Análise da resistência à derrapagem de revestimentos flexíveis em serviço por meio dos parâmetros IFI e SN40
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40819 |
Resumo: | On flexible pavements, be they road or airport, one of the most important factors for the safety guarantee is the surface texture of the revetment. This surface texture consists mainly of the microtexture and macrotexture. The microtexture conditions (obtained by the British Pendulum Test method) and macrotexture (obtained by Sand Stain Test) are associated with the good adhesion and effective surface drainage of the pavement, respectively. In addition, suitable texture conditions favor safety during braking and emergency maneuvers, especially in wet lane situations. This study evaluated road safety by means of the International Friction Index (IFI) and Skid Number (SN) parameters, and verified whether the results converge for the same diagnosis. This study also evaluated whether the microtexture and macrotexture parameters have a correlation that can be described by a mathematical model. For this, 22 different revetments were analyzed, located in the Federal University of Ceará, Campus Pici. By means of the study, it was possible to verify that the 22 revetment haven’t correlation between the data of microtexture and macrotexture, and that the IFI and the SN don’t converge for the same diagnosis of the pavement, in the aspect of safety of the adhesion tire-pavement. |
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Análise da resistência à derrapagem de revestimentos flexíveis em serviço por meio dos parâmetros IFI e SN40Analysis of the skid resistance of flexible revetments in service by means of the parameters IFI and SN40Aderência pneu-pavimentoMicrotexturaMacrotexturaÍndice Internacional de AtritoResistência à derrapagemOn flexible pavements, be they road or airport, one of the most important factors for the safety guarantee is the surface texture of the revetment. This surface texture consists mainly of the microtexture and macrotexture. The microtexture conditions (obtained by the British Pendulum Test method) and macrotexture (obtained by Sand Stain Test) are associated with the good adhesion and effective surface drainage of the pavement, respectively. In addition, suitable texture conditions favor safety during braking and emergency maneuvers, especially in wet lane situations. This study evaluated road safety by means of the International Friction Index (IFI) and Skid Number (SN) parameters, and verified whether the results converge for the same diagnosis. This study also evaluated whether the microtexture and macrotexture parameters have a correlation that can be described by a mathematical model. For this, 22 different revetments were analyzed, located in the Federal University of Ceará, Campus Pici. By means of the study, it was possible to verify that the 22 revetment haven’t correlation between the data of microtexture and macrotexture, and that the IFI and the SN don’t converge for the same diagnosis of the pavement, in the aspect of safety of the adhesion tire-pavement.Nos pavimentos flexíveis, sejam eles rodoviários ou aeroportuários, um dos fatores mais importantes para a garantia da segurança é a textura superficial do revestimento. Essa textura superficial é formada principalmente pelo conjunto microtextura e macrotextura. As condições de microtextura (obtida pelo Ensaio do Pêndulo Britânico) e macrotextura (obtida pelo Ensaio da Mancha de Areia) estão associadas à boa aderência e à efetiva drenagem superficial do pavimento, respectivamente. Além disso, adequadas condições de textura favorecem à segurança durante frenagens e manobras emergenciais, principalmente em situações de pista molhada. Este trabalho avaliou a segurança viária por meios do parâmetro do Índice Internacional de Atrito (International Friction Index –IFI) e de Resistência à derrapagem (Skid Number – SN), e verificou se os resultados convergem para um mesmo diagnóstico. Este trabalho também avaliou se os parâmetros de microtextura e de macrotextura possuem uma correlação que possa ser descrita por um modelo matemático. Para isso, foram analisados 22 revestimentos distintos, localizados na Universidade Federal do Ceará, Campus Pici. Por meio do estudo, foi possível verificar que os 22 revestimentos não possuem correlação entre os dados de microtextura e macrotextura, e que o IFI e o SN não convergem para um mesmo diagnóstico do pavimento, no aspecto de segurança da aderência pneu-pavimento.Oliveira, Francisco Heber Lacerda deCastro, Cecília Catarina Oliveira de2019-04-11T21:26:46Z2019-04-11T21:26:46Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCASTRO, Cecília Catarina Oliveira de. Análise da resistência à derrapagem de revestimentos flexíveis em serviço por meio dos parâmetros IFI e SN40. 2018. 63 f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40819porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-11T21:27:05Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/40819Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:25.227Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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