Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38423 |
Resumo: | This qualitative and exploratory study analyses the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality in order to have support to reflect on the hierarchization of relationships - domination as the main element of power, and shaping elements of the legal authority (norm). It is a rereading of legal texts with two goals: firstly, to contextualize the lato sensu graduate courses in the distance education modality within the Brazilian legislative panorama, and secondly to expose the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality. Teaching legislation, whether for lato sensu graduate courses in the distance education modality or for any other level or modality of education, it is, by itself, already a strong tool of domination because it concerns the normalization about a power field – the Education. Within this power field are inserted, via legislation, genuine tools of symbolic and hierarchic power, one of the methods of domination, which are: school unity, democratic management, pedagogical-political project,pedagogical management, faculty, and school rules, amongst others. |
id |
UFC-7_da8b27789ff52a5ba38dbf6d4952a31d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/38423 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominaçãoLegislation for Lato Sensu graduate courses in the distance education modality: tools of dominationEspecialização Lato SensuInstrumentos de dominaçãoNormatizaçãoThis qualitative and exploratory study analyses the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality in order to have support to reflect on the hierarchization of relationships - domination as the main element of power, and shaping elements of the legal authority (norm). It is a rereading of legal texts with two goals: firstly, to contextualize the lato sensu graduate courses in the distance education modality within the Brazilian legislative panorama, and secondly to expose the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality. Teaching legislation, whether for lato sensu graduate courses in the distance education modality or for any other level or modality of education, it is, by itself, already a strong tool of domination because it concerns the normalization about a power field – the Education. Within this power field are inserted, via legislation, genuine tools of symbolic and hierarchic power, one of the methods of domination, which are: school unity, democratic management, pedagogical-political project,pedagogical management, faculty, and school rules, amongst others.Trata-se de um estudo exploratório de natureza qualitativa, objetivando analisar os instrumentos de dominação presentes na legislação da especialização lato sensu na modalidade à distância, como forma de auxiliar nas reflexões sobre a hierarquização das relações – a dominação como principal elemento de poder, bem como os elementos constitutivos na autoridade legal (norma). É uma releitura dos textos legais com dois objetivos: primeiro, contextualizar a especialização lato sensu na modalidade à distância no cenário legislativo do país e segundo, deflagrar os instrumentos de dominação presentes na especialização lato sensu na modalidade à distância. A legislação de ensino, seja, ela do ensino da especialização lato sensu à distância ou de qualquer nível e modalidade, por si, já é um forte instrumento de dominação, por tratar da normatização de um campo de poder – a Educação. Nesse campo de poder, são introduzidos, via legislação, os genuínos instrumentos do poder simbólico e hierárquico, uma das formas de dominação. São eles: unidade escolar, gestão democrática, projeto político pedagógico, coordenação pedagógica, corpo docente e normas escolares, entre outros.Revista LABOR2018-12-26T14:53:54Z2018-12-26T14:53:54Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Ana Lúcia da; CAVALCANTE, Sueli Maria de Araújo; SANTOS, Valeria Maria Pereira. Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 153-169, jan./jun. 2018.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38423Silva, Ana Lúcia daCavalcante, Sueli Maria de AraújoSantos, Valeria Maria Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:44:50Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/38423Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:15.470984Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação Legislation for Lato Sensu graduate courses in the distance education modality: tools of domination |
title |
Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação |
spellingShingle |
Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação Silva, Ana Lúcia da Especialização Lato Sensu Instrumentos de dominação Normatização |
title_short |
Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação |
title_full |
Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação |
title_fullStr |
Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação |
title_full_unstemmed |
Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação |
title_sort |
Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação |
author |
Silva, Ana Lúcia da |
author_facet |
Silva, Ana Lúcia da Cavalcante, Sueli Maria de Araújo Santos, Valeria Maria Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcante, Sueli Maria de Araújo Santos, Valeria Maria Pereira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ana Lúcia da Cavalcante, Sueli Maria de Araújo Santos, Valeria Maria Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Especialização Lato Sensu Instrumentos de dominação Normatização |
topic |
Especialização Lato Sensu Instrumentos de dominação Normatização |
description |
This qualitative and exploratory study analyses the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality in order to have support to reflect on the hierarchization of relationships - domination as the main element of power, and shaping elements of the legal authority (norm). It is a rereading of legal texts with two goals: firstly, to contextualize the lato sensu graduate courses in the distance education modality within the Brazilian legislative panorama, and secondly to expose the tools of domination within the legislation for lato sensu graduate courses in the distance education modality. Teaching legislation, whether for lato sensu graduate courses in the distance education modality or for any other level or modality of education, it is, by itself, already a strong tool of domination because it concerns the normalization about a power field – the Education. Within this power field are inserted, via legislation, genuine tools of symbolic and hierarchic power, one of the methods of domination, which are: school unity, democratic management, pedagogical-political project,pedagogical management, faculty, and school rules, amongst others. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-26T14:53:54Z 2018-12-26T14:53:54Z 2018 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Ana Lúcia da; CAVALCANTE, Sueli Maria de Araújo; SANTOS, Valeria Maria Pereira. Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 153-169, jan./jun. 2018. 1983-5000 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38423 |
identifier_str_mv |
SILVA, Ana Lúcia da; CAVALCANTE, Sueli Maria de Araújo; SANTOS, Valeria Maria Pereira. Legislação de ensino da Pós-graduação Lato Sensu na modalidade à distância: instrumentos de dominação. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 153-169, jan./jun. 2018. 1983-5000 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38423 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista LABOR |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista LABOR |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028731544928256 |