Metáfora, dicionário e ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51573 |
Resumo: | This paper aims to present the metaphoric language as a reflection of ways of thinking and reasoning. As so, the expressions manifested in different languages may reveal common ways of reasoning. Taking into consideration the teaching perspective, we understand that trying to identify the interculture similarities is a relevant factor. In this particular aspect, dictionaries serve as an important means to teach language. The theoretical principles on which we base this work are those described in the Conceptual Metaphor Theory (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) and Kövecses (2001; 2005). The lexicographic works which were chosen are: Deignan(1997),Collins Cobuild (1999) and Borba (2004). These dictionaries have their entries extracted from data based upon written and spoken language corpora. |
id |
UFC-7_dca5ec4939d556f2c163deea1253e468 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/51573 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Metáfora, dicionário e ensinoMetáforaTeoria da Metáfora ConceitualDicionárioLínguas - Estudo e ensinoThis paper aims to present the metaphoric language as a reflection of ways of thinking and reasoning. As so, the expressions manifested in different languages may reveal common ways of reasoning. Taking into consideration the teaching perspective, we understand that trying to identify the interculture similarities is a relevant factor. In this particular aspect, dictionaries serve as an important means to teach language. The theoretical principles on which we base this work are those described in the Conceptual Metaphor Theory (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) and Kövecses (2001; 2005). The lexicographic works which were chosen are: Deignan(1997),Collins Cobuild (1999) and Borba (2004). These dictionaries have their entries extracted from data based upon written and spoken language corpora.O objetivo do presente trabalho é apresentar as expressões metafóricas como reflexos de processos de conceptualização e, como tal, as manifestações em diferentes línguas podem revelar compartilhamento nas formas de compreensão. Sendo assim, na perspectiva do ensino/aprendizagem de línguas, acreditamos que buscar as semelhanças interculturais seja um fator relevante. Nessa perspectiva, os dicionários tornam-se uma ferramenta indispensável na identificação dessas semelhanças, pois são repositórios das culturas e dos saberes dos povos. Para atingirmos nosso objetivo, tomaremos como base os princípios teóricos que embasam a (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) e Kövecses (2001; 2005). As obras lexicográficas escolhidas são: Deignan (1997), Collins Cobuild (1999) e Borba (2004). Todas têm em comum uma nomenclatura organizada com base em corpora de língua nas modalidades escrita e oral.Revista Letras de Hoje2020-05-06T11:21:34Z2020-05-06T11:21:34Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFARIAS, Emilia Maria Peixoto. Metáfora, dicionário e ensino. Revista Letras de Hoje, Porto Alegre (RS), v. 44, n. 3, p. 94-100, jul./set. 2009.1984-7726http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51573Farias, Emília Maria Peixotoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-31T14:23:52Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51573Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:33:32.121315Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metáfora, dicionário e ensino |
title |
Metáfora, dicionário e ensino |
spellingShingle |
Metáfora, dicionário e ensino Farias, Emília Maria Peixoto Metáfora Teoria da Metáfora Conceitual Dicionário Línguas - Estudo e ensino |
title_short |
Metáfora, dicionário e ensino |
title_full |
Metáfora, dicionário e ensino |
title_fullStr |
Metáfora, dicionário e ensino |
title_full_unstemmed |
Metáfora, dicionário e ensino |
title_sort |
Metáfora, dicionário e ensino |
author |
Farias, Emília Maria Peixoto |
author_facet |
Farias, Emília Maria Peixoto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Emília Maria Peixoto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metáfora Teoria da Metáfora Conceitual Dicionário Línguas - Estudo e ensino |
topic |
Metáfora Teoria da Metáfora Conceitual Dicionário Línguas - Estudo e ensino |
description |
This paper aims to present the metaphoric language as a reflection of ways of thinking and reasoning. As so, the expressions manifested in different languages may reveal common ways of reasoning. Taking into consideration the teaching perspective, we understand that trying to identify the interculture similarities is a relevant factor. In this particular aspect, dictionaries serve as an important means to teach language. The theoretical principles on which we base this work are those described in the Conceptual Metaphor Theory (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) and Kövecses (2001; 2005). The lexicographic works which were chosen are: Deignan(1997),Collins Cobuild (1999) and Borba (2004). These dictionaries have their entries extracted from data based upon written and spoken language corpora. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009 2020-05-06T11:21:34Z 2020-05-06T11:21:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FARIAS, Emilia Maria Peixoto. Metáfora, dicionário e ensino. Revista Letras de Hoje, Porto Alegre (RS), v. 44, n. 3, p. 94-100, jul./set. 2009. 1984-7726 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51573 |
identifier_str_mv |
FARIAS, Emilia Maria Peixoto. Metáfora, dicionário e ensino. Revista Letras de Hoje, Porto Alegre (RS), v. 44, n. 3, p. 94-100, jul./set. 2009. 1984-7726 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51573 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Letras de Hoje |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Letras de Hoje |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028854276554752 |