Metáfora, dicionário e ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Emília Maria Peixoto
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51573
Resumo: This paper aims to present the metaphoric language as a reflection of ways of thinking and reasoning. As so, the expressions manifested in different languages may reveal common ways of reasoning. Taking into consideration the teaching perspective, we understand that trying to identify the interculture similarities is a relevant factor. In this particular aspect, dictionaries serve as an important means to teach language. The theoretical principles on which we base this work are those described in the Conceptual Metaphor Theory (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) and Kövecses (2001; 2005). The lexicographic works which were chosen are: Deignan(1997),Collins Cobuild (1999) and Borba (2004). These dictionaries have their entries extracted from data based upon written and spoken language corpora.
id UFC-7_dca5ec4939d556f2c163deea1253e468
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51573
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Metáfora, dicionário e ensinoMetáforaTeoria da Metáfora ConceitualDicionárioLínguas - Estudo e ensinoThis paper aims to present the metaphoric language as a reflection of ways of thinking and reasoning. As so, the expressions manifested in different languages may reveal common ways of reasoning. Taking into consideration the teaching perspective, we understand that trying to identify the interculture similarities is a relevant factor. In this particular aspect, dictionaries serve as an important means to teach language. The theoretical principles on which we base this work are those described in the Conceptual Metaphor Theory (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) and Kövecses (2001; 2005). The lexicographic works which were chosen are: Deignan(1997),Collins Cobuild (1999) and Borba (2004). These dictionaries have their entries extracted from data based upon written and spoken language corpora.O objetivo do presente trabalho é apresentar as expressões metafóricas como reflexos de processos de conceptualização e, como tal, as manifestações em diferentes línguas podem revelar compartilhamento nas formas de compreensão. Sendo assim, na perspectiva do ensino/aprendizagem de línguas, acreditamos que buscar as semelhanças interculturais seja um fator relevante. Nessa perspectiva, os dicionários tornam-se uma ferramenta indispensável na identificação dessas semelhanças, pois são repositórios das culturas e dos saberes dos povos. Para atingirmos nosso objetivo, tomaremos como base os princípios teóricos que embasam a (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) e Kövecses (2001; 2005). As obras lexicográficas escolhidas são: Deignan (1997), Collins Cobuild (1999) e Borba (2004). Todas têm em comum uma nomenclatura organizada com base em corpora de língua nas modalidades escrita e oral.Revista Letras de Hoje2020-05-06T11:21:34Z2020-05-06T11:21:34Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFARIAS, Emilia Maria Peixoto. Metáfora, dicionário e ensino. Revista Letras de Hoje, Porto Alegre (RS), v. 44, n. 3, p. 94-100, jul./set. 2009.1984-7726http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51573Farias, Emília Maria Peixotoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-31T14:23:52Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51573Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:33:32.121315Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Metáfora, dicionário e ensino
title Metáfora, dicionário e ensino
spellingShingle Metáfora, dicionário e ensino
Farias, Emília Maria Peixoto
Metáfora
Teoria da Metáfora Conceitual
Dicionário
Línguas - Estudo e ensino
title_short Metáfora, dicionário e ensino
title_full Metáfora, dicionário e ensino
title_fullStr Metáfora, dicionário e ensino
title_full_unstemmed Metáfora, dicionário e ensino
title_sort Metáfora, dicionário e ensino
author Farias, Emília Maria Peixoto
author_facet Farias, Emília Maria Peixoto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Emília Maria Peixoto
dc.subject.por.fl_str_mv Metáfora
Teoria da Metáfora Conceitual
Dicionário
Línguas - Estudo e ensino
topic Metáfora
Teoria da Metáfora Conceitual
Dicionário
Línguas - Estudo e ensino
description This paper aims to present the metaphoric language as a reflection of ways of thinking and reasoning. As so, the expressions manifested in different languages may reveal common ways of reasoning. Taking into consideration the teaching perspective, we understand that trying to identify the interculture similarities is a relevant factor. In this particular aspect, dictionaries serve as an important means to teach language. The theoretical principles on which we base this work are those described in the Conceptual Metaphor Theory (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) and Kövecses (2001; 2005). The lexicographic works which were chosen are: Deignan(1997),Collins Cobuild (1999) and Borba (2004). These dictionaries have their entries extracted from data based upon written and spoken language corpora.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2020-05-06T11:21:34Z
2020-05-06T11:21:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FARIAS, Emilia Maria Peixoto. Metáfora, dicionário e ensino. Revista Letras de Hoje, Porto Alegre (RS), v. 44, n. 3, p. 94-100, jul./set. 2009.
1984-7726
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51573
identifier_str_mv FARIAS, Emilia Maria Peixoto. Metáfora, dicionário e ensino. Revista Letras de Hoje, Porto Alegre (RS), v. 44, n. 3, p. 94-100, jul./set. 2009.
1984-7726
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51573
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Letras de Hoje
publisher.none.fl_str_mv Revista Letras de Hoje
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028854276554752