A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63226 |
Resumo: | In this article, we are using the theme “body and movement”, considering that the relationship with knowledge in school physical education occurs in a time that it is pedagogically necessary and it is unique to each individual. When the student moves, he or she allows himself or herself to understand some concepts with the body, to learn to recognize that knowledge is in the body in motion and to explain that learning is to use the body in different situations. Our goal is to bring the theme of “body and movement” closer to the notion of relation to knowledge of the intelligent behavior. We explored the intricacies of human complexity, from the concept of Sich-Bewegen, as the proper movement of each individual who acts and thinks in a dialogical way with the world, leading to the emergence of autonomous, creative and intelligent behaviors, which are being transformed as the world imposes obstacles on them. We consider that, in this sense, the speech of each individual will be considered as an instrument of reflexivity. |
id |
UFC-7_d50c6f9788ea7abf977f0b4aa0b0584e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/63226 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolarExplicitaçãoEducação básicaCorpo e movimentoExplicitationElementary schoolBody and movementIn this article, we are using the theme “body and movement”, considering that the relationship with knowledge in school physical education occurs in a time that it is pedagogically necessary and it is unique to each individual. When the student moves, he or she allows himself or herself to understand some concepts with the body, to learn to recognize that knowledge is in the body in motion and to explain that learning is to use the body in different situations. Our goal is to bring the theme of “body and movement” closer to the notion of relation to knowledge of the intelligent behavior. We explored the intricacies of human complexity, from the concept of Sich-Bewegen, as the proper movement of each individual who acts and thinks in a dialogical way with the world, leading to the emergence of autonomous, creative and intelligent behaviors, which are being transformed as the world imposes obstacles on them. We consider that, in this sense, the speech of each individual will be considered as an instrument of reflexivity.Neste artigo, nos apropriamos da temática “corpo e movimento”, considerando que a relação com o saber na educação física escolar ocorre em um tempo pedagogicamente necessário e próprio de cada sujeito. Quando o(a) aluno(a) coloca-se em movimento, permite-se: compreender alguns conceitos com o corpo, aprender a reconhecer que o saber está no próprio corpo em movimento e explicitar que aprender é usar o corpo em diferentes situações. O nosso objetivo é aproximar a temática do “corpo e movimento” à noção de relação com o saber que subsidia o comportamento inteligente. Exploramos os meandros da complexidade do ser humano, a partir do conceito de Se- -Movimentar, enquanto movimento próprio de cada sujeito que age e pensa de modo dialógico com o mundo, fazendo emergir condutas consideradas autônomas, criativas e inteligentes que, por sua vez, vão sendo transformadas à medida que o mundo lhe impõe obstáculos a serem respondidos. Consideramos que, nesse sentido, o lugar da fala de cada sujeito será tido como um instrumento da reflexividade.Revista @mbienteeducação2021-12-28T15:36:05Z2021-12-28T15:36:05Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar. Revista @mbienteeducação. São Paulo, v. 12, n. 1, p. 125-136, 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63226Venâncio, LucianaSanches Neto, Luizporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-28T15:36:05Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63226Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:28:03.507577Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar |
title |
A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar |
spellingShingle |
A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar Venâncio, Luciana Explicitação Educação básica Corpo e movimento Explicitation Elementary school Body and movement |
title_short |
A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar |
title_full |
A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar |
title_fullStr |
A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar |
title_full_unstemmed |
A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar |
title_sort |
A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar |
author |
Venâncio, Luciana |
author_facet |
Venâncio, Luciana Sanches Neto, Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Sanches Neto, Luiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Venâncio, Luciana Sanches Neto, Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Explicitação Educação básica Corpo e movimento Explicitation Elementary school Body and movement |
topic |
Explicitação Educação básica Corpo e movimento Explicitation Elementary school Body and movement |
description |
In this article, we are using the theme “body and movement”, considering that the relationship with knowledge in school physical education occurs in a time that it is pedagogically necessary and it is unique to each individual. When the student moves, he or she allows himself or herself to understand some concepts with the body, to learn to recognize that knowledge is in the body in motion and to explain that learning is to use the body in different situations. Our goal is to bring the theme of “body and movement” closer to the notion of relation to knowledge of the intelligent behavior. We explored the intricacies of human complexity, from the concept of Sich-Bewegen, as the proper movement of each individual who acts and thinks in a dialogical way with the world, leading to the emergence of autonomous, creative and intelligent behaviors, which are being transformed as the world imposes obstacles on them. We consider that, in this sense, the speech of each individual will be considered as an instrument of reflexivity. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2021-12-28T15:36:05Z 2021-12-28T15:36:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar. Revista @mbienteeducação. São Paulo, v. 12, n. 1, p. 125-136, 2019. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63226 |
identifier_str_mv |
VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. A relação com o saber e a corporeidade em movimento: aproximações com o comportamento inteligente na educação física escolar. Revista @mbienteeducação. São Paulo, v. 12, n. 1, p. 125-136, 2019. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63226 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028815917547520 |