Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rangel, Irene Conceição Andrade
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Silva, Eduardo Vinícius Mota, Sanches Neto, Luiz, Darido, Suraya Cristina, Iório, Laércio Schwantes, Matthiesen, Sara Quenzer, Galvão, Zenaide, Rodrigues, Luiz Henrique, Lorenzetto, Luiz Alberto, Carreiro, Eduardo Augusto, Venâncio, Luciana, Monteiro, Alessandra Andrea
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62611
Resumo: School and Physical Education have always had difficulty to deal and to spread the manifestation of the differences and to give value to it. The aim of this work is to analyze the interfaces between school Physical Education and multiculturalism, presenting some intervention suggestions for the primary education. A bibliographic review was conducted on the issue searching an understanding on the pedagogic practice of the Physical Education professional, pointing some possible approaches. In order to change such pattern it was suggested the following: not to face the discrimination and prejudice superficially, but instead, to highlight the discriminating issue and to encourage reflection on it, not forgetting the curricular content; to value the different spontaneous cultural manifestations and to propose situations in which different cultures are shown and challenged; to use the inclusion principle; to reflect about the own action; to choose and to contextualize the contents in a diversified way; to evaluate the students attitude towards the difference respect; to propose interdisciplinary projects to reduce the discrimination practices, considering the cultural reality of the school.
id UFC-7_c6d78099b1a6f5e9a7d46210db8f3c9c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/62611
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicasSchool physical education and multiculturalismEducação físicaMulticulturalismoPreconceitoPhysical educationCultural diversityPrejudiceSchool and Physical Education have always had difficulty to deal and to spread the manifestation of the differences and to give value to it. The aim of this work is to analyze the interfaces between school Physical Education and multiculturalism, presenting some intervention suggestions for the primary education. A bibliographic review was conducted on the issue searching an understanding on the pedagogic practice of the Physical Education professional, pointing some possible approaches. In order to change such pattern it was suggested the following: not to face the discrimination and prejudice superficially, but instead, to highlight the discriminating issue and to encourage reflection on it, not forgetting the curricular content; to value the different spontaneous cultural manifestations and to propose situations in which different cultures are shown and challenged; to use the inclusion principle; to reflect about the own action; to choose and to contextualize the contents in a diversified way; to evaluate the students attitude towards the difference respect; to propose interdisciplinary projects to reduce the discrimination practices, considering the cultural reality of the school.A escola e a Educação Física sempre tiveram dificuldades em lidar e abrir espaços para a manifestação e a valorização das diferenças. Nosso artigo, de caráter teórico, tem como objetivo analisar as interfaces entre a Educação Física escolar e o multiculturalismo, apresentando algumas sugestões de intervenção para o ensino básico. Realizamos uma revisão teórica sobre o assunto, que buscou refletir sobre a prática pedagógica dos profissionais de Educação Física, apontando algumas possibilidades de abordagem. Para a mudança deste quadro sugerimos: não encarar a problemática das discriminações e dos preconceitos de forma superficial, mas sim destacar o conteúdo discriminador e estimular a reflexão sobre ele, sem esquecer a especificidade do componente curricular; valorizar as diferentes manifestações culturais espontâneas e propor situações em que as diferentes culturas se mostrem e sejam problematizadas; utilizar o princípio da inclusão; refletir sobre sua própria ação; escolher e contextualizar os conteúdos de forma diversificada; avaliar as atitudes dos alunos com relação ao respeito às diferenças; propor projetos interdisciplinares que diminuam as práticas discriminatórias, levando em consideração a realidade cultural da escola.Motriz2021-12-01T13:49:23Z2021-12-01T13:49:23Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRANGEL, Irene Conceição Andrade et al. Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 2, p. 156-167, abr./jun. 2008.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62611Rangel, Irene Conceição AndradeSilva, Eduardo Vinícius MotaSanches Neto, LuizDarido, Suraya CristinaIório, Laércio SchwantesMatthiesen, Sara QuenzerGalvão, ZenaideRodrigues, Luiz HenriqueLorenzetto, Luiz AlbertoCarreiro, Eduardo AugustoVenâncio, LucianaMonteiro, Alessandra Andreaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-01T18:48:41Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62611Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:11.716108Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas
School physical education and multiculturalism
title Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas
spellingShingle Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas
Rangel, Irene Conceição Andrade
Educação física
Multiculturalismo
Preconceito
Physical education
Cultural diversity
Prejudice
title_short Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas
title_full Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas
title_fullStr Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas
title_full_unstemmed Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas
title_sort Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas
author Rangel, Irene Conceição Andrade
author_facet Rangel, Irene Conceição Andrade
Silva, Eduardo Vinícius Mota
Sanches Neto, Luiz
Darido, Suraya Cristina
Iório, Laércio Schwantes
Matthiesen, Sara Quenzer
Galvão, Zenaide
Rodrigues, Luiz Henrique
Lorenzetto, Luiz Alberto
Carreiro, Eduardo Augusto
Venâncio, Luciana
Monteiro, Alessandra Andrea
author_role author
author2 Silva, Eduardo Vinícius Mota
Sanches Neto, Luiz
Darido, Suraya Cristina
Iório, Laércio Schwantes
Matthiesen, Sara Quenzer
Galvão, Zenaide
Rodrigues, Luiz Henrique
Lorenzetto, Luiz Alberto
Carreiro, Eduardo Augusto
Venâncio, Luciana
Monteiro, Alessandra Andrea
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rangel, Irene Conceição Andrade
Silva, Eduardo Vinícius Mota
Sanches Neto, Luiz
Darido, Suraya Cristina
Iório, Laércio Schwantes
Matthiesen, Sara Quenzer
Galvão, Zenaide
Rodrigues, Luiz Henrique
Lorenzetto, Luiz Alberto
Carreiro, Eduardo Augusto
Venâncio, Luciana
Monteiro, Alessandra Andrea
dc.subject.por.fl_str_mv Educação física
Multiculturalismo
Preconceito
Physical education
Cultural diversity
Prejudice
topic Educação física
Multiculturalismo
Preconceito
Physical education
Cultural diversity
Prejudice
description School and Physical Education have always had difficulty to deal and to spread the manifestation of the differences and to give value to it. The aim of this work is to analyze the interfaces between school Physical Education and multiculturalism, presenting some intervention suggestions for the primary education. A bibliographic review was conducted on the issue searching an understanding on the pedagogic practice of the Physical Education professional, pointing some possible approaches. In order to change such pattern it was suggested the following: not to face the discrimination and prejudice superficially, but instead, to highlight the discriminating issue and to encourage reflection on it, not forgetting the curricular content; to value the different spontaneous cultural manifestations and to propose situations in which different cultures are shown and challenged; to use the inclusion principle; to reflect about the own action; to choose and to contextualize the contents in a diversified way; to evaluate the students attitude towards the difference respect; to propose interdisciplinary projects to reduce the discrimination practices, considering the cultural reality of the school.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008
2021-12-01T13:49:23Z
2021-12-01T13:49:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RANGEL, Irene Conceição Andrade et al. Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 2, p. 156-167, abr./jun. 2008.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62611
identifier_str_mv RANGEL, Irene Conceição Andrade et al. Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 2, p. 156-167, abr./jun. 2008.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62611
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Motriz
publisher.none.fl_str_mv Motriz
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028879623782400