Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58155 |
Resumo: | The general objective of the research was to understand how the teaching of philosophy in schools can help in combating the discourses of post-truth, and as specific objectives we sought to characterize the discourse of post-truth as a collective delusion and as a form of ideological domination ; to identify the implications of the post-truth of education from the analysis of the chosen bibliographic sources; explain the critical and reflective character of philosophy in the training of students. In methodological terms, a qualitative research was carried out, with documentary analysis. In order to carry out the investigation, a literature review was carried out, which was chosen. We understand that the teaching of philosophy in high school has a great contribution to combat, if not minimize, the advancement of the post-truth, and this is already done by the very existence of the discipline in the high school curriculum, as well as achieving human and social emancipation. |
id |
UFC-7_e240b247a57793a558e78c3a72e0f781 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/58155 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipaçãoPhilosophy teaching and the fight against post-truth: reflective thinking and emancipationPós-verdadeEnsino de FilosofiaEmancipaçãoPost-truthPhilosophy teachingEmancipationThe general objective of the research was to understand how the teaching of philosophy in schools can help in combating the discourses of post-truth, and as specific objectives we sought to characterize the discourse of post-truth as a collective delusion and as a form of ideological domination ; to identify the implications of the post-truth of education from the analysis of the chosen bibliographic sources; explain the critical and reflective character of philosophy in the training of students. In methodological terms, a qualitative research was carried out, with documentary analysis. In order to carry out the investigation, a literature review was carried out, which was chosen. We understand that the teaching of philosophy in high school has a great contribution to combat, if not minimize, the advancement of the post-truth, and this is already done by the very existence of the discipline in the high school curriculum, as well as achieving human and social emancipation.A pesquisa teve como objetivo geral entender como o ensino de filosofia nas escolas pode auxiliar no combate aos discursos da pós-verdade. Como objetivos específicos buscou-se caracterizar o discurso da pós-verdade como um delírio coletivo e como uma forma de dominação ideológica; identificar as implicações da pós-verdade da educação a partir da análise das fontes bibliográficas elegidas e explicitar o caráter crítico e reflexivo da filosofia na formação dos alunos. Em termos metodológicos, desenvolveu-se uma pesquisa de abordagem qualitativa, com análise documental. Para levar a cabo a investigação, procedeu-se a uma revisão da literatura pela qual se optou. Entendemos que o ensino de filosofia no ensino médio pode dar uma grande contribuição para combater, senão minimizar, o avanço da pós-verdade. E isso já é feito pela própria existência da disciplina no currículo do ensino médio, bem como realizar a emancipação humana e social.Oliveira, Renato Almeida deVasconcelos, José Eltondion de2021-05-04T13:06:22Z2021-05-04T13:06:22Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfVASCONCELOS, José Eltondion de. Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação. 2020. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58155porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-04T13:06:22Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58155Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:15:59.617272Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação Philosophy teaching and the fight against post-truth: reflective thinking and emancipation |
title |
Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação |
spellingShingle |
Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação Vasconcelos, José Eltondion de Pós-verdade Ensino de Filosofia Emancipação Post-truth Philosophy teaching Emancipation |
title_short |
Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação |
title_full |
Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação |
title_fullStr |
Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação |
title_full_unstemmed |
Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação |
title_sort |
Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação |
author |
Vasconcelos, José Eltondion de |
author_facet |
Vasconcelos, José Eltondion de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Renato Almeida de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcelos, José Eltondion de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pós-verdade Ensino de Filosofia Emancipação Post-truth Philosophy teaching Emancipation |
topic |
Pós-verdade Ensino de Filosofia Emancipação Post-truth Philosophy teaching Emancipation |
description |
The general objective of the research was to understand how the teaching of philosophy in schools can help in combating the discourses of post-truth, and as specific objectives we sought to characterize the discourse of post-truth as a collective delusion and as a form of ideological domination ; to identify the implications of the post-truth of education from the analysis of the chosen bibliographic sources; explain the critical and reflective character of philosophy in the training of students. In methodological terms, a qualitative research was carried out, with documentary analysis. In order to carry out the investigation, a literature review was carried out, which was chosen. We understand that the teaching of philosophy in high school has a great contribution to combat, if not minimize, the advancement of the post-truth, and this is already done by the very existence of the discipline in the high school curriculum, as well as achieving human and social emancipation. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-05-04T13:06:22Z 2021-05-04T13:06:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VASCONCELOS, José Eltondion de. Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação. 2020. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58155 |
identifier_str_mv |
VASCONCELOS, José Eltondion de. Ensino de Filosofia e o combate à pós-verdade: pensamento reflexivo e emancipação. 2020. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58155 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028729577799680 |