Fluidos e contextualização no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Mateus Alcântara de Castro
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40956
Resumo: The use of contextualization in Physics teaching is of fundamental importance for student learning, since they already possess pre-established physical concepts which is easier to replace by the new information, allowing good learning. In this work, we focus on the contextualization of the subject of fluids. We will review some important concepts of some learning theories, we will be given the suggestion of a program that addresses the fundamental subjects of fluids in high school, the description of the program, bibliographic suggestion, applications related to the student's daily life, as well as in technologies, finally, a questionnaire was applied to the students as a way to reinforce the importance of contextualizing the subjects of Physics. Through the questionnaire, it can be seen that almost 20% of students do not relate physics with their daily life; reinforcing the need for greater contextualization in the classroom.
id UFC-7_cc7963a71e613330aa836fa8c8159dd6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/40956
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Fluidos e contextualização no ensino médioEnsino de FísicaFluidosProposta pedagógicaThe use of contextualization in Physics teaching is of fundamental importance for student learning, since they already possess pre-established physical concepts which is easier to replace by the new information, allowing good learning. In this work, we focus on the contextualization of the subject of fluids. We will review some important concepts of some learning theories, we will be given the suggestion of a program that addresses the fundamental subjects of fluids in high school, the description of the program, bibliographic suggestion, applications related to the student's daily life, as well as in technologies, finally, a questionnaire was applied to the students as a way to reinforce the importance of contextualizing the subjects of Physics. Through the questionnaire, it can be seen that almost 20% of students do not relate physics with their daily life; reinforcing the need for greater contextualization in the classroom.O uso de contextualização no ensino de Física é de fundamental importância para o aprendizado do aluno, pois o mesmo já possuindo conceitos físicos pré-estabelecidos tem mais facilidade em substituí-los pela nova informação, possibilitando que haja uma boa aprendizagem. Neste trabalho que tem como foco a contextualização do assunto de fluidos, serão revisados alguns conceitos importantes de algumas teorias de aprendizagem, será dada a sugestão de uma ementa que aborda assuntos fundamentais de fluidos para o ensino médio, a descrição da ementa, sugestão bibliográfica, aplicações relacionadas ao cotidiano do aluno, como também, em tecnologias. Por fim, foi aplicado um questionário aos alunos como forma de reforçar a importância de contextualizar os assuntos de Física. Através do questionário aplicado, pode-se perceber que quase 20% dos estudantes não relacionam a Física com o seu cotidiano; reforçando a necessidade de uma maior contextualização em sala de aula.Silva, Carla Maria Salgado VidalBorges, Mateus Alcântara de Castro2019-04-17T19:22:32Z2019-04-17T19:22:32Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBORGES, M. A. C. Fluidos e contextualização no ensino médio. 2018. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40956porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-17T19:22:32Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/40956Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:01:40.534561Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Fluidos e contextualização no ensino médio
title Fluidos e contextualização no ensino médio
spellingShingle Fluidos e contextualização no ensino médio
Borges, Mateus Alcântara de Castro
Ensino de Física
Fluidos
Proposta pedagógica
title_short Fluidos e contextualização no ensino médio
title_full Fluidos e contextualização no ensino médio
title_fullStr Fluidos e contextualização no ensino médio
title_full_unstemmed Fluidos e contextualização no ensino médio
title_sort Fluidos e contextualização no ensino médio
author Borges, Mateus Alcântara de Castro
author_facet Borges, Mateus Alcântara de Castro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Carla Maria Salgado Vidal
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Mateus Alcântara de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Fluidos
Proposta pedagógica
topic Ensino de Física
Fluidos
Proposta pedagógica
description The use of contextualization in Physics teaching is of fundamental importance for student learning, since they already possess pre-established physical concepts which is easier to replace by the new information, allowing good learning. In this work, we focus on the contextualization of the subject of fluids. We will review some important concepts of some learning theories, we will be given the suggestion of a program that addresses the fundamental subjects of fluids in high school, the description of the program, bibliographic suggestion, applications related to the student's daily life, as well as in technologies, finally, a questionnaire was applied to the students as a way to reinforce the importance of contextualizing the subjects of Physics. Through the questionnaire, it can be seen that almost 20% of students do not relate physics with their daily life; reinforcing the need for greater contextualization in the classroom.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-04-17T19:22:32Z
2019-04-17T19:22:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BORGES, M. A. C. Fluidos e contextualização no ensino médio. 2018. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40956
identifier_str_mv BORGES, M. A. C. Fluidos e contextualização no ensino médio. 2018. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40956
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029038258651136