O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61819 |
Resumo: | This article presents the research carried out in the Supervised Internship in Elementary Education - Early Years, whose main objective was to observe and understand the teaching work with remote education in the context of the COVID-19 pandemic. The research, by qualitative approach, was carried out through semi-structured interviews and remote monitoring of the work of a teacher from a public school in the city of Fortaleza, working in the 5th year of elementary school. The activities passed on to the students and the methodology used to evaluate their learning were also analyzed. The research provided us with an understanding of the complexity of teaching work in the pandemic situation, which, given the current reality, faces several challenges. Still, it was possible to know the various strategies and tools used in the pursuit to provide continuity of teaching, even with the suspension of face-to-face classes, minimally guaranteeing the participation of all students. |
id |
UFC-7_c50eddc3c5542450d745e03c83aa6af4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/61819 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza'Remote teaching' in the early years of fundamental education: challenges and teaching experiences in the municipal public network of FortalezaEnsino remoto emergencialDocênciaEnsino FundamentalEmergency remote educationTeachingElementary SchoolThis article presents the research carried out in the Supervised Internship in Elementary Education - Early Years, whose main objective was to observe and understand the teaching work with remote education in the context of the COVID-19 pandemic. The research, by qualitative approach, was carried out through semi-structured interviews and remote monitoring of the work of a teacher from a public school in the city of Fortaleza, working in the 5th year of elementary school. The activities passed on to the students and the methodology used to evaluate their learning were also analyzed. The research provided us with an understanding of the complexity of teaching work in the pandemic situation, which, given the current reality, faces several challenges. Still, it was possible to know the various strategies and tools used in the pursuit to provide continuity of teaching, even with the suspension of face-to-face classes, minimally guaranteeing the participation of all students.A presente pesquisa teve como objetivo compreender como tem acontecido o trabalho de uma professora do 1º ano do Ensino Fundamental da rede pública de Fortaleza-CE, dentro do contexto de ensino remoto de caráter emergencial durante a pandemia da Covid-19. Tratou-se de uma pesquisa do tipo qualitativa e para a construção dos dados realizamos encontros e entrevistas virtuais. Para a análise, apoiamo-nos em relatórios de pesquisa sobre os efeitos da pandemia no sistema educacional. Diante disso, pudemos compreender que este ensino remoto aconteceu prioritariamente com o envio de atividade e áudios explicativos através do aplicativo WhatsApp. Além disso, pudemos conceber como essencial a participação dos familiares como mediadores nesse processo de ensino e aprendizagem. Ademais, constatamos que as condições socioeconômicas das crianças e de suas famílias se apresentam como mais um obstáculo a ser superado por docentes no processo de ensino. Desse modo, concluímos que, apesar dos esforços de professoras, gestores educacionais e familiares, as limitações de recursos e perdas em relação ao desenvolvimento e o aprendizado das crianças são reais e inevitáveis.Revista Arma Crítica2021-11-05T16:16:24Z2021-11-05T16:16:24Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfANDRADE, Talita Priscila Bernardo; SILVA, Tarcísio Joilson Carneiro da; FREITAS, Emília Paula; SILVA, Camilla Rocha da. O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 191-206, dez. 2020.1984-4735http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61819Andrade, Talita Priscila BernardoSilva, Tarcísio Joilson Carneiro daFreitas, Emília PaulaSilva, Camilla Rocha dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:46:41Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61819Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:02:38.857124Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza 'Remote teaching' in the early years of fundamental education: challenges and teaching experiences in the municipal public network of Fortaleza |
title |
O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza |
spellingShingle |
O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza Andrade, Talita Priscila Bernardo Ensino remoto emergencial Docência Ensino Fundamental Emergency remote education Teaching Elementary School |
title_short |
O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza |
title_full |
O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza |
title_fullStr |
O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza |
title_full_unstemmed |
O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza |
title_sort |
O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza |
author |
Andrade, Talita Priscila Bernardo |
author_facet |
Andrade, Talita Priscila Bernardo Silva, Tarcísio Joilson Carneiro da Freitas, Emília Paula Silva, Camilla Rocha da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Tarcísio Joilson Carneiro da Freitas, Emília Paula Silva, Camilla Rocha da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Talita Priscila Bernardo Silva, Tarcísio Joilson Carneiro da Freitas, Emília Paula Silva, Camilla Rocha da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino remoto emergencial Docência Ensino Fundamental Emergency remote education Teaching Elementary School |
topic |
Ensino remoto emergencial Docência Ensino Fundamental Emergency remote education Teaching Elementary School |
description |
This article presents the research carried out in the Supervised Internship in Elementary Education - Early Years, whose main objective was to observe and understand the teaching work with remote education in the context of the COVID-19 pandemic. The research, by qualitative approach, was carried out through semi-structured interviews and remote monitoring of the work of a teacher from a public school in the city of Fortaleza, working in the 5th year of elementary school. The activities passed on to the students and the methodology used to evaluate their learning were also analyzed. The research provided us with an understanding of the complexity of teaching work in the pandemic situation, which, given the current reality, faces several challenges. Still, it was possible to know the various strategies and tools used in the pursuit to provide continuity of teaching, even with the suspension of face-to-face classes, minimally guaranteeing the participation of all students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-11-05T16:16:24Z 2021-11-05T16:16:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ANDRADE, Talita Priscila Bernardo; SILVA, Tarcísio Joilson Carneiro da; FREITAS, Emília Paula; SILVA, Camilla Rocha da. O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 191-206, dez. 2020. 1984-4735 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61819 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, Talita Priscila Bernardo; SILVA, Tarcísio Joilson Carneiro da; FREITAS, Emília Paula; SILVA, Camilla Rocha da. O “ensino remoto” nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e experiências docentes na rede pública municipal de Fortaleza. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 191-206, dez. 2020. 1984-4735 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61819 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Arma Crítica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Arma Crítica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029044710539264 |