Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52093 |
Resumo: | The writing of academic genres demands proficiency and reflection and must be viewed as a continuous rewriting process marked by many linguistic-textual adjustments. Believing in the possibility of teaching this process to the students, we discuss in this paper the rewriting of the genre ‘review’ by students of the undergraduate course of Languages and Literatures from the Federal University of Ceara – Brazil. Through Fabre-Cols’ theoretical propositions about the rewriting of texts and Swales’ theory of genre, we analyzed the changes that the students made to the genre for a subject called “Reading and Writing of Academic Texts”. The data show that all the changes are directly related to the genre’s characteristic rhetorical moves, which the students were able to internalize during the oriented rewriting activity in the classroom. |
id |
UFC-7_cdb238dfc2447e25fa6643a8f61b97b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/52093 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas de reescrita no ensino do gênero resenhaThe process of rewriting in the teaching of genre reviewsPráticas DiscursivasTeoria de gênerosGênero textual resenha acadêmicaReescritaThe writing of academic genres demands proficiency and reflection and must be viewed as a continuous rewriting process marked by many linguistic-textual adjustments. Believing in the possibility of teaching this process to the students, we discuss in this paper the rewriting of the genre ‘review’ by students of the undergraduate course of Languages and Literatures from the Federal University of Ceara – Brazil. Through Fabre-Cols’ theoretical propositions about the rewriting of texts and Swales’ theory of genre, we analyzed the changes that the students made to the genre for a subject called “Reading and Writing of Academic Texts”. The data show that all the changes are directly related to the genre’s characteristic rhetorical moves, which the students were able to internalize during the oriented rewriting activity in the classroom.A escrita de gêneros acadêmicos exige perícia e reflexão e deve se configurar como um processo constante de reescrita, marcado por muitos ajustes linguístico-textuais. Acreditando que a vivência desse processo pode ser ensinada, o objetivo deste artigo é refletir sobre a reescrita do gênero resenha por estudantes do curso de Letras da Universidade Federal do Ceará (UFC). A base teórica desse exercício de análise procede da perspectiva de reescrita proposta por Fabre-Cols (2002) e da teoria de gêneros de Swales (1984; 1990). À luz desses autores, analisamos as mudanças efetuadas em resenhas acadêmicas (re) escritas por esses estudantes no decorrer da disciplina “Leitura e Produção de Textos Acadêmicos” (LPTA). Os resultados revelam que muitas das alterações realizadas pelos estudantes relacionam-se diretamente aos movimentos retóricos característicos do gênero, apropriados mais significativamente por eles durante a reescrita orientada em sala de aula.Revista Brasileira de Linguística Aplicada2020-06-03T09:20:08Z2020-06-03T09:20:08Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfARAÚJO, Júlio César Rosa de; BARROS, Marcilene Gaspar; SILVA, Elinaldo Soares. Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 15, n. 1, p. 109-130, 2015.1984-6398http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52093Araújo, Júlio César Rosa deBarros, Marcilene GasparSilva, Elinaldo Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:26:35Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52093Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:53.058266Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha The process of rewriting in the teaching of genre reviews |
title |
Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha |
spellingShingle |
Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha Araújo, Júlio César Rosa de Práticas Discursivas Teoria de gêneros Gênero textual resenha acadêmica Reescrita |
title_short |
Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha |
title_full |
Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha |
title_fullStr |
Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha |
title_full_unstemmed |
Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha |
title_sort |
Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha |
author |
Araújo, Júlio César Rosa de |
author_facet |
Araújo, Júlio César Rosa de Barros, Marcilene Gaspar Silva, Elinaldo Soares |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Marcilene Gaspar Silva, Elinaldo Soares |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Júlio César Rosa de Barros, Marcilene Gaspar Silva, Elinaldo Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práticas Discursivas Teoria de gêneros Gênero textual resenha acadêmica Reescrita |
topic |
Práticas Discursivas Teoria de gêneros Gênero textual resenha acadêmica Reescrita |
description |
The writing of academic genres demands proficiency and reflection and must be viewed as a continuous rewriting process marked by many linguistic-textual adjustments. Believing in the possibility of teaching this process to the students, we discuss in this paper the rewriting of the genre ‘review’ by students of the undergraduate course of Languages and Literatures from the Federal University of Ceara – Brazil. Through Fabre-Cols’ theoretical propositions about the rewriting of texts and Swales’ theory of genre, we analyzed the changes that the students made to the genre for a subject called “Reading and Writing of Academic Texts”. The data show that all the changes are directly related to the genre’s characteristic rhetorical moves, which the students were able to internalize during the oriented rewriting activity in the classroom. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2020-06-03T09:20:08Z 2020-06-03T09:20:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ARAÚJO, Júlio César Rosa de; BARROS, Marcilene Gaspar; SILVA, Elinaldo Soares. Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 15, n. 1, p. 109-130, 2015. 1984-6398 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52093 |
identifier_str_mv |
ARAÚJO, Júlio César Rosa de; BARROS, Marcilene Gaspar; SILVA, Elinaldo Soares. Práticas de reescrita no ensino do gênero resenha. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 15, n. 1, p. 109-130, 2015. 1984-6398 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52093 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028736441778176 |