perform an educational intervention with adolescents on violence in schools context, using the Culture Circles. Methods: Action-research, with qualitative approach conducted in October 2011. Data collection include: participative observation with daily field notes, photographic recording and filming and production of the puppet theater group. Participants were 12 adolescents from a public school in Recife-PE. The analysis was performed by triangulating data in dialogue with the literature. Results: Problematization provided by Circle of Culture allowed the teenagers reveal the many manifestation facets of violence through situations of physical and verbal aggression among school members, threats against teachers and violence against property, even those symbolic practices involving forms of Bullying. Conclusion: The health education intervention has opened possibilities for nurse inclusion in the school setting in order to strengthen networking for the work to prevent violence.Este estudo objetivou realizar uma intervenção educativa com adolescentes sobre a violência no contexto escolar, utilizando a metodologia de Círculos de Cultura. Métodos: Pesquisa-ação, de abordagem qualitativa, realizada em outubro de 2011. A coleta de dados incluiu: observação participante com diário de campo, registro fotográfico e filmagem, e, como produção do grupo, teatro de fantoches. Participaram 12 adolescentes de uma escola pública do Recife-PE. Para análise, recorreu-se à triangulação de dados em diálogo com a literatura. Resultados: A problematização proporcionada pelo Círculo de Cultura permitiu aos adolescentes desvelar as diversas faces de manifestação da violência, mediante situações de agressão física e verbal entre os membros escolares, ameaças contra o professor e violência contra o patrimônio, até aquelas formas simbólicas envolvendo práticas de constrangimento. Conclusão: A intervenção de educação em saúde abriu possibilidades para inserção da(o) enfermeira(o) no cenário escolar a fim de fortalecer articulações em rede para o trabalho de prevenção à violência.Objetivo: Realizar una intervención educativa con adolescentes sobre la violencia en la escuela, utilizando la metodología de Círculos de Cultura. Métodos: Investigación-acción, de abordaje cualitativo, realizada en octubre de 2011. La recolección de datos incluyó: observación participante con diario de campo, registro fotográfico y filmación, y como producción del grupo, teatro de títeres. Participaron 12 adolescentes de una escuela pública de Recife-PE. Para el análisis, se utilizó la triangulación de datos en diálogo con la literatura. Resultados: La problematización proporcionada por el Círculo de Cultura permitió a los adolescentes revelar las diversas formas de manifestación de la violencia, mediante situaciones de agresión física y verbal entre los miembros escolares, amenazas contra el profesor y violencia contra el patrimonio, además de prácticas de Bullying. Conclusión: La intervención de la Educación en Salud propició la inserción del enfermero en el escenario escolar para fortalecer articulaciones en red para la prevención de la violencia.Escola Anna Nery2014-08-25T16:23:27Z2014-08-25T16:23:27Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRANDÃO NETO, W. et al. Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar. Escola Anna Nery, v. 18, n. 2, p. 159-201, 2014.2177-9465 On-line1414-8145 Impressohttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8875Brandão Neto, WaldemarSilva, Andrea Rosane SousaAlmeida Filho, Antonio José deLima, Luciane Soares deAquino, Jael Maria deMonteiro, Estela Maria Leite Meirellesporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-13T18:24:29Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/8875Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:44:27.183944Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar
Educational intervention on violence with adolescents : possibility for nursing in school context
title Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar
spellingShingle Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar
Brandão Neto, Waldemar
Educação em Saúde
Adolescente
title_short Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar
title_full Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar
title_fullStr Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar
title_full_unstemmed Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar
title_sort Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar
author Brandão Neto, Waldemar
author_facet Brandão Neto, Waldemar
Silva, Andrea Rosane Sousa
Almeida Filho, Antonio José de
Lima, Luciane Soares de
Aquino, Jael Maria de
Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles
author_role author
author2 Silva, Andrea Rosane Sousa
Almeida Filho, Antonio José de
Lima, Luciane Soares de
Aquino, Jael Maria de
Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão Neto, Waldemar
Silva, Andrea Rosane Sousa
Almeida Filho, Antonio José de
Lima, Luciane Soares de
Aquino, Jael Maria de
Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Saúde
Adolescente
topic Educação em Saúde
Adolescente
description Objective: This study aimed to perform an educational intervention with adolescents on violence in schools context, using the Culture Circles. Methods: Action-research, with qualitative approach conducted in October 2011. Data collection include: participative observation with daily field notes, photographic recording and filming and production of the puppet theater group. Participants were 12 adolescents from a public school in Recife-PE. The analysis was performed by triangulating data in dialogue with the literature. Results: Problematization provided by Circle of Culture allowed the teenagers reveal the many manifestation facets of violence through situations of physical and verbal aggression among school members, threats against teachers and violence against property, even those symbolic practices involving forms of Bullying. Conclusion: The health education intervention has opened possibilities for nurse inclusion in the school setting in order to strengthen networking for the work to prevent violence.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-25T16:23:27Z
2014-08-25T16:23:27Z
2014
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRANDÃO NETO, W. et al. Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar. Escola Anna Nery, v. 18, n. 2, p. 159-201, 2014.
2177-9465 On-line
1414-8145 Impresso
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8875
identifier_str_mv BRANDÃO NETO, W. et al. Intervenção educativa sobre violência com adolescentes : possibilidade para a enfermagem no contexto escolar. Escola Anna Nery, v. 18, n. 2, p. 159-201, 2014.
2177-9465 On-line
1414-8145 Impresso
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8875
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Anna Nery
publisher.none.fl_str_mv Escola Anna Nery
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028927502811136