O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Halisson Mota
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Peixoto, Ronny Barroso, Nascimento, Romilla Menezes, Silva, Maria Eleni Henrique da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62858
Resumo: In our society there have been constant debates regarding leisure and education, where countless concepts are approached from different perspectives. Here we present Leisure as a cultural dimension where it permeates social relationships and spheres considering its educational potential in stimulating human values in the numerous subjective relationships established by the subjects. This article aims to contribute to the reflection process of this theme, using school Physical Education as a powerful possibility in developing Leisure practices that contribute to the training of students. A case study was carried out, we use the qualitative approach, where this type of research allows dialogue with the data obtained with the current literature and local reality. The sample of this research was 20 students. The content of the questionnaires was analyzed using the technique suggested by Bardin (2006). It was noted the students' youth role in taking actions within the practice. We observe cooperative practices among students in the relationships developed during the Leisure experiment. The discipline of Physical Education can motivate the realization of axiological bodily relations through this theme, making its class content make sense in its reality. This action enabled the discovery of possible worlds.
id UFC-7_d61922212b82ff07e1bf3e60af6d9bc7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/62858
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de FortalezaLeisure in school physical education as a possibility for the human training of students of the municipality of FortalezaEscolaEducação físicaLazerSchoolPhysical educationLeisureIn our society there have been constant debates regarding leisure and education, where countless concepts are approached from different perspectives. Here we present Leisure as a cultural dimension where it permeates social relationships and spheres considering its educational potential in stimulating human values in the numerous subjective relationships established by the subjects. This article aims to contribute to the reflection process of this theme, using school Physical Education as a powerful possibility in developing Leisure practices that contribute to the training of students. A case study was carried out, we use the qualitative approach, where this type of research allows dialogue with the data obtained with the current literature and local reality. The sample of this research was 20 students. The content of the questionnaires was analyzed using the technique suggested by Bardin (2006). It was noted the students' youth role in taking actions within the practice. We observe cooperative practices among students in the relationships developed during the Leisure experiment. The discipline of Physical Education can motivate the realization of axiological bodily relations through this theme, making its class content make sense in its reality. This action enabled the discovery of possible worlds.Em nossa sociedade tem ocorrido constantes debates em relação ao lazer e educação, onde inúmeros conceitos são abordados em diferentes perspectivas. Aqui apresentamos o Lazer como uma dimensão cultural onde ele perpassa as relações e espações sociais considerando sua potencialidade educativa em estimular valores humanos nas inúmeras relações subjetivas estabelecidas pelos sujeitos. Este artigo pretende contribuir para o processo de reflexão desta temática, utilizando a Educação Física escolar como possibilidade potente em desenvolver práticas de Lazer que contribuam para a formação dos alunos. Foi realizado um estudo de caso, utilizamos o enfoque qualitativo, onde este tipo de pesquisa permite dialogar com os dados obtidos com a literatura atual e realidade local. A amostra desta pesquisa foram20 alunos. Foi analisado o conteúdo dos questionários por meio da técnica sugerida por Bardin (2006). Foi notado o protagonismo juvenil dos alunos na tomada de atitudes dentro da prática Observamos práticas cooperativas entre os alunos nas relações desenvolvidas durante a experimentação do Lazer. A disciplina da Educação Física pode motivar a efetivação das relações corporais axiológicas por meio desta temática, fazendo seu conteúdo de aula ter sentido em sua realidade. Esta ação possibilitou a descoberta de mundos possíveis.Brazilian Journal of Development2021-12-08T18:06:51Z2021-12-08T18:06:51Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCUNHA, Halisson Mota et al. O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 5, p. 26077-26086, maio 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62858Cunha, Halisson MotaPeixoto, Ronny BarrosoNascimento, Romilla MenezesSilva, Maria Eleni Henrique daporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-08T18:06:51Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62858Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:38:47.120909Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza
Leisure in school physical education as a possibility for the human training of students of the municipality of Fortaleza
title O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza
spellingShingle O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza
Cunha, Halisson Mota
Escola
Educação física
Lazer
School
Physical education
Leisure
title_short O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza
title_full O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza
title_fullStr O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza
title_full_unstemmed O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza
title_sort O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza
author Cunha, Halisson Mota
author_facet Cunha, Halisson Mota
Peixoto, Ronny Barroso
Nascimento, Romilla Menezes
Silva, Maria Eleni Henrique da
author_role author
author2 Peixoto, Ronny Barroso
Nascimento, Romilla Menezes
Silva, Maria Eleni Henrique da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Halisson Mota
Peixoto, Ronny Barroso
Nascimento, Romilla Menezes
Silva, Maria Eleni Henrique da
dc.subject.por.fl_str_mv Escola
Educação física
Lazer
School
Physical education
Leisure
topic Escola
Educação física
Lazer
School
Physical education
Leisure
description In our society there have been constant debates regarding leisure and education, where countless concepts are approached from different perspectives. Here we present Leisure as a cultural dimension where it permeates social relationships and spheres considering its educational potential in stimulating human values in the numerous subjective relationships established by the subjects. This article aims to contribute to the reflection process of this theme, using school Physical Education as a powerful possibility in developing Leisure practices that contribute to the training of students. A case study was carried out, we use the qualitative approach, where this type of research allows dialogue with the data obtained with the current literature and local reality. The sample of this research was 20 students. The content of the questionnaires was analyzed using the technique suggested by Bardin (2006). It was noted the students' youth role in taking actions within the practice. We observe cooperative practices among students in the relationships developed during the Leisure experiment. The discipline of Physical Education can motivate the realization of axiological bodily relations through this theme, making its class content make sense in its reality. This action enabled the discovery of possible worlds.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-12-08T18:06:51Z
2021-12-08T18:06:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CUNHA, Halisson Mota et al. O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 5, p. 26077-26086, maio 2020.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62858
identifier_str_mv CUNHA, Halisson Mota et al. O lazer na educação física escolar como possibilidade para a formação humana de alunos da prefeitura de Fortaleza. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 5, p. 26077-26086, maio 2020.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62858
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Development
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Development
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028890268925952