Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ana Lúcia da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Cavalcante, Sueli Maria de Araújo, Santos, Valeria Maria Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38423
Resumo: This qualitative and exploratory study analyses the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality in order to have support to reflect on the hierarchization of relationships - domination as the main element of power, and shaping elements of the legal authority (norm). It is a rereading of legal texts with two goals: firstly, to contextualize the lato sensu graduate courses in the distance education modality within the Brazilian legislative panorama, and secondly to expose the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality. Teaching legislation, whether for lato sensu graduate courses in the distance education modality or for any other level or modality of education, it is, by itself, already a strong tool of domination because it concerns the normalization about a power field – the Education. Within this power field are inserted, via legislation, genuine tools of symbolic and hierarchic power, one of the methods of domination, which are: school unity, democratic management, pedagogical-political project,pedagogical management, faculty, and school rules, amongst others.
id UFC-7_da8b27789ff52a5ba38dbf6d4952a31d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/38423
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominaçãoLegislation for Lato Sensu graduate courses in the distance education modality: tools of dominationEspecialização Lato SensuInstrumentos de dominaçãoNormatizaçãoThis qualitative and exploratory study analyses the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality in order to have support to reflect on the hierarchization of relationships - domination as the main element of power, and shaping elements of the legal authority (norm). It is a rereading of legal texts with two goals: firstly, to contextualize the lato sensu graduate courses in the distance education modality within the Brazilian legislative panorama, and secondly to expose the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality. Teaching legislation, whether for lato sensu graduate courses in the distance education modality or for any other level or modality of education, it is, by itself, already a strong tool of domination because it concerns the normalization about a power field – the Education. Within this power field are inserted, via legislation, genuine tools of symbolic and hierarchic power, one of the methods of domination, which are: school unity, democratic management, pedagogical-political project,pedagogical management, faculty, and school rules, amongst others.Trata-se de um estudo exploratório de natureza qualitativa, objetivando analisar os instrumentos de dominação presentes na legislação da especialização lato sensu na modalidade à distância, como forma de auxiliar nas reflexões sobre a hierarquização das relações – a dominação como principal elemento de poder, bem como os elementos constitutivos na autoridade legal (norma). É uma releitura dos textos legais com dois objetivos: primeiro, contextualizar a especialização lato sensu na modalidade à distância no cenário legislativo do país e segundo, deflagrar os instrumentos de dominação presentes na especialização lato sensu na modalidade à distância. A legislação de ensino, seja, ela do ensino da especialização lato sensu à distância ou de qualquer nível e modalidade, por si, já é um forte instrumento de dominação, por tratar da normatização de um campo de poder – a Educação. Nesse campo de poder, são introduzidos, via legislação, os genuínos instrumentos do poder simbólico e hierárquico, uma das formas de dominação. São eles: unidade escolar, gestão democrática, projeto político pedagógico, coordenação pedagógica, corpo docente e normas escolares, entre outros.Revista LABOR2018-12-26T14:53:54Z2018-12-26T14:53:54Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Ana Lúcia da; CAVALCANTE, Sueli Maria de Araújo; SANTOS, Valeria Maria Pereira. Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 153-169, jan./jun. 2018.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38423Silva, Ana Lúcia daCavalcante, Sueli Maria de AraújoSantos, Valeria Maria Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:44:50Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/38423Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:15.470984Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação
Legislation for Lato Sensu graduate courses in the distance education modality: tools of domination
title Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação
spellingShingle Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação
Silva, Ana Lúcia da
Especialização Lato Sensu
Instrumentos de dominação
Normatização
title_short Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação
title_full Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação
title_fullStr Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação
title_full_unstemmed Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação
title_sort Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação
author Silva, Ana Lúcia da
author_facet Silva, Ana Lúcia da
Cavalcante, Sueli Maria de Araújo
Santos, Valeria Maria Pereira
author_role author
author2 Cavalcante, Sueli Maria de Araújo
Santos, Valeria Maria Pereira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ana Lúcia da
Cavalcante, Sueli Maria de Araújo
Santos, Valeria Maria Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Especialização Lato Sensu
Instrumentos de dominação
Normatização
topic Especialização Lato Sensu
Instrumentos de dominação
Normatização
description This qualitative and exploratory study analyses the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality in order to have support to reflect on the hierarchization of relationships - domination as the main element of power, and shaping elements of the legal authority (norm). It is a rereading of legal texts with two goals: firstly, to contextualize the lato sensu graduate courses in the distance education modality within the Brazilian legislative panorama, and secondly to expose the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality. Teaching legislation, whether for lato sensu graduate courses in the distance education modality or for any other level or modality of education, it is, by itself, already a strong tool of domination because it concerns the normalization about a power field – the Education. Within this power field are inserted, via legislation, genuine tools of symbolic and hierarchic power, one of the methods of domination, which are: school unity, democratic management, pedagogical-political project,pedagogical management, faculty, and school rules, amongst others.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-26T14:53:54Z
2018-12-26T14:53:54Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Ana Lúcia da; CAVALCANTE, Sueli Maria de Araújo; SANTOS, Valeria Maria Pereira. Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 153-169, jan./jun. 2018.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38423
identifier_str_mv SILVA, Ana Lúcia da; CAVALCANTE, Sueli Maria de Araújo; SANTOS, Valeria Maria Pereira. Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 153-169, jan./jun. 2018.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38423
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista LABOR
publisher.none.fl_str_mv Revista LABOR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028731544928256