Síndrome de Burnout em operadores de teleatendimento: o caso de duas empresas de contact center em Fortaleza/CE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26975 |
Resumo: | This study aimed to check signs of the Burnout Syndrome in telemarketing operators working in the city of Fortaleza. The specific objectives are investigating the dimensions emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment. The Burnout Syndrome is a farreaching problem, especially in professions that deal directly with people, as healthcare, education and service. Within service area, there is the telemarketing service that takes place at Call Center companies. The number of cases of emotional exhaustion, depersonalization and low achievement at work is increasing in this environment and as a result the consequences will be irreversible if they are not remedied as soon as possible. The study of this syndrome will help the understanding of the behavior and the symptoms of operators and the adoption of practical measures to solve the problem. This is a qualitative survey and content analysis was used for data processing. To achieve the goal, eight operators from different companies participated in an individual and semi-structured interview. From the analysis of the interviews and social-demographic variables, such as area of operation and the length of time the operator performs the function, the results shows that the operators present evidences of Burnout. |
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Síndrome de Burnout em operadores de teleatendimento: o caso de duas empresas de contact center em Fortaleza/CEBurnout (Psicologia)Saúde do TrabalhadorCentros de atendimento ao clienteThis study aimed to check signs of the Burnout Syndrome in telemarketing operators working in the city of Fortaleza. The specific objectives are investigating the dimensions emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment. The Burnout Syndrome is a farreaching problem, especially in professions that deal directly with people, as healthcare, education and service. Within service area, there is the telemarketing service that takes place at Call Center companies. The number of cases of emotional exhaustion, depersonalization and low achievement at work is increasing in this environment and as a result the consequences will be irreversible if they are not remedied as soon as possible. The study of this syndrome will help the understanding of the behavior and the symptoms of operators and the adoption of practical measures to solve the problem. This is a qualitative survey and content analysis was used for data processing. To achieve the goal, eight operators from different companies participated in an individual and semi-structured interview. From the analysis of the interviews and social-demographic variables, such as area of operation and the length of time the operator performs the function, the results shows that the operators present evidences of Burnout.O presente estudo teve como objetivo principal verificar se há indícios de Síndrome de Burnout em operadores de teleatendimento que atuam em Fortaleza/CE. Os objetivos específicos são investigar as dimensões exaustão emocional, despersonalização e realização profissional da Síndrome. A Síndrome de Burnout é um problema de grande amplitude, principalmente em profissões que lidam diretamente com pessoas, como a área da saúde, da educação e da prestação de serviços. Dentro da prestação de serviços, há a atividade de Teleatendimento realizada em Call Centers. Nesses ambientes, o número de casos de exaustão emocional, despersonalização e baixa realização no trabalho está aumentando e trazendo cada vez mais consequências que se não forem sanadas em pouco tempo serão irreversíveis. O estudo da Síndrome ajudará a compreender comportamentos e os sintomas dos operadores e a tomar medidas práticas para sanar o problema. A pesquisa realizada é considerada como qualitativa e a análise de conteúdo foi utilizada para tratamento dos dados. Para atingir o objetivo, oito operadores de empresas diferentes participaram de uma entrevista individual e semiestruturada. A partir da analise das entrevistas e de variáveis sócio demográficas, como área de atuação em que o operador exerce a função, os resultados encontrados apresentaram indícios que os operadores entrevistados apresentam Burnout.Lima, Tereza Cristina Batista deSouza, Isabele Cristine Soares de2017-10-30T16:49:24Z2017-10-30T16:49:24Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUZA, Isabele Cristine Soares de. Síndrome de Burnout em operadores de teleatendimento: o caso de duas empresas de contact center em Fortaleza/CE. 2014. 59 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza/CE, 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26975porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-25T14:01:02Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/26975Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-01-25T14:01:02Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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