A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19817 |
Resumo: | The present study aimed to investigate the perceived language policies (beliefs) of Timorese students in relation to teaching and learning Portuguese. For this, we adopt the multidimensional notion of language policy of Spolsky (2004, 2009, 2012) and applied a tool for collecting data with Timorese who were attending graduate in a Brazilian university. Quantitative analysis of the data indicated five blocks of beliefs that wereconsidered important for students to know: a positive evaluation of the Portuguese language in East Timor, the appreciation of a traditional teaching and a non-traditional teaching, the importance of error correction and the difficulty of learning Portuguese. |
id |
UFC-7_d24e32209a7b1d67bd3b95d4731c9365 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/19817 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorensesThe Portuguese language in East Timor: the perception of Timorese studentsPolítica linguísticaCrençaEnsino de língua portuguesaTimor LesteThe present study aimed to investigate the perceived language policies (beliefs) of Timorese students in relation to teaching and learning Portuguese. For this, we adopt the multidimensional notion of language policy of Spolsky (2004, 2009, 2012) and applied a tool for collecting data with Timorese who were attending graduate in a Brazilian university. Quantitative analysis of the data indicated five blocks of beliefs that wereconsidered important for students to know: a positive evaluation of the Portuguese language in East Timor, the appreciation of a traditional teaching and a non-traditional teaching, the importance of error correction and the difficulty of learning Portuguese.O presente trabalho teve como objetivo investigar as políticas linguísticas percebidas (crenças) dos estudantes timorenses em relação ao ensino e aprendizagem de português. Para tanto, adotamos a noção multidimensional de política linguística de Spolsky (2004, 2009, 2012) e aplicamos um instrumento de coleta de dados com timorenses que estavam cursando graduação em uma universidade brasileira. A análise quantitativa dos dados indico cinco blocos de crenças que foram considerados importantes para os estudantes, a saber: a valoração positivada língua portuguesa em Timor Leste, a valorização de um ensino tradicional e de um ensino não tradicional, a importância da correção do erro e a dificuldade de aprender português.Revista do GELNE2016-09-27T22:21:40Z2016-09-27T22:21:40Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUSA, Socorro Cláudia Tavares de; SOARES, Maria Elias; SILVA, Maria Erotildes Moreira e. A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses. Revista do GELNE, Natal, v. 16, n. 1/2, p. 97-123, 2014.2236-0883http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19817Sousa, Socorro Cláudia Tavares deSoares, Maria EliasSilva, Maria Erotildes Moreira einfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T13:24:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/19817Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:26:36.660690Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses The Portuguese language in East Timor: the perception of Timorese students |
title |
A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses |
spellingShingle |
A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses Sousa, Socorro Cláudia Tavares de Política linguística Crença Ensino de língua portuguesa Timor Leste |
title_short |
A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses |
title_full |
A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses |
title_fullStr |
A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses |
title_full_unstemmed |
A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses |
title_sort |
A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses |
author |
Sousa, Socorro Cláudia Tavares de |
author_facet |
Sousa, Socorro Cláudia Tavares de Soares, Maria Elias Silva, Maria Erotildes Moreira e |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Maria Elias Silva, Maria Erotildes Moreira e |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Socorro Cláudia Tavares de Soares, Maria Elias Silva, Maria Erotildes Moreira e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política linguística Crença Ensino de língua portuguesa Timor Leste |
topic |
Política linguística Crença Ensino de língua portuguesa Timor Leste |
description |
The present study aimed to investigate the perceived language policies (beliefs) of Timorese students in relation to teaching and learning Portuguese. For this, we adopt the multidimensional notion of language policy of Spolsky (2004, 2009, 2012) and applied a tool for collecting data with Timorese who were attending graduate in a Brazilian university. Quantitative analysis of the data indicated five blocks of beliefs that wereconsidered important for students to know: a positive evaluation of the Portuguese language in East Timor, the appreciation of a traditional teaching and a non-traditional teaching, the importance of error correction and the difficulty of learning Portuguese. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2016-09-27T22:21:40Z 2016-09-27T22:21:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUSA, Socorro Cláudia Tavares de; SOARES, Maria Elias; SILVA, Maria Erotildes Moreira e. A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses. Revista do GELNE, Natal, v. 16, n. 1/2, p. 97-123, 2014. 2236-0883 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19817 |
identifier_str_mv |
SOUSA, Socorro Cláudia Tavares de; SOARES, Maria Elias; SILVA, Maria Erotildes Moreira e. A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses. Revista do GELNE, Natal, v. 16, n. 1/2, p. 97-123, 2014. 2236-0883 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19817 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista do GELNE |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista do GELNE |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028805539790848 |