Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Júlio César Rosa de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Barros, Marcilene Gaspar, Silva, Elinaldo Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52093
Resumo: The writing of academic genres demands proficiency and reflection and must be viewed as a continuous rewriting process marked by many linguistic-textual adjustments. Believing in the possibility of teaching this process to the students, we discuss in this paper the rewriting of the genre ‘review’ by students of the undergraduate course of Languages and Literatures from the Federal University of Ceara – Brazil. Through Fabre-Cols’ theoretical propositions about the rewriting of texts and Swales’ theory of genre, we analyzed the changes that the students made to the genre for a subject called “Reading and Writing of Academic Texts”. The data show that all the changes are directly related to the genre’s characteristic rhetorical moves, which the students were able to internalize during the oriented rewriting activity in the classroom.
id UFC-7_cdb238dfc2447e25fa6643a8f61b97b1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52093
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Práticas de reescrita no ensino do gênero resenhaThe process of rewriting in the teaching of genre reviewsPráticas DiscursivasTeoria de gênerosGênero textual resenha acadêmicaReescritaThe writing of academic genres demands proficiency and reflection and must be viewed as a continuous rewriting process marked by many linguistic-textual adjustments. Believing in the possibility of teaching this process to the students, we discuss in this paper the rewriting of the genre ‘review’ by students of the undergraduate course of Languages and Literatures from the Federal University of Ceara – Brazil. Through Fabre-Cols’ theoretical propositions about the rewriting of texts and Swales’ theory of genre, we analyzed the changes that the students made to the genre for a subject called “Reading and Writing of Academic Texts”. The data show that all the changes are directly related to the genre’s characteristic rhetorical moves, which the students were able to internalize during the oriented rewriting activity in the classroom.A escrita de gêneros acadêmicos exige perícia e reflexão e deve se configurar como um processo constante de reescrita, marcado por muitos ajustes linguístico-textuais. Acreditando que a vivência desse processo pode ser ensinada, o objetivo deste artigo é refletir sobre a reescrita do gênero resenha por estudantes do curso de Letras da Universidade Federal do Ceará (UFC). A base teórica desse exercício de análise procede da perspectiva de reescrita proposta por Fabre-Cols (2002) e da teoria de gêneros de Swales (1984; 1990). À luz desses autores, analisamos as mudanças efetuadas em resenhas acadêmicas (re) escritas por esses estudantes no decorrer da disciplina “Leitura e Produção de Textos Acadêmicos” (LPTA). Os resultados revelam que muitas das alterações realizadas pelos estudantes relacionam-se diretamente aos movimentos retóricos característicos do gênero, apropriados mais significativamente por eles durante a reescrita orientada em sala de aula.Revista Brasileira de Linguística Aplicada2020-06-03T09:20:08Z2020-06-03T09:20:08Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfARAÚJO, Júlio César Rosa de; BARROS, Marcilene Gaspar; SILVA, Elinaldo Soares. Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 15, n. 1, p. 109-130, 2015.1984-6398http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52093Araújo, Júlio César Rosa deBarros, Marcilene GasparSilva, Elinaldo Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:26:35Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52093Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:53.058266Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha
The process of rewriting in the teaching of genre reviews
title Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha
spellingShingle Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha
Araújo, Júlio César Rosa de
Práticas Discursivas
Teoria de gêneros
Gênero textual resenha acadêmica
Reescrita
title_short Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha
title_full Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha
title_fullStr Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha
title_full_unstemmed Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha
title_sort Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha
author Araújo, Júlio César Rosa de
author_facet Araújo, Júlio César Rosa de
Barros, Marcilene Gaspar
Silva, Elinaldo Soares
author_role author
author2 Barros, Marcilene Gaspar
Silva, Elinaldo Soares
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Júlio César Rosa de
Barros, Marcilene Gaspar
Silva, Elinaldo Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas Discursivas
Teoria de gêneros
Gênero textual resenha acadêmica
Reescrita
topic Práticas Discursivas
Teoria de gêneros
Gênero textual resenha acadêmica
Reescrita
description The writing of academic genres demands proficiency and reflection and must be viewed as a continuous rewriting process marked by many linguistic-textual adjustments. Believing in the possibility of teaching this process to the students, we discuss in this paper the rewriting of the genre ‘review’ by students of the undergraduate course of Languages and Literatures from the Federal University of Ceara – Brazil. Through Fabre-Cols’ theoretical propositions about the rewriting of texts and Swales’ theory of genre, we analyzed the changes that the students made to the genre for a subject called “Reading and Writing of Academic Texts”. The data show that all the changes are directly related to the genre’s characteristic rhetorical moves, which the students were able to internalize during the oriented rewriting activity in the classroom.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2020-06-03T09:20:08Z
2020-06-03T09:20:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAÚJO, Júlio César Rosa de; BARROS, Marcilene Gaspar; SILVA, Elinaldo Soares. Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 15, n. 1, p. 109-130, 2015.
1984-6398
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52093
identifier_str_mv ARAÚJO, Júlio César Rosa de; BARROS, Marcilene Gaspar; SILVA, Elinaldo Soares. Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 15, n. 1, p. 109-130, 2015.
1984-6398
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52093
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Linguística Aplicada
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Linguística Aplicada
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028736441778176