Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63401 |
Resumo: | The indicators are the backbone of an evaluation. Taking into account the different models of evaluation of postgraduate training in Spain, in the following work a review of the evaluation indicators is carried out according to their elements and technical aspects. For this, a brief theoretical review will be made of some of the different proposals found around the evaluation of postgraduate training, and more generally the evaluation methods focused on processes and those that focus on results. Subsequently, a descriptive analysis of the different evaluation designs of postgraduate training in Spain is carried out: both the ANECA, as well as the University Rankings and the Master of Evaluation (UCM), according to their different elements that comprise it. |
id |
UFC-7_d70747093118b2439267446b9656428a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/63401 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em EspanhaUna revisión de los indicadores de evaluación de la formación de post-grado en EspañaA review of the evaluation indicators of post-graduate training in SpainAvaliação educacionalAvaliação de programasIndicadores de avaliaçãoQuestões de avaliaçãoMétodos quantitativosThe indicators are the backbone of an evaluation. Taking into account the different models of evaluation of postgraduate training in Spain, in the following work a review of the evaluation indicators is carried out according to their elements and technical aspects. For this, a brief theoretical review will be made of some of the different proposals found around the evaluation of postgraduate training, and more generally the evaluation methods focused on processes and those that focus on results. Subsequently, a descriptive analysis of the different evaluation designs of postgraduate training in Spain is carried out: both the ANECA, as well as the University Rankings and the Master of Evaluation (UCM), according to their different elements that comprise it.Os indicadores são a espinha dorsal de uma avaliação. Tendo em conta os diferentes modelos de avaliação da formação pós-graduada em Espanha, no trabalho seguinte procede-se a uma revisão dos indicadores de avaliação segundo os seus elementos e aspectos técnicos. Para tanto, será realizada uma breve revisão teórica sobre algumas das diferentes propostas encontradas em torno da avaliação da formação pós-graduada e, de forma mais geral, sobre os métodos de avaliação com foco em processos e aqueles com foco em resultados. Posteriormente, procede-se a uma análise descritiva dos diferentes desenhos de avaliação da formação pós graduada em Espanha: tanto a ANECA, como também os Rankings Universitários e o Mestrado em Avaliação (UCM), segundo os seus diferentes elementos que os compõem.Los indicadores son la osamenta de una evaluación. Teniendo en cuenta los distintos modelos de evaluación de la formación de postgrado en España, en el siguiente trabajo se realiza una revisión de los indicadores de evaluación de acuerdo con sus elementos y aspectos técnicos. Para ello se realizará un breve repaso teórico a algunas de las diferentes propuestas halladas en torno a la evaluación de la formación de postgrado, y de forma más general a los métodos de evaluación centrados en procesos y los que se focalizan en resultados. Posteriormente se realiza un análisis descriptivo de los distintos diseños de evaluación de la formación de postgrado en España: tanto la ANECA, como los Ránkings Universitarios y el Mágister de Evaluación (UCM), de acuerdo con sus diferentes elementos que la forman.Les indicateurs sont l'épine dorsale d'une évaluation. Compte tenu des différents modèles d'évaluation de la formation postuniversitaire en Espagne, dans le travail suivant, une revue des indicateurs d'évaluation est effectuée en fonction de leurs éléments et aspects techniques. Pour ce faire, une brève revue théorique sera menée sur quelques-unes des différentes propositions trouvées autour de l'évaluation de la formation post-graduée, et plus généralement sur les méthodes d'évaluation axées sur les processus et celles axées sur les résultats. Par la suite, une analyse descriptive des différents modèles d'évaluation de la formation postdoctorale en Espagne est réalisée : à la fois l'ANECA, ainsi que les classements universitaires et le Master of Evaluation (UCM), selon leurs différents éléments qui le composent.Revista Aval2022-01-10T12:25:21Z2022-01-10T12:25:21Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERRÁNDIZ, Javier Caballero. Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha. Revista Aval, Fortaleza, v. 5, n. 19, p. 136-159, jan./jun. 2021.2176-9923http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63401Ferrándiz, Javier Caballeroinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-06T12:44:23Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63401Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-10-06T12:44:23Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha Una revisión de los indicadores de evaluación de la formación de post-grado en España A review of the evaluation indicators of post-graduate training in Spain |
title |
Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha |
spellingShingle |
Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha Ferrándiz, Javier Caballero Avaliação educacional Avaliação de programas Indicadores de avaliação Questões de avaliação Métodos quantitativos |
title_short |
Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha |
title_full |
Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha |
title_fullStr |
Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha |
title_full_unstemmed |
Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha |
title_sort |
Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha |
author |
Ferrándiz, Javier Caballero |
author_facet |
Ferrándiz, Javier Caballero |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrándiz, Javier Caballero |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação educacional Avaliação de programas Indicadores de avaliação Questões de avaliação Métodos quantitativos |
topic |
Avaliação educacional Avaliação de programas Indicadores de avaliação Questões de avaliação Métodos quantitativos |
description |
The indicators are the backbone of an evaluation. Taking into account the different models of evaluation of postgraduate training in Spain, in the following work a review of the evaluation indicators is carried out according to their elements and technical aspects. For this, a brief theoretical review will be made of some of the different proposals found around the evaluation of postgraduate training, and more generally the evaluation methods focused on processes and those that focus on results. Subsequently, a descriptive analysis of the different evaluation designs of postgraduate training in Spain is carried out: both the ANECA, as well as the University Rankings and the Master of Evaluation (UCM), according to their different elements that comprise it. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-01-10T12:25:21Z 2022-01-10T12:25:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERRÁNDIZ, Javier Caballero. Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha. Revista Aval, Fortaleza, v. 5, n. 19, p. 136-159, jan./jun. 2021. 2176-9923 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63401 |
identifier_str_mv |
FERRÁNDIZ, Javier Caballero. Uma revisão dos indicadores de avaliação da formação pós-graduada em Espanha. Revista Aval, Fortaleza, v. 5, n. 19, p. 136-159, jan./jun. 2021. 2176-9923 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Aval |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Aval |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1809935817636839424 |