A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angelotti, Ana Lectícia Felix
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65486
Resumo: The purpose of this article is to analyze the series of four novels by italian writer Elena Ferrante known as neapolitan tetralogy through the literary tradition of the female Bildungsroman, a review of the literary genre Bildungsroman proposed by the feminist literary criticism in the 1970s. With this revision of the form of the novel, which privileges reflections on the relationship between the individual and society, feminist theorists and writers began to emphasize the constructions of female characters trajectories and specific feminine gender issues such as the search for financial independence, the relationship between mother and daughter, professional trajectories, among others. My hypothesis is that Ferrante in the construction of the trajectories of the main characters in his tetralogy, Elena Greco and Raffaella Cerullo, dialogues directly with this literary tradition of the female Bildungsroman precisely to consolidate his neapolitan tetralogy within this tradition contributing to the construction of a female epistemology that is capable of enabling the writing of female narratives based on female references as well.
id UFC-7_df21a0a9e95005e34fa54d4252b64fde
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/65486
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininasElena Ferrante's neapolitan tetralogy as a female bildungsroman: the specificities in the construction of female trajectoriesElena FerranteTetralogia napolitanaBildungsromanNeapolitan tetralogyThe purpose of this article is to analyze the series of four novels by italian writer Elena Ferrante known as neapolitan tetralogy through the literary tradition of the female Bildungsroman, a review of the literary genre Bildungsroman proposed by the feminist literary criticism in the 1970s. With this revision of the form of the novel, which privileges reflections on the relationship between the individual and society, feminist theorists and writers began to emphasize the constructions of female characters trajectories and specific feminine gender issues such as the search for financial independence, the relationship between mother and daughter, professional trajectories, among others. My hypothesis is that Ferrante in the construction of the trajectories of the main characters in his tetralogy, Elena Greco and Raffaella Cerullo, dialogues directly with this literary tradition of the female Bildungsroman precisely to consolidate his neapolitan tetralogy within this tradition contributing to the construction of a female epistemology that is capable of enabling the writing of female narratives based on female references as well.A proposta desse artigo é analisar a série de quatro romances da escritora italiana Elena Ferrante conhecida como tetralogia napolitana através da tradição literária do Bildungsroman feminino, revisão do gênero literário Bildungsroman proposto pela crítica literária feminista nos anos 1970. Com essa revisão da forma do romance de formação, que privilegia reflexões sobre a relação entre indivíduo e sociedade, teóricas feministas e escritoras passaram a enfatizar as construções de trajetórias de personagens femininas e questões específicas do gênero feminino como busca de independência financeira, relação entre mãe e filha, entre outras. Minha hipótese é que Ferrante, na construção das trajetórias das duas personagens principais da sua tetralogia, Elena Greco e Raffaella Cerullo, dialoga diretamente com a tradição literária do Bildungsroman feminino exatamente para consolidar sua tetralogia napolitana dentro dessa tradição e contribuir com a construção de uma epistemologia feminina que seja capaz de possibilitar escritas de narrativas femininas a partir de referenciais também femininos.Revista Entrelaces2022-05-04T13:08:58Z2022-05-04T13:08:58Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfANGELOTTI, Ana Lectícia Felix. A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 11, n. 4, p. 51-69, out./dez. 2021.2596-2817http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65486Angelotti, Ana Lectícia Felixinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:12:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65486Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-17T14:12:45Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas
Elena Ferrante's neapolitan tetralogy as a female bildungsroman: the specificities in the construction of female trajectories
title A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas
spellingShingle A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas
Angelotti, Ana Lectícia Felix
Elena Ferrante
Tetralogia napolitana
Bildungsroman
Neapolitan tetralogy
title_short A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas
title_full A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas
title_fullStr A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas
title_full_unstemmed A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas
title_sort A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas
author Angelotti, Ana Lectícia Felix
author_facet Angelotti, Ana Lectícia Felix
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Angelotti, Ana Lectícia Felix
dc.subject.por.fl_str_mv Elena Ferrante
Tetralogia napolitana
Bildungsroman
Neapolitan tetralogy
topic Elena Ferrante
Tetralogia napolitana
Bildungsroman
Neapolitan tetralogy
description The purpose of this article is to analyze the series of four novels by italian writer Elena Ferrante known as neapolitan tetralogy through the literary tradition of the female Bildungsroman, a review of the literary genre Bildungsroman proposed by the feminist literary criticism in the 1970s. With this revision of the form of the novel, which privileges reflections on the relationship between the individual and society, feminist theorists and writers began to emphasize the constructions of female characters trajectories and specific feminine gender issues such as the search for financial independence, the relationship between mother and daughter, professional trajectories, among others. My hypothesis is that Ferrante in the construction of the trajectories of the main characters in his tetralogy, Elena Greco and Raffaella Cerullo, dialogues directly with this literary tradition of the female Bildungsroman precisely to consolidate his neapolitan tetralogy within this tradition contributing to the construction of a female epistemology that is capable of enabling the writing of female narratives based on female references as well.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-05-04T13:08:58Z
2022-05-04T13:08:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANGELOTTI, Ana Lectícia Felix. A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 11, n. 4, p. 51-69, out./dez. 2021.
2596-2817
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65486
identifier_str_mv ANGELOTTI, Ana Lectícia Felix. A tetralogia napolitana de Elena Ferrante como um bildungsroman feminino: as especificidades na construção de trajetórias femininas. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 11, n. 4, p. 51-69, out./dez. 2021.
2596-2817
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65486
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrelaces
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrelaces
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935814729138176