O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5809 |
Resumo: | The Financial Mathematics permeates social relations, to the extent that it operates significantly in daily life. The Law of Guidelines and Bases of Education, called LDB, in Brazil, raises the civic education of the student and the Enem (A Brazilian National Exam for Students from highschool), as the assessment requires the student's effective learning of that knowledge. Despite its importance, we find difficulties in the effective teaching of Mathematical Finance. This paper aims to present the construction and use of two applications: the Easy interest, “Juro Fácil” in Portuguese, built in Excel spreadsheet and the Ruler Financial or “Régua Financeira”, Software in GeoGebra. These applications assist in troubleshooting Financial Mathematics. The Easy Ruler contributes mainly in the interest calculation, Pegasus implementing the numerical method for the determination of the roots of transcendental equations, which do not allow the analytical calculation of the same. The Financial Ruler explains the mechanical displacement of the instalments loan under the influence of an interest rate, or the values as they move over time. |
id |
UFC-7_c55f176f8f6364f3984ecd28f553f3ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/5809 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionaisTeaching mathematics through financial interactions numerical and computationalMatemática financeiraMatemática - Ensino auxiliado por computadorJurosThe Financial Mathematics permeates social relations, to the extent that it operates significantly in daily life. The Law of Guidelines and Bases of Education, called LDB, in Brazil, raises the civic education of the student and the Enem (A Brazilian National Exam for Students from highschool), as the assessment requires the student's effective learning of that knowledge. Despite its importance, we find difficulties in the effective teaching of Mathematical Finance. This paper aims to present the construction and use of two applications: the Easy interest, “Juro Fácil” in Portuguese, built in Excel spreadsheet and the Ruler Financial or “Régua Financeira”, Software in GeoGebra. These applications assist in troubleshooting Financial Mathematics. The Easy Ruler contributes mainly in the interest calculation, Pegasus implementing the numerical method for the determination of the roots of transcendental equations, which do not allow the analytical calculation of the same. The Financial Ruler explains the mechanical displacement of the instalments loan under the influence of an interest rate, or the values as they move over time.A Matemática Financeira permeia as relações sociais na medida em que está inserida de forma significativa no cotidiano das pessoas. A Lei de Diretrizes e Bases da Educação suscita a formação cidadã do educando, e o Enem, como forma de avaliação, exige do aluno o aprendizado efetivo desse conhecimento. Apesar da sua importância, encontramos dificuldades no efetivo ensino de Matemática Financeira. O presente trabalho tem como objetivo apresentar a construção e utilização de dois aplicativos: o Juro Fácil, construído na planilha eletrônica Excel, e o Régua Financeira, no Software GeoGebra. Esses aplicativos auxiliam na resolução de problemas de Matemática Financeira. O Juro Fácil contribui principalmente no cálculo de juros, implementando o método numérico Pégaso para a determinação de raízes de equações transcendentes, que não permitem o cálculo analítico das mesmas. O Régua Financeira explicita a mecânica do deslocamento das parcelas de um financiamento sob a influência de uma taxa de juros, ou seja, demonstra como os valores deslocam-se ao longo do tempo.Montenegro, José Fábio BezerraSampaio, Francisco Ricardo Moreira2013-09-13T16:37:26Z2013-09-13T16:37:26Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSAMPAIO, Francisco Ricardo Moreira. O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais. 2013. 69 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5809porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-03T14:01:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/5809Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-01-03T14:01:15Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais Teaching mathematics through financial interactions numerical and computational |
title |
O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais |
spellingShingle |
O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais Sampaio, Francisco Ricardo Moreira Matemática financeira Matemática - Ensino auxiliado por computador Juros |
title_short |
O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais |
title_full |
O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais |
title_fullStr |
O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais |
title_full_unstemmed |
O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais |
title_sort |
O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais |
author |
Sampaio, Francisco Ricardo Moreira |
author_facet |
Sampaio, Francisco Ricardo Moreira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Montenegro, José Fábio Bezerra |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sampaio, Francisco Ricardo Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática financeira Matemática - Ensino auxiliado por computador Juros |
topic |
Matemática financeira Matemática - Ensino auxiliado por computador Juros |
description |
The Financial Mathematics permeates social relations, to the extent that it operates significantly in daily life. The Law of Guidelines and Bases of Education, called LDB, in Brazil, raises the civic education of the student and the Enem (A Brazilian National Exam for Students from highschool), as the assessment requires the student's effective learning of that knowledge. Despite its importance, we find difficulties in the effective teaching of Mathematical Finance. This paper aims to present the construction and use of two applications: the Easy interest, “Juro Fácil” in Portuguese, built in Excel spreadsheet and the Ruler Financial or “Régua Financeira”, Software in GeoGebra. These applications assist in troubleshooting Financial Mathematics. The Easy Ruler contributes mainly in the interest calculation, Pegasus implementing the numerical method for the determination of the roots of transcendental equations, which do not allow the analytical calculation of the same. The Financial Ruler explains the mechanical displacement of the instalments loan under the influence of an interest rate, or the values as they move over time. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-13T16:37:26Z 2013-09-13T16:37:26Z 2013 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SAMPAIO, Francisco Ricardo Moreira. O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais. 2013. 69 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5809 |
identifier_str_mv |
SAMPAIO, Francisco Ricardo Moreira. O ensino da matemática financeira através de interações numéricas e computacionais. 2013. 69 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5809 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1823806503797129216 |