Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , , , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62611 |
Resumo: | School and Physical Education have always had difficulty to deal and to spread the manifestation of the differences and to give value to it. The aim of this work is to analyze the interfaces between school Physical Education and multiculturalism, presenting some intervention suggestions for the primary education. A bibliographic review was conducted on the issue searching an understanding on the pedagogic practice of the Physical Education professional, pointing some possible approaches. In order to change such pattern it was suggested the following: not to face the discrimination and prejudice superficially, but instead, to highlight the discriminating issue and to encourage reflection on it, not forgetting the curricular content; to value the different spontaneous cultural manifestations and to propose situations in which different cultures are shown and challenged; to use the inclusion principle; to reflect about the own action; to choose and to contextualize the contents in a diversified way; to evaluate the students attitude towards the difference respect; to propose interdisciplinary projects to reduce the discrimination practices, considering the cultural reality of the school. |
id |
UFC-7_c6d78099b1a6f5e9a7d46210db8f3c9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/62611 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicasSchool physical education and multiculturalismEducação físicaMulticulturalismoPreconceitoPhysical educationCultural diversityPrejudiceSchool and Physical Education have always had difficulty to deal and to spread the manifestation of the differences and to give value to it. The aim of this work is to analyze the interfaces between school Physical Education and multiculturalism, presenting some intervention suggestions for the primary education. A bibliographic review was conducted on the issue searching an understanding on the pedagogic practice of the Physical Education professional, pointing some possible approaches. In order to change such pattern it was suggested the following: not to face the discrimination and prejudice superficially, but instead, to highlight the discriminating issue and to encourage reflection on it, not forgetting the curricular content; to value the different spontaneous cultural manifestations and to propose situations in which different cultures are shown and challenged; to use the inclusion principle; to reflect about the own action; to choose and to contextualize the contents in a diversified way; to evaluate the students attitude towards the difference respect; to propose interdisciplinary projects to reduce the discrimination practices, considering the cultural reality of the school.A escola e a Educação Física sempre tiveram dificuldades em lidar e abrir espaços para a manifestação e a valorização das diferenças. Nosso artigo, de caráter teórico, tem como objetivo analisar as interfaces entre a Educação Física escolar e o multiculturalismo, apresentando algumas sugestões de intervenção para o ensino básico. Realizamos uma revisão teórica sobre o assunto, que buscou refletir sobre a prática pedagógica dos profissionais de Educação Física, apontando algumas possibilidades de abordagem. Para a mudança deste quadro sugerimos: não encarar a problemática das discriminações e dos preconceitos de forma superficial, mas sim destacar o conteúdo discriminador e estimular a reflexão sobre ele, sem esquecer a especificidade do componente curricular; valorizar as diferentes manifestações culturais espontâneas e propor situações em que as diferentes culturas se mostrem e sejam problematizadas; utilizar o princípio da inclusão; refletir sobre sua própria ação; escolher e contextualizar os conteúdos de forma diversificada; avaliar as atitudes dos alunos com relação ao respeito às diferenças; propor projetos interdisciplinares que diminuam as práticas discriminatórias, levando em consideração a realidade cultural da escola.Motriz2021-12-01T13:49:23Z2021-12-01T13:49:23Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRANGEL, Irene Conceição Andrade et al. Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 2, p. 156-167, abr./jun. 2008.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62611Rangel, Irene Conceição AndradeSilva, Eduardo Vinícius MotaSanches Neto, LuizDarido, Suraya CristinaIório, Laércio SchwantesMatthiesen, Sara QuenzerGalvão, ZenaideRodrigues, Luiz HenriqueLorenzetto, Luiz AlbertoCarreiro, Eduardo AugustoVenâncio, LucianaMonteiro, Alessandra Andreaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-01T18:48:41Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62611Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:11.716108Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas School physical education and multiculturalism |
title |
Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas |
spellingShingle |
Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas Rangel, Irene Conceição Andrade Educação física Multiculturalismo Preconceito Physical education Cultural diversity Prejudice |
title_short |
Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas |
title_full |
Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas |
title_fullStr |
Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas |
title_full_unstemmed |
Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas |
title_sort |
Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas |
author |
Rangel, Irene Conceição Andrade |
author_facet |
Rangel, Irene Conceição Andrade Silva, Eduardo Vinícius Mota Sanches Neto, Luiz Darido, Suraya Cristina Iório, Laércio Schwantes Matthiesen, Sara Quenzer Galvão, Zenaide Rodrigues, Luiz Henrique Lorenzetto, Luiz Alberto Carreiro, Eduardo Augusto Venâncio, Luciana Monteiro, Alessandra Andrea |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Eduardo Vinícius Mota Sanches Neto, Luiz Darido, Suraya Cristina Iório, Laércio Schwantes Matthiesen, Sara Quenzer Galvão, Zenaide Rodrigues, Luiz Henrique Lorenzetto, Luiz Alberto Carreiro, Eduardo Augusto Venâncio, Luciana Monteiro, Alessandra Andrea |
author2_role |
author author author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rangel, Irene Conceição Andrade Silva, Eduardo Vinícius Mota Sanches Neto, Luiz Darido, Suraya Cristina Iório, Laércio Schwantes Matthiesen, Sara Quenzer Galvão, Zenaide Rodrigues, Luiz Henrique Lorenzetto, Luiz Alberto Carreiro, Eduardo Augusto Venâncio, Luciana Monteiro, Alessandra Andrea |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física Multiculturalismo Preconceito Physical education Cultural diversity Prejudice |
topic |
Educação física Multiculturalismo Preconceito Physical education Cultural diversity Prejudice |
description |
School and Physical Education have always had difficulty to deal and to spread the manifestation of the differences and to give value to it. The aim of this work is to analyze the interfaces between school Physical Education and multiculturalism, presenting some intervention suggestions for the primary education. A bibliographic review was conducted on the issue searching an understanding on the pedagogic practice of the Physical Education professional, pointing some possible approaches. In order to change such pattern it was suggested the following: not to face the discrimination and prejudice superficially, but instead, to highlight the discriminating issue and to encourage reflection on it, not forgetting the curricular content; to value the different spontaneous cultural manifestations and to propose situations in which different cultures are shown and challenged; to use the inclusion principle; to reflect about the own action; to choose and to contextualize the contents in a diversified way; to evaluate the students attitude towards the difference respect; to propose interdisciplinary projects to reduce the discrimination practices, considering the cultural reality of the school. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008 2021-12-01T13:49:23Z 2021-12-01T13:49:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RANGEL, Irene Conceição Andrade et al. Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 2, p. 156-167, abr./jun. 2008. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62611 |
identifier_str_mv |
RANGEL, Irene Conceição Andrade et al. Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 2, p. 156-167, abr./jun. 2008. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62611 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Motriz |
publisher.none.fl_str_mv |
Motriz |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028879623782400 |