Efeitos da medicalização na travessia adolescente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Amanda da Silva
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Coutinho, Luciana Gageiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32856
Resumo: In this article, we aim to think about the effects of the current medical-scientific discourse’s hegemony on the process of adolescence, from the presentation and discussion about the case of a 17 year old boy that we have followed during the years of 2013 and 2014 through a project of research-intervention, developed in outpatient child and adolescent mental health of the city of Rio de Janeiro. As we shall see, from 8 years old, this young man came to be distributed by the school to various mental health services with learning difficulties and agitation complaints in the school environment. Inserted in this way in the field of specialties (psychiatry, psychology, neurology), he was soon diagnosed with ADHD (Attention Deficit Disorder Attention Deficit Hyperactivity Disorder) and mild mental retardation. From psychoanalysis, we intend to examine how the treatment of the malaise presented by the boy by a medicalizing diagnostic categorization strengthens its difficulty in engaging in the subjectivation work of adolescence, which would allow him to assume a desiring position and to build his own discourse about himself.
id UFC-7_cc1ce1c8dea6851cea44f83548de849c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/32856
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Efeitos da medicalização na travessia adolescenteMedicalization's effects in adolescence crossingAdolescênciaPsicanáliseEducaçãoMedicalizaçãoIn this article, we aim to think about the effects of the current medical-scientific discourse’s hegemony on the process of adolescence, from the presentation and discussion about the case of a 17 year old boy that we have followed during the years of 2013 and 2014 through a project of research-intervention, developed in outpatient child and adolescent mental health of the city of Rio de Janeiro. As we shall see, from 8 years old, this young man came to be distributed by the school to various mental health services with learning difficulties and agitation complaints in the school environment. Inserted in this way in the field of specialties (psychiatry, psychology, neurology), he was soon diagnosed with ADHD (Attention Deficit Disorder Attention Deficit Hyperactivity Disorder) and mild mental retardation. From psychoanalysis, we intend to examine how the treatment of the malaise presented by the boy by a medicalizing diagnostic categorization strengthens its difficulty in engaging in the subjectivation work of adolescence, which would allow him to assume a desiring position and to build his own discourse about himself.No presente artigo, buscaremos pensar os efeitos da hegemonia do atual discurso médico-científico sobre o processo da adolescência, a partir da apresentação e discussão do caso de um jovem de 17 anos que acompanhamos durante os anos de 2013 e 2014 através de um projeto de pesquisa-intervenção, desenvolvido em ambulatório de saúde mental infanto-juvenil da cidade do Rio de Janeiro. Como veremos, desde os 8 anos, este jovem passou a ser encaminhado pela escola a diversos serviços de saúde mental com queixas de dificuldade de aprendizagem e agitação no ambiente escolar. Inserido, deste modo, no campo das especialidades (psiquiatria, psicologia, neurologia), logo foi diagnosticado com TDAH (Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade) e retardo mental leve. A partir da psicanálise, pretendemos analisar de que modo o enquadramento do mal-estar apresentado pelo jovem dentro de uma categorização diagnóstica medicalizante reforça a sua dificuldade em se engajar no trabalho de subjetivação da adolescência, que o permitiria assumir uma posição desejante e construir um discurso próprio sobre si mesmo.Revista de Psicologia2018-06-13T18:28:38Z2018-06-13T18:28:38Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMOREIRA, Amanda da Silva; COUTINHO, Luciana Gageiro. Efeitos da medicalização na travessia adolescente. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 9, n. 1, p. 53-63, jan./jun. 2018.2179-1740 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32856Moreira, Amanda da SilvaCoutinho, Luciana Gageiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:41:17Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/32856Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:28:17.380191Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Efeitos da medicalização na travessia adolescente
Medicalization's effects in adolescence crossing
title Efeitos da medicalização na travessia adolescente
spellingShingle Efeitos da medicalização na travessia adolescente
Moreira, Amanda da Silva
Adolescência
Psicanálise
Educação
Medicalização
title_short Efeitos da medicalização na travessia adolescente
title_full Efeitos da medicalização na travessia adolescente
title_fullStr Efeitos da medicalização na travessia adolescente
title_full_unstemmed Efeitos da medicalização na travessia adolescente
title_sort Efeitos da medicalização na travessia adolescente
author Moreira, Amanda da Silva
author_facet Moreira, Amanda da Silva
Coutinho, Luciana Gageiro
author_role author
author2 Coutinho, Luciana Gageiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Amanda da Silva
Coutinho, Luciana Gageiro
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescência
Psicanálise
Educação
Medicalização
topic Adolescência
Psicanálise
Educação
Medicalização
description In this article, we aim to think about the effects of the current medical-scientific discourse’s hegemony on the process of adolescence, from the presentation and discussion about the case of a 17 year old boy that we have followed during the years of 2013 and 2014 through a project of research-intervention, developed in outpatient child and adolescent mental health of the city of Rio de Janeiro. As we shall see, from 8 years old, this young man came to be distributed by the school to various mental health services with learning difficulties and agitation complaints in the school environment. Inserted in this way in the field of specialties (psychiatry, psychology, neurology), he was soon diagnosed with ADHD (Attention Deficit Disorder Attention Deficit Hyperactivity Disorder) and mild mental retardation. From psychoanalysis, we intend to examine how the treatment of the malaise presented by the boy by a medicalizing diagnostic categorization strengthens its difficulty in engaging in the subjectivation work of adolescence, which would allow him to assume a desiring position and to build his own discourse about himself.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-13T18:28:38Z
2018-06-13T18:28:38Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MOREIRA, Amanda da Silva; COUTINHO, Luciana Gageiro. Efeitos da medicalização na travessia adolescente. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 9, n. 1, p. 53-63, jan./jun. 2018.
2179-1740 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32856
identifier_str_mv MOREIRA, Amanda da Silva; COUTINHO, Luciana Gageiro. Efeitos da medicalização na travessia adolescente. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 9, n. 1, p. 53-63, jan./jun. 2018.
2179-1740 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32856
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028817154867200