A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Socorro Cláudia Tavares de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Soares, Maria Elias, Silva, Maria Erotildes Moreira e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19817
Resumo: The present study aimed to investigate the perceived language policies (beliefs) of Timorese students in relation to teaching and learning Portuguese. For this, we adopt the multidimensional notion of language policy of Spolsky (2004, 2009, 2012) and applied a tool for collecting data with Timorese who were attending graduate in a Brazilian university. Quantitative analysis of the data indicated five blocks of beliefs that wereconsidered important for students to know: a positive evaluation of the Portuguese language in East Timor, the appreciation of a traditional teaching and a non-traditional teaching, the importance of error correction and the difficulty of learning Portuguese.
id UFC-7_d24e32209a7b1d67bd3b95d4731c9365
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/19817
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorensesThe Portuguese language in East Timor: the perception of Timorese studentsPolítica linguísticaCrençaEnsino de língua portuguesaTimor LesteThe present study aimed to investigate the perceived language policies (beliefs) of Timorese students in relation to teaching and learning Portuguese. For this, we adopt the multidimensional notion of language policy of Spolsky (2004, 2009, 2012) and applied a tool for collecting data with Timorese who were attending graduate in a Brazilian university. Quantitative analysis of the data indicated five blocks of beliefs that wereconsidered important for students to know: a positive evaluation of the Portuguese language in East Timor, the appreciation of a traditional teaching and a non-traditional teaching, the importance of error correction and the difficulty of learning Portuguese.O presente trabalho teve como objetivo investigar as políticas linguísticas percebidas (crenças) dos estudantes timorenses em relação ao ensino e aprendizagem de português. Para tanto, adotamos a noção multidimensional de política linguística de Spolsky (2004, 2009, 2012) e aplicamos um instrumento de coleta de dados com timorenses que estavam cursando graduação em uma universidade brasileira. A análise quantitativa dos dados indico cinco blocos de crenças que foram considerados importantes para os estudantes, a saber: a valoração positivada língua portuguesa em Timor Leste, a valorização de um ensino tradicional e de um ensino não tradicional, a importância da correção do erro e a dificuldade de aprender português.Revista do GELNE2016-09-27T22:21:40Z2016-09-27T22:21:40Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUSA, Socorro Cláudia Tavares de; SOARES, Maria Elias; SILVA, Maria Erotildes Moreira e. A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses. Revista do GELNE, Natal, v. 16, n. 1/2, p. 97-123, 2014.2236-0883http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19817Sousa, Socorro Cláudia Tavares deSoares, Maria EliasSilva, Maria Erotildes Moreira einfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T13:24:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/19817Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:26:36.660690Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses
The Portuguese language in East Timor: the perception of Timorese students
title A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses
spellingShingle A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses
Sousa, Socorro Cláudia Tavares de
Política linguística
Crença
Ensino de língua portuguesa
Timor Leste
title_short A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses
title_full A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses
title_fullStr A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses
title_full_unstemmed A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses
title_sort A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses
author Sousa, Socorro Cláudia Tavares de
author_facet Sousa, Socorro Cláudia Tavares de
Soares, Maria Elias
Silva, Maria Erotildes Moreira e
author_role author
author2 Soares, Maria Elias
Silva, Maria Erotildes Moreira e
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Socorro Cláudia Tavares de
Soares, Maria Elias
Silva, Maria Erotildes Moreira e
dc.subject.por.fl_str_mv Política linguística
Crença
Ensino de língua portuguesa
Timor Leste
topic Política linguística
Crença
Ensino de língua portuguesa
Timor Leste
description The present study aimed to investigate the perceived language policies (beliefs) of Timorese students in relation to teaching and learning Portuguese. For this, we adopt the multidimensional notion of language policy of Spolsky (2004, 2009, 2012) and applied a tool for collecting data with Timorese who were attending graduate in a Brazilian university. Quantitative analysis of the data indicated five blocks of beliefs that wereconsidered important for students to know: a positive evaluation of the Portuguese language in East Timor, the appreciation of a traditional teaching and a non-traditional teaching, the importance of error correction and the difficulty of learning Portuguese.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-09-27T22:21:40Z
2016-09-27T22:21:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUSA, Socorro Cláudia Tavares de; SOARES, Maria Elias; SILVA, Maria Erotildes Moreira e. A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses. Revista do GELNE, Natal, v. 16, n. 1/2, p. 97-123, 2014.
2236-0883
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19817
identifier_str_mv SOUSA, Socorro Cláudia Tavares de; SOARES, Maria Elias; SILVA, Maria Erotildes Moreira e. A língua portuguesa em Timor Leste: a percepção de estudantes timorenses. Revista do GELNE, Natal, v. 16, n. 1/2, p. 97-123, 2014.
2236-0883
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19817
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista do GELNE
publisher.none.fl_str_mv Revista do GELNE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028805539790848