Fluidos e contextualização no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40956 |
Resumo: | The use of contextualization in Physics teaching is of fundamental importance for student learning, since they already possess pre-established physical concepts which is easier to replace by the new information, allowing good learning. In this work, we focus on the contextualization of the subject of fluids. We will review some important concepts of some learning theories, we will be given the suggestion of a program that addresses the fundamental subjects of fluids in high school, the description of the program, bibliographic suggestion, applications related to the student's daily life, as well as in technologies, finally, a questionnaire was applied to the students as a way to reinforce the importance of contextualizing the subjects of Physics. Through the questionnaire, it can be seen that almost 20% of students do not relate physics with their daily life; reinforcing the need for greater contextualization in the classroom. |
id |
UFC-7_cc7963a71e613330aa836fa8c8159dd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/40956 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fluidos e contextualização no ensino médioEnsino de FísicaFluidosProposta pedagógicaThe use of contextualization in Physics teaching is of fundamental importance for student learning, since they already possess pre-established physical concepts which is easier to replace by the new information, allowing good learning. In this work, we focus on the contextualization of the subject of fluids. We will review some important concepts of some learning theories, we will be given the suggestion of a program that addresses the fundamental subjects of fluids in high school, the description of the program, bibliographic suggestion, applications related to the student's daily life, as well as in technologies, finally, a questionnaire was applied to the students as a way to reinforce the importance of contextualizing the subjects of Physics. Through the questionnaire, it can be seen that almost 20% of students do not relate physics with their daily life; reinforcing the need for greater contextualization in the classroom.O uso de contextualização no ensino de Física é de fundamental importância para o aprendizado do aluno, pois o mesmo já possuindo conceitos físicos pré-estabelecidos tem mais facilidade em substituí-los pela nova informação, possibilitando que haja uma boa aprendizagem. Neste trabalho que tem como foco a contextualização do assunto de fluidos, serão revisados alguns conceitos importantes de algumas teorias de aprendizagem, será dada a sugestão de uma ementa que aborda assuntos fundamentais de fluidos para o ensino médio, a descrição da ementa, sugestão bibliográfica, aplicações relacionadas ao cotidiano do aluno, como também, em tecnologias. Por fim, foi aplicado um questionário aos alunos como forma de reforçar a importância de contextualizar os assuntos de Física. Através do questionário aplicado, pode-se perceber que quase 20% dos estudantes não relacionam a Física com o seu cotidiano; reforçando a necessidade de uma maior contextualização em sala de aula.Silva, Carla Maria Salgado VidalBorges, Mateus Alcântara de Castro2019-04-17T19:22:32Z2019-04-17T19:22:32Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBORGES, M. A. C. Fluidos e contextualização no ensino médio. 2018. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40956porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-17T19:22:32Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/40956Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:01:40.534561Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fluidos e contextualização no ensino médio |
title |
Fluidos e contextualização no ensino médio |
spellingShingle |
Fluidos e contextualização no ensino médio Borges, Mateus Alcântara de Castro Ensino de Física Fluidos Proposta pedagógica |
title_short |
Fluidos e contextualização no ensino médio |
title_full |
Fluidos e contextualização no ensino médio |
title_fullStr |
Fluidos e contextualização no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Fluidos e contextualização no ensino médio |
title_sort |
Fluidos e contextualização no ensino médio |
author |
Borges, Mateus Alcântara de Castro |
author_facet |
Borges, Mateus Alcântara de Castro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Carla Maria Salgado Vidal |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Mateus Alcântara de Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Fluidos Proposta pedagógica |
topic |
Ensino de Física Fluidos Proposta pedagógica |
description |
The use of contextualization in Physics teaching is of fundamental importance for student learning, since they already possess pre-established physical concepts which is easier to replace by the new information, allowing good learning. In this work, we focus on the contextualization of the subject of fluids. We will review some important concepts of some learning theories, we will be given the suggestion of a program that addresses the fundamental subjects of fluids in high school, the description of the program, bibliographic suggestion, applications related to the student's daily life, as well as in technologies, finally, a questionnaire was applied to the students as a way to reinforce the importance of contextualizing the subjects of Physics. Through the questionnaire, it can be seen that almost 20% of students do not relate physics with their daily life; reinforcing the need for greater contextualization in the classroom. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-04-17T19:22:32Z 2019-04-17T19:22:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BORGES, M. A. C. Fluidos e contextualização no ensino médio. 2018. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40956 |
identifier_str_mv |
BORGES, M. A. C. Fluidos e contextualização no ensino médio. 2018. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40956 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029038258651136 |