A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marilete Geralda da
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Lins, Sylvie Ghislaine Delacours Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15218
Resumo: ADHD is the acronym of the Attention Deficit/Hyperativity Disorder. It is considered by the Diagnosis and Statistical Manual of Mental Diseases (DSM-IV,1995) as a problem of mental health. Its symptoms appear in the beginning of the children's development and it becomes more serious in the beginning of their schoollife. Its manifestations vary according to the individual's age group and there is a great interference in their adaptation and school performance, which collaborate for their failures in this context. We believe it is not sufficient a neurological and psychiatric approach, to comprehend the problems that these individuals may present at school and we defend a new reading of the children's failure situation presenting ADHA under a school contexto a reading that may remove the emphasis of their lacks and deficiencies, which can be either neurological or social and cultural ones, and it may identify their competencies (Perrenoud, 2000). Furthermore, it may comprehend the children's and teacher's activities, and a reflexion on what is not working. A reading which Charlot (2000) named "positive".
id UFC-7_baa6acab0c5235098eebea6d988a4e24
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/15218
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber?TDAHFracasso escolarRelação com o saberLeitura positivaADHD is the acronym of the Attention Deficit/Hyperativity Disorder. It is considered by the Diagnosis and Statistical Manual of Mental Diseases (DSM-IV,1995) as a problem of mental health. Its symptoms appear in the beginning of the children's development and it becomes more serious in the beginning of their schoollife. Its manifestations vary according to the individual's age group and there is a great interference in their adaptation and school performance, which collaborate for their failures in this context. We believe it is not sufficient a neurological and psychiatric approach, to comprehend the problems that these individuals may present at school and we defend a new reading of the children's failure situation presenting ADHA under a school contexto a reading that may remove the emphasis of their lacks and deficiencies, which can be either neurological or social and cultural ones, and it may identify their competencies (Perrenoud, 2000). Furthermore, it may comprehend the children's and teacher's activities, and a reflexion on what is not working. A reading which Charlot (2000) named "positive".TDAH é a sigla do Transtorno de Déficit de Atenção Hiperatividade. É considerado pelo Manual Diagnóstico e Estatístico das Doenças Mentais (DSM-IV, 1995) como um problema de saúde mental. Seus sintomas aparecem no início do desenvolvimento da criança e se tornam mais graves por ocasião do começo de sua vida escolar. Suas manifestações variam de acordo com a faixa etária do sujeito e muito interferem na sua adaptação e rendimento escolares, que, por sua vez, colaboram para o seu fracasso neste contexto. Pensamos não ser suficiente uma abordagem neuropsiquiátrica para compreender os problemas que estes sujeitos apresentam na escola e defendemos uma nova leitura da situação de fracasso da criança com TDAH no contexto escolar. Uma leitura que retire a ênfase das suas faltas e deficiências, sejam elas neurológicas e/ou socioculturais e que identifique as suas competências (PERRENOUD, 2000). Além disso, que compreenda a sua atividade e a do professor, refletindo sobre o que não está funcionando. Uma leitura que Charlot (2000) chamou de "positiva".Revista Educação em Debate2016-02-18T15:38:55Z2016-02-18T15:38:55Z2005info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Marilete Geralda da; LINS, Sylvie Ghislaine Delacours Soares. A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber? Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 27, v. 1, n. 49/50, p. 84-90, 2005.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15218Silva, Marilete Geralda daLins, Sylvie Ghislaine Delacours Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:41:31Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/15218Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:02:25.616069Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber?
title A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber?
spellingShingle A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber?
Silva, Marilete Geralda da
TDAH
Fracasso escolar
Relação com o saber
Leitura positiva
title_short A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber?
title_full A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber?
title_fullStr A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber?
title_full_unstemmed A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber?
title_sort A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber?
author Silva, Marilete Geralda da
author_facet Silva, Marilete Geralda da
Lins, Sylvie Ghislaine Delacours Soares
author_role author
author2 Lins, Sylvie Ghislaine Delacours Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marilete Geralda da
Lins, Sylvie Ghislaine Delacours Soares
dc.subject.por.fl_str_mv TDAH
Fracasso escolar
Relação com o saber
Leitura positiva
topic TDAH
Fracasso escolar
Relação com o saber
Leitura positiva
description ADHD is the acronym of the Attention Deficit/Hyperativity Disorder. It is considered by the Diagnosis and Statistical Manual of Mental Diseases (DSM-IV,1995) as a problem of mental health. Its symptoms appear in the beginning of the children's development and it becomes more serious in the beginning of their schoollife. Its manifestations vary according to the individual's age group and there is a great interference in their adaptation and school performance, which collaborate for their failures in this context. We believe it is not sufficient a neurological and psychiatric approach, to comprehend the problems that these individuals may present at school and we defend a new reading of the children's failure situation presenting ADHA under a school contexto a reading that may remove the emphasis of their lacks and deficiencies, which can be either neurological or social and cultural ones, and it may identify their competencies (Perrenoud, 2000). Furthermore, it may comprehend the children's and teacher's activities, and a reflexion on what is not working. A reading which Charlot (2000) named "positive".
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005
2016-02-18T15:38:55Z
2016-02-18T15:38:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Marilete Geralda da; LINS, Sylvie Ghislaine Delacours Soares. A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber? Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 27, v. 1, n. 49/50, p. 84-90, 2005.
0102-1117 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15218
identifier_str_mv SILVA, Marilete Geralda da; LINS, Sylvie Ghislaine Delacours Soares. A criança com TDAH na escola: fracasso escolar ou uma maneira singular de relação com o saber? Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 27, v. 1, n. 49/50, p. 84-90, 2005.
0102-1117 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15218
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029043098877952