A histórica exclusão escolar de grupos populares e os programas para alfabetização de jovens e adultos
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50183 |
Resumo: | This article approaches the challenges of youths and adults’ literacy in Brazil, highlighting the historical process of exclusion of this group whose right to schooling has not been guaranteed. We arrived in the 21st century with a contingent of youths and adults who are not literate, since the policies implemented did not guarantee the necessary conditions. Considering the specificities of students, we present a theoretical essay, based on the bibliography of the area, aiming to analyze the literacy programs in the last decades and how they continue in the Brazilian political-educational agenda, through the new guidelines and proposals for literacy, which can maintain the exclusion of this historically marginalized population. |
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A histórica exclusão escolar de grupos populares e os programas para alfabetização de jovens e adultosLa histórica exclusión escolar de los grupos populares y los programas de alfabetización para jóvenes y adultosThe historical school exclusion of popular groups and literacy programs for youth and adultsAlfabetização de jovens e adultosProgramas de alfabetizaçãoEducação e emancipaçãoFreire Paulo, 1921-1997This article approaches the challenges of youths and adults’ literacy in Brazil, highlighting the historical process of exclusion of this group whose right to schooling has not been guaranteed. We arrived in the 21st century with a contingent of youths and adults who are not literate, since the policies implemented did not guarantee the necessary conditions. Considering the specificities of students, we present a theoretical essay, based on the bibliography of the area, aiming to analyze the literacy programs in the last decades and how they continue in the Brazilian political-educational agenda, through the new guidelines and proposals for literacy, which can maintain the exclusion of this historically marginalized population.Este artigo trata dos desafios da alfabetização de jovens e adultos, destacando o processo histórico de exclusão desse grupo de brasileiros e brasileiras cujo direito à escolaridade não vem sendo garantido. Chegamos ao século XXI com um contingente de adultos que não estão alfabetizados, uma vez que as políticas implantadas não garantiram as condições necessárias. Partindo de um olhar para as especificidades dos estudantes que procuram a Educação de Jovens e Adultos (EJA), apresentamos um ensaio teórico, com base na bibliografia da área, objetivando analisar como os programas se apresentaram nas últimas décadas e de que forma continuam na agenda político-educacional brasileira, por meio das novas diretrizes e propostas de alfabetização, que podem manter a exclusão dessa população historicamente marginalizada.Este artículo plantea los desafíos de la alfabetización de jóvenes y adultos, destacando el proceso histórico de exclusión de este grupo de brasileños y brasileñas cuyo derecho a la escuela no ha sido garantizado. Llegamos al siglo XXI con un contingente de adultos que no están alfabetizados, ya que las políticas implantadas no garantizaron las condiciones necesarias. A partir de las especificidades de los estudiantes que buscan la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA), presentamos un ensayo teórico, con base en la bibliografía del área, con el objetivo de analizar cómo los programas de alfabetización se presentaron en las últimas décadas y de qué forma continúan en la agenda político-educativa brasileña, por medio de las nuevas directrices y propuestas de alfabetización, que pueden mantener la exclusión de esa población históricamente marginada.Revista de Educação em debate2020-02-19T11:35:12Z2020-02-19T11:35:12Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves; SILVA, Damires Souza da. A histórica exclusão escolar de grupos populares e os programas para alfabetização de jovens e adultos. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n.80, p. 26-43, set./dez. 2019.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50183Campos, Elisabete Ferreira EstevesSilva, Damires Souza dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:25:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/50183Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:10.295930Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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