Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Amanda de Figueirôa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Gisélia Alves Pontesda, Belian, Rosalie Barreteo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54421
Resumo: Objective: The article aims at describing an experience of building a scenario for clinical simulation of pediatric emergencies in medical education. Method: The method corresponds to the report of an experience of professors of a public institution of higher education on the design and construction of a clinical simulation scenario for teaching pediatric emergencies. The method also involved the development ofa template for simulation in pediatric emergencies and the definition of learning objectives based on Bloom's taxonomy. Finally, it included a dialogic approach to debriefing based on Gibbs. Results: With regard to the results, the studyproposed a sequence of steps for the construction of a simulation scenario due to the relevance of the rigorous design required for its execution, realism and reproducibility, also considering identification items, learning objectives, pre briefing and briefing, required resources, expected actions and simulator’s reactions, debriefing and support materials such as performance check list and debriefing script. Conclusion: The experience has showed that simulation allows undergraduate students develop skills through trainingin safe and protected places, but the construction of a scenario is still a teaching challenge.
id UFC-7_ce99b0334f8ec599cd3374a929632c99
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54421
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidadeClinical Simulation and medical education: experience report on buildinga high-fidelity scenarioEducação MédicaSimulação de PacienteMedicina de EmergênciaObjective: The article aims at describing an experience of building a scenario for clinical simulation of pediatric emergencies in medical education. Method: The method corresponds to the report of an experience of professors of a public institution of higher education on the design and construction of a clinical simulation scenario for teaching pediatric emergencies. The method also involved the development ofa template for simulation in pediatric emergencies and the definition of learning objectives based on Bloom's taxonomy. Finally, it included a dialogic approach to debriefing based on Gibbs. Results: With regard to the results, the studyproposed a sequence of steps for the construction of a simulation scenario due to the relevance of the rigorous design required for its execution, realism and reproducibility, also considering identification items, learning objectives, pre briefing and briefing, required resources, expected actions and simulator’s reactions, debriefing and support materials such as performance check list and debriefing script. Conclusion: The experience has showed that simulation allows undergraduate students develop skills through trainingin safe and protected places, but the construction of a scenario is still a teaching challenge.Objetivo:descrever a experiência da construção de um cenário para simulação clínica de emergências pediátricas no ensino médico. Método:relato de experiência de docentes de uma instituição pública de ensino superior sobre o delineamento e a construção de um cenário de simulação clínica para o ensino de emergências pediátricas. Elaborou-se template para simulação em emergências pediátricas. Os objetivos de aprendizagem foram definidos com base na taxonomia de Bloom. Utilizou-se uma abordagem dialógica para o debriefing baseada no Gibbs.Resultados:propôs-se uma sequência de passos para a construção de um cenário de simulação, uma vez que se percebeua relevância do delineamento rigoroso do mesmo para a execução, realismo e reprodutibilidade, considerando itens de identificação, objetivos de aprendizagem, pré briefing e briefing, recursos necessários, ações esperadas e reações do simulador, debriefing e materiais de apoio como check list de desempenho e roteiro de debriefing. Conclusão: a simulação possibilita o desenvolvimento de competências por estudantesde graduaçãoatravés de treinamentos em espaços seguros e protegidos,porém a elaboração do cenário ainda se constitui em um desafiodocente.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2020-10-01T17:54:27Z2020-10-01T17:54:27Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, A. de F. ; SILVA, G. A. P. da ; BELIAN, R. B. Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 99-111, jan./abr. 2020.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54421Silva, Amanda de FigueirôaSilva, Gisélia Alves PontesdaBelian, Rosalie Barreteoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-01T17:54:27Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54421Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2020-10-01T17:54:27Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade
Clinical Simulation and medical education: experience report on buildinga high-fidelity scenario
title Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade
spellingShingle Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade
Silva, Amanda de Figueirôa
Educação Médica
Simulação de Paciente
Medicina de Emergência
title_short Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade
title_full Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade
title_fullStr Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade
title_full_unstemmed Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade
title_sort Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade
author Silva, Amanda de Figueirôa
author_facet Silva, Amanda de Figueirôa
Silva, Gisélia Alves Pontesda
Belian, Rosalie Barreteo
author_role author
author2 Silva, Gisélia Alves Pontesda
Belian, Rosalie Barreteo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Amanda de Figueirôa
Silva, Gisélia Alves Pontesda
Belian, Rosalie Barreteo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Médica
Simulação de Paciente
Medicina de Emergência
topic Educação Médica
Simulação de Paciente
Medicina de Emergência
description Objective: The article aims at describing an experience of building a scenario for clinical simulation of pediatric emergencies in medical education. Method: The method corresponds to the report of an experience of professors of a public institution of higher education on the design and construction of a clinical simulation scenario for teaching pediatric emergencies. The method also involved the development ofa template for simulation in pediatric emergencies and the definition of learning objectives based on Bloom's taxonomy. Finally, it included a dialogic approach to debriefing based on Gibbs. Results: With regard to the results, the studyproposed a sequence of steps for the construction of a simulation scenario due to the relevance of the rigorous design required for its execution, realism and reproducibility, also considering identification items, learning objectives, pre briefing and briefing, required resources, expected actions and simulator’s reactions, debriefing and support materials such as performance check list and debriefing script. Conclusion: The experience has showed that simulation allows undergraduate students develop skills through trainingin safe and protected places, but the construction of a scenario is still a teaching challenge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01T17:54:27Z
2020-10-01T17:54:27Z
2020-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, A. de F. ; SILVA, G. A. P. da ; BELIAN, R. B. Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 99-111, jan./abr. 2020.
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54421
identifier_str_mv SILVA, A. de F. ; SILVA, G. A. P. da ; BELIAN, R. B. Simulação clínica e educação médica: relato de experiência sobre construção de um cenário de alta fidelidade. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 99-111, jan./abr. 2020.
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54421
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935802677854208